Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-29, 19:01   #1
Akilles
Registered User

Akilless avatar

Reg.datum: May 2005
Morgonfett enligt King Grub

Ursäkta att jag dedicerar en tråd såhär, men jag tänkte att den kan ha allmänintresse, så ett PM kanske vore onödigt.

Jag har observerat att King Grub, som verkar ha fog för sina påståenden, hävdat att man bör minimera frukostens andel av det dagliga fettintaget. Detta med motivationen att fett (både mättat och omättat?) på morgonen sänker insulinkänsligheten.

Jag har dock alltid gått efter principen att lägga låta frukostens andel av det dagliga fettintaget vara något högre än för övriga måltider. Anledningen härtill är att jag hört att fettförbränningen är som störst på morgonen. Fettet man äter till frukost skall därför endast med svårighet kunna omvandlas till kroppsfett. Inte bara pga att fettförbränningen skall vara som högst då, utan även för att kroppen avrit i fasta under lång tid, insulinkänsligheten är hög, och allt man äter kommer att kunna användas under dagen.

Fettet i min frukost kommer från Omega-3-kapslar, lättmjölk, ägg och havregryn.
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 19:14   #2
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Du har hela tiden en inlagring och frisättning av fett från fettdepåerna. Helt beroende på ifall du ätit och insulinnivån är hög eller det är mellan måltiderna och insulinnivån låg. Det är ditt totala energiintag över hela dygnet som styr ifall fettdepåerna växer eller inte !

I den kampen är det bättre att ha hög insulinkänslighet och lägre nivåer av insulin under dagen.

Sedan har King Grub gång på gång påpekat att frukosten INTE skall vara fettfri. Ägg och havregryn är en bra frukost med lite fett och minimalt av mättat fett.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 19:17   #3
heljis
Registered User

heljiss avatar

Reg.datum: Oct 2004
Jag är definitivt inte King Grub, men jag tror att jag till viss del kan svara på dina frågor.
Det är inte frågan om att man ska lägga på sig fett "från fettet" man äter på morgonen, utan att mättat fett sänker insulinkänsligheten för flera timmar framöver. Omättat fett har inte den egenskapen. Sänkt insulinkänslighet leder ju dock indirekt till ökat fettinlagring, eftersom insulinet trycker in fett i fettcellerna.
Du ser dock ut att ligga bra till, eftersom fett från omega3, havregryn och ägg i huvudsak är omättat. En idé vore kanske att byta lättmjölken till minimjölk, om du vill vara optimal

Aldrig Vila!
heljis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 19:19   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Detta med motivationen att fett (både mättat och omättat?) på morgonen sänker insulinkänsligheten.
Främst mättat.

"Postprandial insulin sensitivity (SI(Oral)) was assessed for 180 min after each meal. SI(Oral) was significantly lower after lunch than after breakfast for all four test meals (P=0.019) following the same rank order (SFA < n-6 PUFA < n-3 PUFA < MUFA) for each meal. The present study demonstrates that a single meal rich in SFA reduces postprandial insulin sensitivity with 'carry-over' effects for the next meal."

Br J Nutr. 2002 Dec;88(6):635-40.

Glukostoleransen är som högst vid frukost.

"To investigate whether the postprandial changes in plasma triacylglycerol (TAG), nonesterified fatty acids (NEFA), glucose and insulin concentrations in young men were the same if an identical meal was fed at breakfast and lunch, and if the response to lunch was modified by consumption of breakfast...

Glucose and insulin responses were significantly greater following lunch suggesting decreasing insulin sensitivity during the day."

Eur J Clin Nutr. 2003 Dec;57(12):1536-44.

Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2005-05-29 klockan 19:22.
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 19:40   #5
Akilles
Registered User

Akilless avatar

Reg.datum: May 2005
Bra med så många svar, och bra med så engelskspråkiga referenser. Och väldigt bra att jag kan jag fortsätta att suga på mina oljekapslar med gott samvete. Optimum!
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-30, 06:53   #6
Jay-Z
Mr Assparade

Jay-Zs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Glukostoleransen är som högst vid frukost.

Så då, om jag fattar rätt *probably not*, kan man lägga lite extra kolhydrater vid frukosten?

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-30, 07:00   #7
der_rickard
Registered User

der_rickards avatar

Reg.datum: Feb 2004
Förutom runt träningen så är frukosten den måltid som bör ha mycket kolhydrater. Kolhydraterna bryter tydligen katabolismen bättre än protein på morgonen.
der_rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-30, 07:00   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Finns inget bättre tillfälle annat än i samband med träning.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-05-30, 07:22   #9
Fredrik_
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Bra med så många svar, och bra med så engelskspråkiga referenser.
Denna ständiga nedvärdering av svenskan. Nu är till och med referenserna bättre när de är "engelskspråkiga"..
Fredrik_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-30, 07:32   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Ett problem kanske kan vara att alla studier och referenser är skrivna på engelska, även dom svenska?

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-05-30, 08:05   #11
Fredrik_
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ett problem kanske kan vara att alla studier och referenser är skrivna på engelska, även dom svenska?
Det var bara ett dåligt försök att ironisera kring formuleringen. Jag vet att i stort sett all vetenskaplig litteratur för att inte tala om forskningstidskrifterna är på engelska
Fredrik_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-30, 08:15   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Kroppsbyggare är för dumma för ironi.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-06-01, 12:20   #13
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av der_rickard
Förutom runt träningen så är frukosten den måltid som bör ha mycket kolhydrater. Kolhydraterna bryter tydligen katabolismen bättre än protein på morgonen.
Gör de? Det som bryter katabolismen är främst insulinet. Protein (då främst vassle) ger en rejäl insulinutsöndring och bryter därmed katabolismen från natten.
Gammal 2005-06-01, 13:02   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Men glukostoleransen är som störst på morgonen, och eftersom insulinfrisättningens storlek styrs av energimängden är det kanske enklast att slå två flugor i en smäll och äta en kolhydratrik frukost. Kolhydratmängden i ett normalt mål är vanligtvis mer energigivande än proteinmängden.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-12-28, 13:01   #15
bollio
Registered User

Reg.datum: Dec 2007
Jag skickade ett PM till Grub om just den frågan men han svarade inte, antagligen för han ansåg det vara "personlig rådgivning"? Därför bumpar jag upp den här tråden med hopp om att någon svarar.

Låt oss anta att mättat fett till frukost försämrar insulinkänsligheten (hur mycket? farligt mycket?). Om jag till min frukost inte äter några kolhydrater, eller väldigt lite, kan det verkligen spela någon roll om min insulinkänslighet blir lite sämre, med tanke på att kroppens behov av insulin borde vara minimal?
bollio är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.