Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-01, 10:26   #1
Arkanos
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Några frågor angående kostintag

Hejsan, ny här på forumet och har lite frågor jag skulle vilja ha svar på.
Jag tränar tre gånger i veckan (typ måndag, onsdag, fredag eller tisdag, torsdag, lördag). Jag har två pass som jag varvar (bröst, axlar, triceps och rygg, biceps, ben). Är 19år och väger 77kg. Har ingen direkt målvikt, vill bara bygga upp musklerna och se vad som händer sen, hehe.

Frågorna:
Bör jag lägga om träningspassen?

Jag har hört att man bör äta ungefär var tredje timme, stämmer detta? Och isåfall, bör man göra det även de dagar då man inte tränar?

Har funderat på att köpa någon form av proteindrink som man kan hälla i sig efter träningen, förslag på någon bra som finns i pulverform som man löser upp med vatten?

Om man inte giter göra gröt varje morgon, finns det något vettigt pålägg man kan ha på macka som inte består av 30% fett eller mer? Alternativt några trevliga flingor?

Tacksam för svar
Arkanos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-01, 10:54   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Hejsan, svejsan! Välkommen!

Bör jag lägga om träningspassen?

Det ser som ett bra upplägg av muskelgrupperna.

Jag har hört att man bör äta ungefär var tredje timme, stämmer detta? Och isåfall, bör man göra det även de dagar då man inte tränar?

Det är utmärkt att sprida ut det dagliga energiintaget så måltiderna hamnar med 3-4 timmars mellanrum, ja, alla dagar. Gärna med lite tonvikt energimässigt timmarna efter träningen, när musklerna är som mest mottaglige.

Har funderat på att köpa någon form av proteindrink som man kan hälla i sig efter träningen, förslag på någon bra som finns i pulverform som man löser upp med vatten?

Du behöver både kolhydrat och protein efter träning. Antingen köper du ett rent proteinpulver och tillsätter kolhydrat (maltodextrin eller druvsocker) själv, eller så köper du en "gainer", där både kolhydrat och protein finns tillsatt. Resultatet blir detsamma i praktiken. Du hittar både rena proteintillskott och gainers i webshoppen.

http://www.kolozzeum.com/

Om man inte giter göra gröt varje morgon, finns det något vettigt pålägg man kan ha på macka som inte består av 30% fett eller mer? Alternativt några trevliga flingor?

All-Bran Plus är vettiga flingor, och dom flesta müslisorter är bra grötalternativ. Ingen av dom är dock någon proteinkälla. Alla former av kött, fisk, fågel, mjukost, keso, osv, osv, passar bra på morgonen också.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-01, 17:23   #3
Arkanos
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Okej, tackar för ditt snabba svar!
Arkanos är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:55.