Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-30, 08:15   #1
Prowler
Registered User

Prowlers avatar

Reg.datum: Sep 2004
Triceps efter bröst...är jag rutten?

Tjenare!

Igår tränade jag för första gången med mitt nya schema. Har gått ner från 4 dagar till 3 dagar i veckan pga tidsbrist. Jag tränade bröst triceps och axlar igår.
Förr tränade jag triceps en separat dag och började då med triceps det passet, nu när jag hade kört bröst innan så pallade jag ca 30% mindre än vad jag gjorde förr. Det säger kanske sig självt att man pallar mindre triceps när man kört ett tungt bröstpass innan, men det jag undrar är: blir min tricepsträning mindre effektiv än förr, nu när jag tar så mycket mindre i vikt???

Det kändes väldigt annorlunda också, förr så brann och "sved" det i triceps, men nu efter bröstträning så kändes triceps liksom bedövade och jag kände att jag inte orkade lika mycket, men det "brann" liksom inte i dom...hoppas ni förstår.

Idag så har jag träningsvärk i både bröst och triceps så det kanske funkade ändå, men vad tror ni? Kan jag fortsätta växa i triceps fast jag nu måste träna med lägre vikter??

Mycket tacksam för svar av någon som verkligen vet hur det ligger till!

MVH, P
Prowler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 08:35   #2
tristan
Registered User

Reg.datum: Nov 2003
Hur många set bröst (pressövningar) körde du innan triceps?
tristan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 08:55   #3
Officer
Registered User

Officers avatar

Reg.datum: Sep 2002
Ja du är "rutten"!

Personligen tycker jag inte att det är särskilt bra att köra två muskler som bröst och triceps, rygg och biceps osv på samma dag, då man blir nästan slut i de assisterande musklerna. Visst funkar på det på många, men också INTE.
Officer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 09:30   #4
Prowler
Registered User

Prowlers avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag körde 9 set pressövningar för bröst.

Anabolic: Hur ska jag göra då? Kan du fixa ett förslag på schema för 3 dagar åt mig?

Jag kör nu:
Mån: Bröst, Triceps, Axlar
Tis: Ben, Mage
Tor: Rygg, Biceps

Ska jag ändra schema?
Prowler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 09:54   #5
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Prowler
Jag körde 9 set pressövningar för bröst.

Anabolic: Hur ska jag göra då? Kan du fixa ett förslag på schema för 3 dagar åt mig?

Jag kör nu:
Mån: Bröst, Triceps, Axlar
Tis: Ben, Mage
Tor: Rygg, Biceps

Ska jag ändra schema?
du kan ju byta plats på triceps och biceps.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 09:56   #6
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
bröst & axlar
rygg & triceps
ben, mage & biceps

så är det ju löst..
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 16:45   #7
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Jag har testat båda varianterna och jag ökar bäst i triceps om de körs tillsammans med bröst och axlar. Det rimligaste antagandet är att jag kan dra nytta av den längre återhämtningen triceps får. Man kommer aldrig ifrån det faktumet att triceps får kortare återhämtning om träningen separeras från bröst och/eller axlar, men för vissa räcker denna korta återhämtning. För mig inte.

Med biceps är det lite annorlunda för mig. Mitt benpass med två set raka mark belastar biceps mer än mitt ryggpass med 7-9 set horisontella och vertikala dragövningar (om jag kör högreps i chins gäller detta inte), varför jag kör biceps tillsammans med ben enligt samma logik som ovan. Veckor med högreps i chins får jag ofta skippa bicepsträningen helt på grund av träningsvärk.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 16:49   #8
Metal_boy_
Registered User

Metal_boy_s avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Jag har testat båda varianterna och jag ökar bäst i triceps om de körs tillsammans med bröst och axlar. Det rimligaste antagandet är att jag kan dra nytta av den längre återhämtningen triceps får. Man kommer aldrig ifrån det faktumet att triceps får kortare återhämtning om träningen separeras från bröst och/eller axlar, men för vissa räcker denna korta återhämtning. För mig inte.

Med biceps är det lite annorlunda för mig. Mitt benpass med två set raka mark belastar biceps mer än mitt ryggpass med 7-9 set horisontella och vertikala dragövningar (om jag kör högreps i chins gäller detta inte), varför jag kör biceps tillsammans med ben enligt samma logik som ovan. Veckor med högreps i chins får jag ofta skippa bicepsträningen helt på grund av träningsvärk.

tycker du gör rätt..det är onödigt att lägga ut bröst och triceps för sig för att orka vikterna om det inte är viktkåt du är? strävar du efter muskler så tror jag iaf att det är bättre att köra dom ihop och inte riva upp såret(triceps) flera gånger i veckan, dom behöver vila också som alla andra muskelgrupper
Gammal 2004-11-30, 16:56   #9
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Med biceps är det lite annorlunda för mig. Mitt benpass med två set raka mark belastar biceps mer än mitt ryggpass med 7-9 set horisontella och vertikala dragövningar
"Korta" biceps?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 12:35   #10
Numero1
Guest

Jag har med testat båda verianterna och tycker bäst om bröst/triceps och rygg/biceps konceptet. dock kör jag 5 pass/v så jag behöver inte kläma in något ytterligare på dessa pass.
  Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 13:56   #11
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

z_bumbi: Vad menar du med "'korta' biceps?"?

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2004-12-01, 13:58   #12
Numero1
Guest

Citat:
z_bumbi: Vad menar du med "'korta' biceps?"?
Att du kanske borde stretcha biceps för att undvika träningverk när du kör raka mark.....?
  Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 14:01   #13
Toljanen
Registered User

Toljanens avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:

Kör du benpress på bendagen?
Gammal 2004-12-01, 14:52   #14
Winternal
Registered User

Winternals avatar

Reg.datum: Dec 2003
Jag kör bröst och triceps i samma pass, har gjort det ganska länge och tycker det funkar helt okej. 4-5 bröst- och 2 tricepsövningar kör jag.

Jag kör tre olika pass i min träning, möjligen uppblandat med något cardio-pass ibland.

1. Rygg/axlar
2. Bröst/triceps
3. Ben/biceps

Lägger också in ett par mag-övningar ungefär varannat/var tredje pass, det varierar lite.
Gammal 2004-12-01, 15:18   #15
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Numero1: Jag kan översträcka armbågsleden så jag tror inte att dålig flexibilitet i böjarmusklerna är ett issue .

Toljanen: Nope. Kör frontsquats, hacksquats med skivstång och raka mark. Slänger in sittande bencurl emellanåt för att spara på ryggen. Why? Får du träningsvärk i biccarna av benpress? Läste om en kille här på forumet som fick träningsvärk i biccarna av böj, vilket fick mig att fundera på om det i själva verket är frontböjen som ger pump och värk i biccarna under benpasset och inte de raka marken som jag alltid antagit (belastad stretch etc.).

Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.