Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2001-09-04, 19:52   #1
Forest
Ofta på väg

Forests avatar

Reg.datum: May 2001
Post Forest exponerad

Detta är ju lite exhibitionistiskt men eftersom det faktiskt är inspirerande att läsa andras journaler så lägger jag upp min egen. Det bör ju faktiskt kunna bidraga till ökad självdiciplin!

Jag är 40 år, en kontorsslav som reser i jobbet ganska ofta.

Jag har uthållighetstränat flitigt till för 10 år sedan. Man kan säga att jag startade om för ett år sedan och grep tag i vikter för 6 månader sedan. Först hipp som happ, senare enligt ett schema där jag tränade hela kroppen varje gång (har i princip struntat i benen) 2-3 ggr per vecka. För ett par månader sedan tänkte jag starta med ett delat program, men förkylningar, semester och sådant kom emellan. Jag startar därför om IDAG.

Jag har aldrig mätt mig förut men gjorde så i morse, det kändes ganska tjejigt…

186 cm.
85 kg
Midja - 77-94 cm. beroende på indrag, anspänning, inandning och så. Hur skall man mäta?
Bröst - 108 cm.
Överarm - 37 cm.
Nacke 41 cm.
Lår - 61 cm.
Vad - 40 cm.

Det skulle vara skoj att mäta fetthalten. Om jag skulle tappa 5-6 kg. så skulle jag ha väldigt lite fett kvar att ta på. Kan man därmed göra en uppskattning till ca. 12-13%?

Idag har jag gjort första passet på mitt första delade program som lyder enligt följande:

Dag 1.
Bröst, Axlar, Armar, Mage

Bänkpress
Axelpress
Lutande hantelpress
Dips
Framåtlutande X-drag för bakre axlar
Bicepscurl, Z stång
Hantelcurl
Magcrunchmaskin
Sned mage

Dag 2.
Ben, Rygg, Mage

Squats eller benpress (varannan gång)
Glutenusmaskin (spark bakåt)
Bencurl
Chins eller neddrag
Rodd
Ryggsträckning
Pullovermaskin
Magcrunchmaskin
Sned mage

Dag 3.
Vila eller löpning

Dag 4.
Vila eller löpning (bara på en av vilodagarna)

Dag 5.
Omstart.

Mina mål är att bli:
Starkare (jag är hemskt svag i de flest riktningar).
Större utan att bli fet.
Forest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-09-05, 20:54   #2
Forest
Ofta på väg

Forests avatar

Jodå, den andra delen av programmet gick också bra. Det är nog första gången jag styrketränar två dagar efter varandra. Kände av en del från gårdagen genom lite stelhet för vissa övningar.

Jag har länge försökt att öka på chinsen (bortvända handflator) eftersom jag tycker det är en suverän övning. Men idag orkade jag bara med 6 + 5 + 4 och några negativa. Väldigt deprimerande och förmodligen min svagaste övning.
Gammal 2001-09-06, 18:04   #3
Jarod
Kolozzeum Security

Jarods avatar

Reg.datum: Aug 2001
Talking

Härligt med en som återigen kommit på vad livet går ut på...

Fortsätt träna och må bra.. Tror jag pratar för de flesta här på forumet när jag säger att vi kommer att hjälpa dig så gott vi kan.

Mvh Danne
Gammal 2001-09-06, 18:27   #4
donga
Guest

Lightbulb

Chins är tungt och ska vara tungt, jag har typ aldrig gjort mer än 12 st och då har jag bara orkat typ 10 nästa set. Kan tänka mig vilka satans lats grabbarna som tävlar i Athletic Fitness måste ha, kör typ 25 st på tävling. Saftigt...
  Svara med citat
Gammal 2001-09-07, 10:03   #5
Forest
Ofta på väg

Forests avatar

Sprang 10 km på 52 minuter igår kväll. Det var struligt eftersom de hade stängt av en gångbro över spårvagnsspåren där jag brukar springa, nu fick jag gena runt ut i spenaten och över ett berg… Det kändes lite lustigt i låren efter benpasset dagen innan.

Jag har aldrig brytt mig om att träna benen tidigare eftersom de alltid varit ganska rejäla av sig själva och tack vare annan träning.

Jag började med 3X10 djupa knäböjningar på 60 kg. Det har jag tänkt sakta öka efter hand. Käns lite kymigt om man skulle fastna.

Glutenusmaskin med nästan hela magasinet (den är nog bygd för tjejer, men det är en väldigt skön övning där man har en rulle i knävecket och sparkar bakåt) och bencurl.

Annars så kör jag alla set till max vilket innebär att jag aldrig klarar samma antal på andra settet som på första, osv. Är någon av den synpunkten att det då är bättre att minska vikten efter hand?
Gammal 2001-09-07, 10:15   #6
Petrus
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
Allt är ju relativt... Det beror ju på vad man vill med sin träning... Jag fösöker hela tiden överbelasta musklerna på det viset att jag hänger på lite efter varje set men försöker alltid att hålla mig inom 4-6 repetitioner. Det kan bli 10 reps eller 2 reps...huvudsaken är att det känns bra.
Träningen ska i Första hand vara rolig...musklerna och välmåendet är saker som du får på köpet...
Tycker att ditt upplägg ser ganska bra ut, men du gör Pulloverövningen på ditt ryggpass?
Det är ju i första hand en bröstövning...
Du ska naturligtvis träna som du själv känner men jag tycker att den aktiverar bröstmukulaturen mer än ryggen...
Keep up the good work och låt oss få följa dina framsteg...
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-09-11, 09:38   #7
Forest
Ofta på väg

Forests avatar

Thumbs up

Jag var bortrest över helgen och kunde inte träna som det var tänkt. Två extra vilodagar var säkert bara bra.

Körde ett bra pass igår och kände mig ganska pigg. Jag försöker att träna tungt och gjorde bland annat en tvåa på 80 i bänkpress, vilket är nytt rekord.

Lutande hantelpress är svår tycker jag. Den kan kännas tung en repetition och lätt i nästa. Det hänger förmodligen på balansen.
Gammal 2001-09-11, 09:44   #8
Forest
Ofta på väg

Forests avatar

Tinner,

Jag känner pullover mest i "vingarna". Kanske beroende på att det är en maskin. Man sitter och drar framåt i en båge med armbågarna.

Framåtlutande X-drag är jag lite tveksam till. Jag får det inte att ta på bakre axlarna utan mest mellan skulderbladen. Böjer jag mig kanske för mycket framåt?
Gammal 2001-09-12, 20:04   #9
Forest
Ofta på väg

Forests avatar

För bedrövad för att träna igår.

Idag körde jag ett nytt tungt pass. Ökade till 3 x 70 x 10 i djupa knäböjningar. Härligt!

Ingen ökning i chins :-(
Gammal 2001-09-13, 19:09   #10
Forest
Ofta på väg

Forests avatar

Sprang 6 km i kuperat elljusspår.

Mitt program är inte bra, det fungerar inte att springa efter benpassen. Låren känns som vattenballonger.
Gammal 2001-09-13, 22:59   #11
Jarod
Kolozzeum Security

Jarods avatar

Reg.datum: Aug 2001
Talking

Haha..va kul att läsa att du är ute och springer i kuperad terräng dagen efter ett benpass.. Vilken syn det måste vara!!

Nåväl.. Man lär sig av sina misstag..

Mvh Danne
Gammal 2001-09-14, 08:56   #12
Jesper
Guest

Hej!

Kul att det finns flera "gubbar" här på forumet!! Kör hårt!!

Jesper (40)
  Svara med citat
Gammal 2001-09-17, 19:21   #13
Forest
Ofta på väg

Forests avatar

Tränat i lördags, och idag tog jag ett ben och ryggpass utan ben , Jag skall springa i morgon och det funkar inte.

Jag gör inga större framsteg, faktum är att chinsen går sämre efter hand... Jag kör rygg var fjärde dag. Är det för sällan? Jag tyckte att det gick bättre innan jag splittade programmet.
Gammal 2001-09-17, 19:33   #14
Petrus
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
Hej...

Jag har alltid haft uppfattningen att det går inte att både träna löpning och styrketräning paralellt om man vill ha bra resultat i båda. Resultat kommer du naturligtvis att få men det kommer förmodligen att ta lite längre tid än om du hade gjort det separat.
Ditt "chins-problem" känner jag igen. Det tog ett bra tag innan jag kunde häva upp mig tillräckligt många gånger i rad innan jag kunde se det som ett set.
Jag slopade helt enklelt övningen och körde latsdrag mot bröstet i maskin i stället...samma rörelse fast i maskin.
Fortsätt kämpa och good luck
Mvh

(Gå nu inte i fällan som så många andra gör...Mer tränig betyder inte bättre resultat. Snarare tvärtom. Jag tycker 4 dagars vila mellan ryggpassen verkar ganska lagom (absolut inte mindre...)

[ 17 September 2001: Inlägget har ändrats av: Tinner ]
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-09-19, 09:22   #15
Forest
Ofta på väg

Forests avatar

Talking

Löpning i går kväll, underbart med utvilade ben. Mina ben är helt enkelt tillräckligt stora jämfört med övriga jag, jag skall bara träna dem när jag säkert inte skall springa på två dagar.

I kväll blir det axlar, bröst och mage.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:57.