2005-01-11, 21:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Vad kan man jobba med efter gymnasiet
Tar studenten om 6 månader. Ångesten kommer krypande. Vad ska man göra?
Jag har bestämmt mig för att ta ett år "off". Försöka hitta ett jobb. Och det är just det som är problemet, vart tusan kan man få jobb någonstans? Har ni några tips på ställen man kan höra på?
Jag funderar på att gå till COOP och Netto och höra, vart mer kan man söka? Jag är en kille som gått NV, har lite planer på att ev utbilda mig till lärare, finns det möjlighet att man kan få gå typ på lågstadie med den ringa utbildning jag har?
Well, kom med förslag, tacksam för allt
|
|
|
2005-01-11, 21:21
|
|
Norrlänningsjäkel
Reg.datum: Dec 2003
|
Känner folk som har fått vara vikarie på gymnasie nivå efter avklarade studier på nv/sp programmet, även någon som varit lärare på lågstadiet. Hör runt lite på skolorna så kanske du hittar nåt.
|
|
|
2005-01-11, 21:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Försök fixa ett jobb som du har nytta av senare t.ex lärare som du sa. Inte COOP, Vivo etc alltså. Men självklart är det bättre att jobba där än inte alls.
|
|
|
2005-01-11, 21:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2002
|
Du kan säkert få jobb på lågstadiet även mellanstadiet och högstadiet är möjligt med din utbildning! Det är bara att köra hårt, vara framåt och söka på många skolor.
Ett tips är att det finns många jobb inom handels att söka om man inte har någon utbildning (gymnasie) t.ex. sportbutiker, klädbutiker, bensinmackar o.s.v.
|
|
|
2005-01-11, 21:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av abjorn
Känner folk som har fått vara vikarie på gymnasie nivå efter avklarade studier på nv/sp programmet, även någon som varit lärare på lågstadiet. Hör runt lite på skolorna så kanske du hittar nåt.
|
Ah, så pass. Ja, jag funderar på att gå runder till alla skolor här i min stad. Men hur hade ni gjort, ska man typ gå dit och prata med rektorn eller? Skicka brev, kanske? Eller hur hade ni gjort, det börjar bli dags att gå dit och fråga nu då va?
|
|
|
2005-01-11, 21:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grisen
Du kan säkert få jobb på lågstadiet även mellanstadiet och högstadiet är möjligt med din utbildning! Det är bara att köra hårt, vara framåt och söka på många skolor.
Ett tips är att det finns många jobb inom handels att söka om man inte har någon utbildning (gymnasie) t.ex. sportbutiker, klädbutiker, bensinmackar o.s.v.
|
Jo, precis. Men det är det som jag är rädd för - att nite få nått jobb över huvudtaget
|
|
|
2005-01-11, 21:26
|
|
FFFUUU
Reg.datum: Jun 2003
|
varför ångest? var ju svinskönt att sluta gymnasiet och sen kan man ta det lugnt...
du kan sitta på konsum, du kan bli vaktmästare, sopgubbe, städa, plocka bajskorvar... osv. du kan också jobba dig uppåt inom nåt företag, typ börja som säljare eller liknande.
|
|
|
2005-01-11, 21:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
Då kan bli en lärare på högstadiet ja! Har en kompis som är det. Tänk dig alla fina 89or mmmm..
Annars handlar det bara om kontakter. Jag har varit arbetslös sen augusti, tog studenten för 6 månader sen.
Nu snackade jag med en "kontakt" som tyckte att jag va så pass trevlig att jag skulle få jobb som "parkerare" på en gigantisk parkeringsplats för nya bilar så fort jag får mitt körkort.. Haha alltså, det jobbet ska jag ha kvar hela mitt liv.
|
|
|
2005-01-11, 21:30
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplan
Då kan bli en lärare på högstadiet ja! Har en kompis som är det. Tänk dig alla fina 89or mmmm..
Annars handlar det bara om kontakter. Jag har varit arbetslös sen augusti, tog studenten för 6 månader sen.
Nu snackade jag med en "kontakt" som tyckte att jag va så pass trevlig att jag skulle få jobb som "parkerare" på en gigantisk parkeringsplats för nya bilar så fort jag får mitt körkort.. Haha alltså, det jobbet ska jag ha kvar hela mitt liv. 
|
Hehe
Alltså, det hade ju varit guda fint om man hade kunnat gå som lärare på högstadiet - och inte bara pga av 89:orna
Hur fick din kompis det jobbet? Gick han bara och frågade eller?
|
|
|
2005-01-11, 21:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av johnnytex
Jo, precis. Men det är det som jag är rädd för - att nite få nått jobb över huvudtaget 
|
Det finns inget att vara rädd för
Men börja hör redan nu! Det bästa är att besöka den arbetsplats man ska till och prata med den som ansvarar för rekytering, i det här fallet rektorn (antar jag). Och när man är där är det väldigt bra att ha ett cv med sig att lämna så den ansvarige får läsa om hur du är, vilka erfarenheter och intressen du har.
Lycka till!
|
|
|
2005-01-11, 21:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Hur fick din kompis det jobbet? Gick han bara och frågade eller?
|
Japp! Han är en sån som hade skitbra betyg och samtidgt väldigt social redan på högstadiet, och det kommer säkert rektorn/läraren ihåg. Så det hjälpte nog honom lite.
|
|
|
2005-01-11, 21:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grisen
Det finns inget att vara rädd för
Men börja hör redan nu! Det bästa är att besöka den arbetsplats man ska till och prata med den som ansvarar för rekytering, i det här fallet rektorn (antar jag). Och när man är där är det väldigt bra att ha ett cv med sig att lämna så den ansvarige får läsa om hur du är, vilka erfarenheter och intressen du har.
Lycka till!
|
Det är ju så att mitt cv inte är så fett direkt. Har haft ett sommarjobb på ett bageri 4 veckor  Men alltså man ska inte bara snacka då, att överlämna något typ cv är bonus alltså? Man kanske kan flasha med betygen?
|
|
|
2005-01-11, 21:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplan
Japp! Han är en sån som hade skitbra betyg och samtidgt väldigt social redan på högstadiet, och det kommer säkert rektorn/läraren ihåg. Så det hjälpte nog honom lite.
|
Jag fick ju stipendie på högstadiet, kanske kommer de ihåg det? Men ni är säkra på att det är rektorn man ska snacka med va, så man inte går dit och gör bort sig
|
|
|
2005-01-11, 21:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag fick ju stipendie på högstadiet, kanske kommer de ihåg det? Men ni är säkra på att det är rektorn man ska snacka med va, så man inte går dit och gör bort sig 
|
Bra! I princip allt som är till din fördel är bra att ha med! Har du bra betyg, skicka med en kopia med cv;t, likaså om du fått stipendium. Du måste bevisa att just DU är rätt för jobbet och passar för det.
|
|
|
2005-01-11, 21:44
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Vården/omsorgen! Utan utbildning kan du naturligtvis inte få annat än ett biträdesjobb, vilket gör att det främst är åldringsvården (sjukhemsavdelningar, rehab etc.) och gruppboenden för utvecklingstörda etc. som blir aktuella; på del flesta vårdavdelningar för "sjukare" patienter har man rationaliserat bort alla biträden. Undantag finns dock; har själv feriejobbat på psyket utan utbildning tillsammans med killar som annars jobbade som montörer på Volvo och liknande. Är man kille är det i regel lättare att få in en fot helt enkelt för att det råder skriande brist på killar i vårdapparaten och det ofta är en fördel om man är lite stark (eller åtminstone har någon stark i personalgruppen), t.ex. när tunga tanter och gubbar skall lyftas och vändas, eller vilda vårdtagare vill slåss.
Att jobba i vården och/eller omsorgen är ömsom vin ömsom vatten, som man säger; ibland är det för jävligt, men det kan också vara oerhört givande, även om jag vet att det låter som världens klyscha. Jag skulle själv aldrig palla att ha ett vårdyrke längre än ungefär ett sommarlov (nja, ett år eller två skulle nog gå), men jag är glad (ja, det är jag, även om jag ibland verkligen hatade det, och även om det låter som en ännu värre klyscha än det jag nyss skrev) att jag testat det. Man får lära sig en del om sig själv och andra, och om det som vissa kallar den hårda verkligheten (mycket bra om man senare, som undertecknad, tänker bli en insnöad akademiker), vilket åtminstone jag faktiskt med jämna mellanrum har stor nytta av. Faktum är att jag egentligen tycker att alla borde göra en sväng i vården eller något liknande efter gymnasiet; lite som något slags civil lump.
Örrk, vad präktigt det där lät. Men faktum kvarstår; jag tycker att du skall testa vården.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:01.
|

|