Det kan vara en hel drös med förklaringar som alla stämmer väl med din egen diagnos:
Inklämning av rotatorkuffen, dvs senorna till t.ex. supraspinatus vid acromion blir inflammerade av friktion. Oftast beror det på överansträngning eller svaghet i rotatorkuffen.
Eller så är det som du gissar; en
tendinit. Typiskt är då att du har smärta som är bestående och gärna tilltar nattetid (svårt att ligga på den sida som smärtar) och kan övergå i en inklämning.
I värsta fall, och tyvärr inte ovanligt för rotatorkuffen, så har du en
ruptur, dvs delar av muskeln är avslitna. Symptomen är i stort identiska med en tendinit, vilket ofta leder till gissningar från läkaren eller rent av feldiagnos. Om hela muskeln är av märks det vanligtvis med en smäll och sen kan du över huvud taget inte röra armen, så
det tror jag i alla fall att vi kan utesluta
Gemensamt för alla de tre ovan nämda är att diagnosen bör innefatta, förutom palpering (trycka med fingrarna) och rörelsemätning mot belastning (du lyfter handen/armen och läkaren håller emot), röntgen och ultraljud.
Har jag gissat rätt kommer du att ordineras vila, analgetika och/eller NSAID. Eventuellt kan läkaren vilja spruta kortikosteroid med Xylocain (smärtstillande). Utöver det blir det nog tal om sjukgymnastik. Stora förbättringar kan du faktiskt få av att självbehandla dig med cold-pack (Apoteket) och ev Ketoprofensalva (Zon etc). Detta gäller speciellt efter träning. Ultraljud fungerar inte och akupunktur förvärrar för en del (mig t ex).
Som jag skrivit ett flertal gånger så ska du undvika de rörelser som du känner smärta av under/efter träningen. Byt övningar till sådana som inte gör ont vilket i ditt fall kan innebära bara kablar och maskiner, kanske till och med bara delar av rörelsen tills axeln har fått en rimlig chans att självläka.
Hoppas det var till någon hjälp?
Lizard