Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-23, 15:46   #1
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Reg.datum: Mar 2004
Köpa dator

Jag har börjat studera och skulle behöva en ny dator, just nu har jag en gammal mac som börjat haverera. Jag har alltid haft mac men nu tänkte jag gå över till PC. Problemet är att jag inte har någon som helst koll på vad som är bra och prisvärt då jag inte kan något om datorer. Jag vill ha en hysat billig, liten och snygg dator, med platt skärm. Det är viktigare att den är snygg och tar lite plats än att den klarar av massa grejer. Jag behöver den bara för att skriva på och surfa, kanske kunna bränna lite skivor.
Funderar på att köpa en på blocket men är rädd för att betala för mkt då jag inte vet vad jag ska titta efter. Någon som har något tips?
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-23, 15:51   #2
Garnax
Hrafnin Flygur

Garnaxs avatar

Reg.datum: Dec 2003
Avårt utan att veta vad du kan tänkas spendera på en dator...

Säger du ett pris är det lättare...
Gammal 2005-01-23, 15:53   #3
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av obesogen
Jag har börjat studera och skulle behöva en ny dator, just nu har jag en gammal mac som börjat haverera. Jag har alltid haft mac men nu tänkte jag gå över till PC. Problemet är att jag inte har någon som helst koll på vad som är bra och prisvärt då jag inte kan något om datorer. Jag vill ha en hysat billig, liten och snygg dator, med platt skärm. Det är viktigare att den är snygg och tar lite plats än att den klarar av massa grejer. Jag behöver den bara för att skriva på och surfa, kanske kunna bränna lite skivor.
Funderar på att köpa en på blocket men är rädd för att betala för mkt då jag inte vet vad jag ska titta efter. Någon som har något tips?
Blir ganska billigt om du plockar ihop den själv från ngn webbutik. Men som garnax sa så måste man veta ett pris för att kunna ge förslag
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-23, 15:54   #4
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Garnax
Avårt utan att veta vad du kan tänkas spendera på en dator...

Säger du ett pris är det lättare...
Mellan 5-10 tusen
Gammal 2005-01-23, 16:17   #5
Markus H
På uppgång

Markus Hs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Helt klart en bärbar...

det hadde varit min prio,

http://www.datorbutiken.com/se/defau...rtId=AC1522LMI
Markus H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-23, 16:40   #6
obesogen
Registered User

obesogens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Markus H
Helt klart en bärbar...

det hadde varit min prio,

http://www.datorbutiken.com/se/defau...rtId=AC1522LMI
liiite över min prislimit...jag behöver ingen kraftfull med grafikkort o grejer....tror jag?
Gammal 2005-01-23, 16:43   #7
Markus H
På uppgång

Markus Hs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av obesogen
liiite över min prislimit...jag behöver ingen kraftfull med grafikkort o grejer....tror jag?

grafikkort behöver du tro mig....

du har jhu billigare bärbara men då tror jag det blir svårt att hitta någon med dvd-r (dvd-brännare)
Gammal 2005-01-23, 16:45   #8
Markus H
På uppgång

Markus Hs avatar

http://www.datorbutiken.com/se/defau...Id=AC1362WLC-2

denna kanske.... 7995:- . dock har inte denna dvd-brännare.

men den tidigare länken gav en dator som du får massor för pengarna för 10995:-
Gammal 2005-01-23, 16:53   #9
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
grafikkort behöver du tro mig....

du har jhu billigare bärbara men då tror jag det blir svårt att hitta någon med dvd-r (dvd-brännare)
Varför behöver man det? Vi är en oerhörd massa människor - över två tredjedelar av alla datorköpare - som köper produkter med överkapacitet. Oftast innebär det att vi köper datorer som är anpassade för att spela spel, men en sån som jag lägger på sin höjd patiens på datorn. Måste jag ha ett avancerat grafikkort då?

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-23, 17:00   #10
s_himself
Registered User

s_himselfs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Varför behöver man det? Vi är en oerhörd massa människor - över två tredjedelar av alla datorköpare - som köper produkter med överkapacitet. Oftast innebär det att vi köper datorer som är anpassade för att spela spel, men en sån som jag lägger på sin höjd patiens på datorn. Måste jag ha ett avancerat grafikkort då?

allan

Precis, sedan klarar många av dagens vanliga grafikkort som är inbyggda av 3D grafik i viss mån, så ska man ha en arbetsdator och köra patiens i nätverk mot Allan så räcker det ju med nån vanligt mindre überkort.

Tycker många rekomenderar folk att köpa "värstinggrejer". Min mormor köpte sig en dubbelt så bra dator som mig och hon spelar inte mycket mer avancerade spel än allan.. iofs det blir mycket tetris och jazzball och andra kortspel. (en enstaka gång vet jag att hon spela Half-Life, men det på min dator)
Gammal 2005-01-23, 17:06   #11
Markus H
På uppgång

Markus Hs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Allan

allan

Nu får ni jhu ta och ge er. Grafikkortet är jhu en av datorns vitala delar. sen om det är ett bra elelr dåligt det gör väll faan detsamma men ett grafikkort krävs för att datorn ska kunna skicka någon enformation till en bildskärm av någon typ.

att säga att man inte behöver ett grafik kort är so matt säga... " ...nää några hjul behöver jag inte" när man köper en bil.

Senast redigerad av Markus H den 2005-01-23 klockan 17:09.
Gammal 2005-01-23, 17:08   #12
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Nu får ni jhu ta och ge er. Grafikkortet är jhu en av datorns vitala delar. sen om det är ett bra elelr dåligt det gör väll faan detsamma men ett grafikkort krävs för att datorn ska kunna skicka någon enformation till en bildskärm av någon typ.
De flesta (alla?) moderkort har inbyggd grafik som räcker tillräckligt bra för det mesta utom spel.

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-23, 17:08   #13
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:

att säga att man inte behöver ett grafik kort är so matt säga... " ...nää några hjul behöver jag inte" när man köper en bil.
Du förstår ju vad de menar, även om de uttryckte sig klumpigt.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-23, 17:11   #14
mini_Arnold
Banned User

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av JJ
De flesta (alla?) moderkort har inbyggd grafik som räcker tillräckligt bra för det mesta utom spel.
Snarare tvärtom.
De flesta (alla?) har inte grafikkort inbyggt

Men hittar han ett begagnat med inbyggt så go for it
mini_Arnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-23, 17:12   #15
Markus H
På uppgång

Markus Hs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JJ

NEJ alla moderkort har INTE inbyggda grafikkort...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:47.