Citat:
Ursprungligen postat av CroCop
Går in och bryter här med en liten fråga om det är okej: Min fröken i näringslära sa att absoluta minimum för fett är 20% och att hon skulle rekomendera det här näringsupplägget för en styrketränande individ: 35% fett 45% kolhydrater och 20% protein. Ett högre intag av protein skulle enligt henne inte göra nån nytta i muskeluppbyggnadssyfte utan bara vara en "dyr energikälla". Jag sa att jag körde ungefär 20% fett 40% kolhydrater och 40% protein. "Helt fel, galet upp åt väggarna" var svaret. finns det några studier som stödjer ett högre proteinintag som jag kan visa henne? skulle vara så skönt att ha lite stöd bakom sina påståenden =)
|
Nej, din fröken har mer rätt än du enligt alla studier.
"In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases."
Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.
"A positive energy balance is required for anabolism, so a requirement for "extra" protein over and above normal values also appears not to be a critical issue for competitive athletes because most would have to be in positive energy balance to compete effectively. At present there is no evidence to suggest that supplements are required for optimal muscle growth or strength gain. Strength-trained athletes should consume protein consistent with general population guidelines, or 12% to 15% of energy from protein."
Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports.