Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-16, 17:48   #1
baldrick
Registered User

Reg.datum: Oct 2004
Finns det en övre gräns för näringsupptag?

Har läst en del inlägg här på forumet från människor som har ångest för att
de ätit fel saker, för ofta eller för mycket på sin ätardag.

Själv så har jag svårt att se hur det kan ha så stor betydelse om man tittar över hela veckans konsumtion. Har jag rätt eller fel?

Nu till frågan, om du nu har en normal förbränning 3000 kcal och ligger över veckan på ett underskott på säg 500-1000 kcal om dagen (dvs över 6 dagar 3000-6000 kcal minus), sen kommer ätardagen och du svullar loss rejält. Säg du drar i dig 10000 kcal, dvs 7000 kcal mer än din dagsförbränning. Tas all denna energi upp? Finns det någon övre gräns för hur mycket energi kroppen kan ta under en dag? I normalfallet så tar man ju upp i praktiken allt, men när vi börjar röra oss runt extremvärden, vad händer då?

Hade kroppen tagit upp allt från en 5-,6-,7-,8000 kcal svullning?
baldrick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 19:04   #2
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Räkna med att tarmen klarar av 80 g glukos per timme. På 24 timmar blir det ca 2 kg kolhydrat eller 8000 kcal. Jag har siffror att du kan ta upp ca 1 kg fett => 9000 kcal.
Protein är jag lite osäker på men troligen 0.5 kg. på ett dygn => 2000 kcal.

Det skulle alltså finnas kapacitet för 18 000- 200 00 kcal på ett dygn

Nu fungerar magen och tarmarna inte så för det ena näringsämnet kommer att fysikt att ligga i vägen för de andra näringsämnena som vill komma fram i tarmen. Tänk när det är så fullt i tunntarmen att gallgången proppas igen av halvsmält föda

Jag gissar att du kommer att må så dåligt efter 8000 - 10 000 kcal att allt därefter hamnar i toaletten. Via ingången eller utgången.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 19:06   #3
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Räkna med att tarmen klarar av 80 g glukos per timme. På 24 timmar blir det ca 2 kg kolhydrat eller 8000 kcal. Jag har siffror att du kan ta upp ca 1 kg fett => 9000 kcal.

Nu fungerar magen och trmarna inte så för det ena näringsämnet kommer att fysikt att ligga i vägen för de andra näringsämnena som vill komma fram i tarmen. Tänk när det är så fullt i tunntarmen att gallgången proppas igen av halvsmält föda

Jag gissar att du kommer att må så dåligt efter 8000 - 10 000 kcal att allt därefter hamnar i toaletten.
Borde man inte bli väldigt dålig i magen, alt kräkas?
Gammal 2005-05-16, 19:07   #4
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Borde man inte bli väldigt dålig i magen, alt kräkas?

Troligt, ja
Gammal 2005-05-16, 19:57   #5
baldrick
Registered User

Citat:

Nu fungerar magen och tarmarna inte så för det ena näringsämnet kommer att fysikt att ligga i vägen för de andra näringsämnena som vill komma fram i tarmen. Tänk när det är så fullt i tunntarmen att gallgången proppas igen av halvsmält föda

Jag gissar att du kommer att må så dåligt efter 8000 - 10 000 kcal att allt därefter hamnar i toaletten. Via ingången eller utgången.

Men det betyder i princip att du kan äta upp en hel veckas kaloriminus på en svullardag. Det var ju ganska intressant. Iofs skulle inte jag vilja prova att ha ett sådant överskott.

Öl är ju jäkligt kaloririkt och det rinner ju igenom rätt. Det vet jag av egen erfarenhet.... och den typen av överskott skulle jag ju faktiskt kunna tänka mig.

Detta innebär då att svullardagarna faktiskt är lite farliga för de som vill gå ner i vikt, om det blir väldigt stora mängder kcal. Fast givet att du gör av med 3000 kcal och du har ett underskott på 4000 kcal på en vecka, så skulle du få äta 7000 kcal för att helt nolla veckans deff. 7000 kcal är rätt mycket.
Gammal 2005-05-16, 20:04   #6
Spannmål
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av baldrick
Men det betyder i princip att du kan äta upp en hel veckas kaloriminus på en svullardag. Det var ju ganska intressant. Iofs skulle inte jag vilja prova att ha ett sådant överskott.

Öl är ju jäkligt kaloririkt och det rinner ju igenom rätt. Det vet jag av egen erfarenhet.... och den typen av överskott skulle jag ju faktiskt kunna tänka mig.

Detta innebär då att svullardagarna faktiskt är lite farliga för de som vill gå ner i vikt, om det blir väldigt stora mängder kcal. Fast givet att du gör av med 3000 kcal och du har ett underskott på 4000 kcal på en vecka, så skulle du få äta 7000 kcal för att helt nolla veckans deff. 7000 kcal är rätt mycket.
För att nolla deffen, ja. Men du kan halvera dess effekt genom att äta 5000. Och 5000 är inte alls särskilt mycket, speciellt inte om man äter annat än clean foods.
Spannmål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 20:10   #7
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Starköl 50 kcal / dl => 500 kcal per liter

Det blir 20 liter starköl för att komma upp i 10 000 kcal. Det klarar ni inte

Allvarligare är alkoholförgiftningen. Klart dödliga mängder
Gammal 2005-05-16, 20:18   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Tala för dig själv
Gammal 2005-05-16, 21:06   #9
baldrick
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Spannmål
För att nolla deffen, ja. Men du kan halvera dess effekt genom att äta 5000. Och 5000 är inte alls särskilt mycket, speciellt inte om man äter annat än clean foods.
Jojo, jag är helt med på att man minskar utväxlingen på deffen - men å andra sidan så kanske det är det avsteget som gör att man orkar deffa i 3 veckor till?

Jag menar bara på att man behöver ju kanske inte köra en penna i ögat bara för att man svullade lite väl mycket en ätardag.
Gammal 2005-05-16, 21:12   #10
baldrick
Registered User

Citat:
Starköl 50 kcal / dl => 500 kcal per liter

Allvarligare är alkoholförgiftningen. Klart dödliga mängder
Nä, men hmm... Säg 5 liter på krogen.. 2500 kcal plus en pizza (1500?) innan för att grunda och sedan en kebab (800?) för att toppa av. 4800 kcal.. .. Det är inte helt illa pinkat.

Och kcaltalen är alla gången fel. Jag är extremt dålig på att uppskatta kcal innehåll i saker. Kan inte heller avgöra vad saker väger. Bra kombination för en elitdeffare som jag.
Gammal 2005-05-16, 21:21   #11
Rataxes
Registered User

Rataxess avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av baldrick
I teorin kanske, men hur många upplever att ätardagarna egentligen sabbar så mycket i verkligheten? Om en ätardag på 5000 kcal över energibalans verkligen innebar att man lagrade in 5000 kcal som kroppsfett (eller ens i närheten av så mycket), skulle alla dessa människor som traditionsenligt mixar in en riktig svullardag en gång i veckan under diet aldrig komma någonstans, och så är det ju ändå inte.

En stor del av energiöverskottet försvinner väl på andra sätt, lagras som glykogen, förbränns av ökad metabolism, tas inte upp överhuvudtaget, osv.
Rataxes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 08:09   #12
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Räkna med att tarmen klarar av 80 g glukos per timme. På 24 timmar blir det ca 2 kg kolhydrat eller 8000 kcal.
Hur effektiv är glykolysen*, om man satsar på 80g glukos/timme i 12 timmar, direkt efter ett hårt träningspass och därtill sedan tidigare har låga muskelglykogenlager?

*bildning & inlagring av muskelglykogen, osäker på om det är rätt ord.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 08:22   #13
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Rataxes Visa inlägg
I teorin kanske, men hur många upplever att ätardagarna egentligen sabbar så mycket i verkligheten? Om en ätardag på 5000 kcal över energibalans verkligen innebar att man lagrade in 5000 kcal som kroppsfett (eller ens i närheten av så mycket), skulle alla dessa människor som traditionsenligt mixar in en riktig svullardag en gång i veckan under diet aldrig komma någonstans, och så är det ju ändå inte.
Vanebantare som "unnar" sig saker på helgen brukar inte komma så långt men även om man tittar på dopingfria tränande så måste överskottet tas ut vid någon annan tidpunkt. Det är också ganska så få dopngfria tränande som tycker obegränsade ätardagar är en så bra ide när det gäller viktnedgång.

Citat:
En stor del av energiöverskottet försvinner väl på andra sätt, lagras som glykogen, förbränns av ökad metabolism, tas inte upp överhuvudtaget, osv.
Hur stor del då?
Mer glykogen innbär bara att man flyttar energin till dagarna efter och även om det kan vara bra innebär det också att energin man äter då inte behöver vara lika stor. Ämnesomsättningen ökar (bl a känns det genom att man blir varm) men det är inte så mycket som en del tror då det inte går åt någon större mängd energi för att få kroppen att bli varmare under kontrollerade förhållanden. Det är inte heller frågan om att få hög feber.
Det blir ett sämre upptag men för att den faktorn ska bli betydande så innebär det också mer eller mindre magbesvär då den oupptagna födan istället kommer i kontakt med bakterierna i tjocktarmen.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 09:39   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Hur effektiv är glykolysen*, om man satsar på 80g glukos/timme i 12 timmar, direkt efter ett hårt träningspass och därtill sedan tidigare har låga muskelglykogenlager?

*bildning & inlagring av muskelglykogen, osäker på om det är rätt ord.
Det är tarmen som begränsar. Tarmens upptag av glukos är begränsad till runt 1 gram per minut, även efter träning.

Blandar man kolhydratsorterna, så det blir 50/50 glukos (eller maltodextrin) och fruktos blir siffran högre, 1.5 gram per minut eller mer, i och med att glukos och fruktos har olika transportörer.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 09:39   #15
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Jag tror verkligen inte att alla som har en planerad ätardag äter 5000 kcal denna dag men visst blir det totala intaget sett över en längre tid större än om ätardagen inte alls funnits. Därav aningen mindre spann mellan intag och utgift vilket så skulle ge en sämre deff. Men som Baldrick säger är nog den största orsaken till att man ens lägger in en ätardag av mer motiverande skäl och ingen strävan efter att vara fysiologiskt optimal. Efter en vecka med ris och kyckling kan jag förstå att en X-large calzone smakar ljuvligt .
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:02.