2005-02-21, 23:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2001
|
Bort med kosttillskott 1 augusti 2005?
"Många populära kosttillskott och proteindrinkar tvingas ta bort de mest effektiva ingredienserna redan 1 augusti 2005 på grund av EU direktivet. Alliance for Natural Health, ANH, har inlett en juridisk prövning av Direktivet om kosttillskott. Målet tas upp till prövning i EG-domstolen den 25 januari 2005."
Vad är detta för snack, ligger det någon sanning i detta?
Är det bara jag som missat detta...åsikter?
http://www.alliance-natural-health.org/index.cfm
http://www.alliance-natural-health.o...mpaign.default
|
|
|
2005-02-21, 23:34
|
|
MOARR! INC.
Reg.datum: Jul 2004
|
hmm effektiva ingredienser? ja menar protein är ju protein, aminosyror... ska de förbjuda aminosyror?
|
|
|
2005-02-21, 23:35
|
|
MOARR! INC.
Reg.datum: Jul 2004
|
okey om de menar andra kosttillskott som kanske är prestationshöjande o så, men proteindrinkar ?
|
|
|
2005-02-21, 23:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2001
|
Jag vet inte riktigt vad dom menar, tycker det verkar lite luddigt det där.
|
|
|
2005-02-22, 07:55
|
|
Kung Lasse
Reg.datum: Jul 2001
|
Dom vill begränsa mängden vitaminer i kosttillskott. I vissa länder får man ej blanda exempelvis protein med vitaminer osv.
Jag vet att 2007 kommer EU med fler direktiv.
|
2005-02-22, 08:17
|
|
Klen, men Ren
|
De vill begränsa mängderna i kosttillskott, samt förbjuda vissa former av vitaminer och mineraler. Hur de kommit fram till att de former av vitaminer och mineraler som skall bannas, är farliga står inte någonstans bara att det skall förbjudas.
2007 så kommer mer direktiv om vad som skall förbjudas och då kan det bli riktigt otrevligt för oss alla. Nu kanske många tänker "men inte kommer de förbjuda fiskolja, aminosyror (hydrolyserat vassle kan man glömma då...)" det är precis vad som har föreslagits. EU har beslutat konstiga saker förr...
Vänl,,,
Tobbe
- Malcolm Young
|
|
|
2005-02-22, 08:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Tycker det är bra med direktiv... MAn kan få i sig allting ändå, det blir lite mer sport av sporten Athletic Fitness o.s.v då, med tanke på att man måste börja käka mer bra mat och tänka på sådant (Visst görs det, men i större utsträckning då). Menar t.ex grön mat eller mat som ger det lilla extra vi tar via tillskott etc. Fick jag välja så skulle bara ett par få produkter finnas tillgängliga på marknaden.
Detta kommer dock aldrig hända :P
Senast redigerad av Dav0d den 2005-02-22 klockan 08:21.
|
|
|
2005-02-22, 08:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Fuck EU .. ingen whey-hydro
Va ska ja dricka istället för läsk då då
M
|
2005-02-22, 09:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
De kunde inte ta bort aktiva ämne ur ciggaretter och sprit först, bara för vi är snyggare än feta politiker så måste de trycka ner oss.
|
|
|
2005-02-22, 10:21
|
|
Curl til you hurl!
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d
Tycker det är bra med direktiv... MAn kan få i sig allting ändå, det blir lite mer sport av sporten Athletic Fitness o.s.v då, med tanke på att man måste börja käka mer bra mat och tänka på sådant (Visst görs det, men i större utsträckning då). Menar t.ex grön mat eller mat som ger det lilla extra vi tar via tillskott etc. Fick jag välja så skulle bara ett par få produkter finnas tillgängliga på marknaden.
|
Du har inte riktigt alla hästar hemma va?
Läs igenom ditt inlägg igen och tänk igenom om du verkligen kan stå för det..
|
|
|
2005-02-22, 10:34
|
|
Välhängd medlem
Reg.datum: Oct 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d
|
Haha vad snackar du om?
Svart marknad på kosttillskott? Låter som en möjlighet.
|
|
2005-02-22, 10:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Kan vi inte gå ur EU skiten snart?
|
|
|
|
2005-02-22, 11:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2002
|
Proteinpulver är väl inte i farozonen eftersom det räknas som vanlig mat, finns ju vassle pulver i massor med olika livsmedel.
|
2005-02-22, 11:39
|
|
Klen, men Ren
|
Räknas som det i dagsläget ja, men proteinpulver kommer inte att gå obemärkt förbi när dessa herrar och inkvoterade kärringar skall besluta om vad som är bra...
Proteinpulver finns ju som bekant flera typer av, vissa typer kommer granskas hårdare vill jag lova och de kommer säkert lägga upp en maxdosering osv.
>Dav0d
Du är uppvuxen på instution va? du vill ha direktiv om vad du skall göra, bo, äta och göra...
Som Pez skrev, läs igenom ditt inlägg igen och fundera på vad du skrivit...
Vänl,,,
Tobbe
- Malcolm Young
|
|
|
2005-02-22, 12:29
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie
De kunde inte ta bort aktiva ämne ur ciggaretter och sprit först, bara för vi är snyggare än feta politiker så måste de trycka ner oss. 
|
Även om jag till viss del anser att "hälsoindustrin" har bäddat för sådana här beslut själva genom att skriva upp sina produkter, sälja gråzonspreparat så fort det har funnits minsta lucka i lagen osv så vet jag inte om jag tycker att EU är så konsekvent när vi fortfarande ger EU-bidrag till tobaksodlare.
Att man först ser över tobak och alkohol och sen kanske kollar över vitaminer mm verkar i mina ögon mer logiskt men så har ju inte kosttillskottsföretagen de franska bönderna på sin sida heller.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:52.
|

|