Citat:
Ursprungligen postat av Åse Columbus
Ja...min far dog vid 53 års ålder i hjärtinfarkt...men man tycker om ja nu gör allting rätt så borde man kunna avvärja även det ärftliga....vill ju helst inte medicinera....har läst att statiner har en tendens att orsaka bröstcancer

|
Ok. Tråkigt att höra.
Men frågan är om det har att göra något med kolesterolet. De länkarna du gav var ju högst intressanta i det avseendet (den andra artikeln pekade dessutom på att en viss kost tillsammans med växtsteroler är minst lika effektiv som statiner).
Jag tror också mycket på att t.ex vardagsstress är en mycket större riskfaktor än dålig kost, eller brist på motion.
När man undersökt t.ex ur-eller öbefolkningar som äter sk stenålderskost, så har man kanske inte tagit hänsyn till ett flertal faktorer. Som deras allmäna mentala tillstånd t.ex. Det är ju intressant att t.ex japanska familjer i USA som behållit de japanska traditionerna men ätit mer som amerikaner, har behållit sin goda hälsa och långa livslängd.
Personligen är jag högst intresserad av biofeedback, där man lär sig själv hantera vissa autonoma processer/tillstånd som blodtryck, muskelspänning, läka cancer osv