Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-28, 14:49   #1
Muaytudd
Registered User

Muaytudds avatar

Reg.datum: Jun 2003
Angry Titta! De kunde hämta en misstänkt rånare/terrorist men inte detta!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...581293,00.html
Muaytudd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 14:51   #2
Muaytudd
Registered User

Muaytudds avatar

Taget från SVD.se

Svenska UD meddelar att man gör allt man kan för att samordna arbetet med att snabbt få ner flygplan till området. I nuläget har man dock inga planer på att skicka ner ambulansflygplan eller militärflygplan för att hjälpa till med evakueringen.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_8818675.asp
Gammal 2004-12-28, 14:55   #3
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Därför att de svenska planen är för regionala behov och måste mellanlanda fyra gånger på nedresan och lika många på uppresan - in alles åtta gånger.

Lizard
Gammal 2004-12-28, 15:01   #4
Callister
Fetförbrännarn

Reg.datum: Mar 2004
Apollo, mytravel m.m. arbetar ju för fullt för att hämta hem alla. Om sedan Aftonbladet vrider det åt andra hållet .. ja det e ju möjligt :P
Callister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 15:45   #5
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Det är inte heller helt lätt att fixa fram flygplan som kan flyga ner dit. Det finns inget lager man kan hämta ifrån direkt.

//Jörgen

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 15:52   #6
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Kan garantera att en resa i Hercules inte kan vara att rekommendera för skakade och chockade människor.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 15:56   #7
palme
Välhängd medlem

palmes avatar

Reg.datum: Oct 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Kan garantera att en resa i Hercules inte kan vara att rekommendera för skakade och chockade människor.

allan
Har du åkt i ett sånt?

Kan regeringen/kungen hyra jetplan på 2 röda, så kan vi fan hyra ett par såna till de stackarna som förlorat halva sin familj oxå.

Support 81
palme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 15:58   #8
Muaytudd
Registered User

Muaytudds avatar

Kan regeringen/kungen hyra jetplan på 2 röda, så kan vi fan hyra ett par såna till de stackarna som förlorat halva sin familj oxå.[/QUOTE]

Håller duktigt med!

Om man bara vill så kan man fixa allt.
Gammal 2004-12-28, 16:30   #9
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av palme
Har du åkt i ett sånt?

Kan regeringen/kungen hyra jetplan på 2 röda, så kan vi fan hyra ett par såna till de stackarna som förlorat halva sin familj oxå.
det är väl inte många som har här i Sverige, möjligtvis om man tjänstgjort i USA:s armé eller något sånt, men ett herkules plan används FRÄMST för att transportera materiel, därmed är det inte på något sätt bekvämt/tyst/komfortabelt/whatever, det var nog det han menade. Dessutom kräver det nog lång landningsbana har jag för mig, exaka siffror har jag ingen aning om men det kan inte landa vart som helst.

angående vad regeringen gör och andra som kan hjälpa till så tror jag själv alla gör vad dom kan, aftonlögnen vill ju sälja tidningarn, kanske visa regeringen som "kass" på något sätt, själv tror jag alla gör sitt yttersta i mån av resurser osv. Jag kan ha fel dock men varför skulle dom inte göra det? Det enda jag kan tänka mig är pengar, men jag hoppas verkligen inte pengar kommer före i liv i någons ögon, fast vem vet.
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 16:45   #10
Backe
resu dennab

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
det är väl inte många som har här i Sverige, möjligtvis om man tjänstgjort i USA:s armé eller något sånt, men ett herkules plan används FRÄMST för att transportera materiel, därmed är det inte på något sätt bekvämt/tyst/komfortabelt/whatever, det var nog det han menade. Dessutom kräver det nog lång landningsbana har jag för mig, exaka siffror har jag ingen aning om men det kan inte landa vart som helst.

angående vad regeringen gör och andra som kan hjälpa till så tror jag själv alla gör vad dom kan, aftonlögnen vill ju sälja tidningarn, kanske visa regeringen som "kass" på något sätt, själv tror jag alla gör sitt yttersta i mån av resurser osv. Jag kan ha fel dock men varför skulle dom inte göra det? Det enda jag kan tänka mig är pengar, men jag hoppas verkligen inte pengar kommer före i liv i någons ögon, fast vem vet.
Jag och många många andra som gjort lumpen eller mönstrat har åkt med herka.. De som bodde i stockholm fick åka hem från F21 med Hercules ganska ofta ..

länk: http://www.soldf.com/tp84.html
Backe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 16:45   #11
Lillstrumpa
Registered User

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Hmm, vad jag vet så har Flygvapnet sju eller åtta Hercules. De används i Sverige för transport av material och bland annat fallskärmsjägare. Känner många som åkt "Herca" både i och utanför militärtjänsten.

Dessutom kan Hercan starta och landa på väldigt korta sträckor. Med hjälp av startraketer blir startsträckan ännu kortare.

Du tänker nog på ett annat flygplan.
Gammal 2004-12-28, 16:55   #12
palme
Välhängd medlem

palmes avatar

Reg.datum: Oct 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstrumpa
Hmm, vad jag vet så har Flygvapnet sju eller åtta Hercules. De används i Sverige för transport av material och bland annat fallskärmsjägare. Känner många som åkt "Herca" både i och utanför militärtjänsten.

Dessutom kan Hercan starta och landa på väldigt korta sträckor. Med hjälp av startraketer blir startsträckan ännu kortare.

Han tänker nog på föregångaren till herkan.

Support 81
palme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 16:56   #13
Callister
Fetförbrännarn

Reg.datum: Mar 2004
Att jämföra detta med den misstänkta terroristen som blev hämtad är bara patetiskt, inte ens i närheten av samma omständigheter..
Callister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 17:00   #14
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstrumpa

jag vet att det finns inom FM, dock känner jag ingen som åkt fast när man tänker efter varför inte, det är inte så direkt att FM lägger tusentals kronor på fin/bekvämlig transport för dom värnpliktiga utan man tar väl det billigaste där man inte dör på resan. Visst ska fallskärmsjägare kunna klara hopp från en Herkules, men hur mycket dom övar på det praktiskt är vad jag läst inte alls särskilt mycket, kostar ju as få upp dom djävlarna såklart, fast man kanske kan tajma hoppen med transport av materiel.

även om en % av dom som gjort lumpen åkt den och lite andra så vågar jag nog fortfarande påstå att det är en väldigt liten minoritet av vår befolkning, och ganska liten chans att någon på forumet har sån erfarenhet.

Kommentaren om USA var väl främst för att dom hade massvis med Herkules plan jämfört med Sverige. Vad jag sett så verkar deras trupper transporteras i dom planen också ner till Tyskland fast jag kanske såg fel.

Angåede starsträcken så hade jag bara duktigt fel, jag gissade och jag skäms

angående trnasport av sjuka så har jag för mig att jänkarna gör en del sånt, fast å andra sidan så ser det inte särskilt bekvämt ut om man kollar på
http://www.soldf.com/images/s_tp84_interior.jpg
(t ex hörselskydd för att isoleringen är kass uppenbarligen.)
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 18:48   #15
Backe
resu dennab

Reg.datum: Feb 2004
Citat:

även om en % av dom som gjort lumpen åkt den och lite andra så vågar jag nog fortfarande påstå att det är en väldigt liten minoritet av vår befolkning, och ganska liten chans att någon på forumet har sån erfarenhet.
OT/ jag är då av uppfattningen att ganska många har åkt herca.. planet används ofta för att transportera folk från (övre)norrland till mönstringen.. samt väldigt många som gjort lumpen i boden/luleå/arvidsjaur har nog fått åka hercules på hemresan.. /OT
Backe är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:42.