Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-23, 23:25   #1
sp33dy
Registered User

sp33dys avatar

Reg.datum: Dec 2003
Extramönstring FJS

Tjo

Ska nästa Tisdag på extramönstring i Karlsborg för fallskärmsjägarskolan.
Undrar om någon härifrån gjort den och isf. har några råd och tips för förberedelse dagarna innan? Tack på förhand!

Niklas
Gammal 2004-11-23, 23:35   #2
rossi
Koloitalienaren

rossis avatar

Reg.datum: Nov 2003
Kolhydratsladdning och några konditionspass innan borde väl inte skada! Lycka till bro
Gammal 2004-11-23, 23:39   #3
sp33dy
Registered User

sp33dys avatar

Reg.datum: Dec 2003
thx rossi! funderat lite över att skippa styrketräning helt denna vecka och köra sista cardion på fre samt kolhydratladda över helgen... är lite osäker dock, har igentligen ingen aning om vad vi kommer att pyssla med där borta..
Gammal 2004-11-23, 23:43   #4
slobban
Registered User

slobbans avatar

Reg.datum: Jul 2004
Ni kommer väl att ligga i fält en natt? Eller är jag ute och cyklar nu...
Ladda upp iaf, vila innan du far.
Och lycka till, hoppas du klarar det! FJS är ballt, måste jag säga...
Fastän jag är Panzer warrior.
Gammal 2004-11-24, 00:12   #5
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Påminner antagligen om kustjägarnas men antagligen fokuserar den mera på höjdrädsla snarare än vattenproven, citerar lite av det jag hittade om kustjägarnas extramönstring, hittade tyvär inget om FSJ, hoppas dock detta kan vara till hjälp

Det är inga övermänskliga prov som görs, säger kompanichef major Carl-Mikael Svensson på KA 1.
– Under en mönstringsvecka har vi hundratals prövande 18-20-åringar här, bland dem plockar vi ut de bästa. Den här gången är det ganska få som försvunnit. Killarna är duktiga, de har tränat bättre, är mer motiverade.
Mönstringen pågår i två dagar. Dag ett startar ett upprop och då påpekas särskilt att de som mönstrar inte ska dölja tidigare skador. Det är vanligt att man glömmer skador på ledband och menisker.
De fysiska testerna inleds med tio kilometer löpning på landsväg. Minimikravet är en tid på 49 minuter för att påbörja utbildning.
Därefter följer tester av arm-, buk- och benmuskelstyrka. I rask takt ska man klara av 40 sit-ups, 40 push-ups och 10 häv i bom samt ett step-up test med ryggsäck på bänk.

Kallsup till kvällen
På kvällen är det dags för vattentesterna. Bland annat 300 meter simning, hopp från femmeterstornet och så ett test för att se om det finns anlag för cellskräck. Då gäller det att på fem meters djup simma genom ett oljefat utan botten och lock. Därtill ingår ett livräddningstest som innebär att en docka ska hämtas upp från bassängbotten.
Efter första dagen får ingen veta om de är godkända eller ej.
Därefter följer en natt på logementet. Först på morgonen berättas vilka som är godkända. Övriga får åka hem.
– Vi har ett samtal med dem, säger Carl-Magnus Svensson. De lämnas inte i sticket, utan får prata ut om de vill.
De kvarvarande genomgår därefter en grundligare läkarundersökning.
– De är erfarna läkare som vet vilka killar som passar och vilka krav som vår tjänst ställer.

Viktigt med laganda
Sedan följer intervjuer med psykolog och befäl. Där ställer man fast om den unge mannen är mogen att rycka in som kustjägare och att han vet vad det innebär.
– Lagandan är viktig. Det krävs att killarna är vana att jobba för laget. Man kan säga att vi hellre tar en fotbollskille än en tennisspelare. Man kan också säga att vi hellre tar en bonddräng än en yuppiekille. Landsortsgrabbarna är ibland bättre än storstadspojkarna, ler major Svensson.
Slutligen ger antagningskommissionen beskedet om man är godkänd eller inte.
De som antas får en t-shirt med texten ”Jag ska bli kustjägare”. De får också kängor och strumpor. Detta för att de under det halvår som är kvar till inryckning kan gå in sina kängor.
– Det är en viktig detalj för att minimera skadorna, påpekar Carl-Mikael Svensson.
Gammal 2004-11-24, 00:17   #6
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
Doh.. jag lär nog torska direkt i vattentestet. Har bara hoppat från 3 meter och dykt 3meter. Det gör så förbannat ont i öron. Nåja, det finns andra roliga platser också.
Gammal 2004-11-24, 00:21   #7
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie
Doh.. jag lär nog torska direkt i vattentestet. Har bara hoppat från 3 meter och dykt 3meter. Det gör så förbannat ont i öron. Nåja, det finns andra roliga platser också.
Den texten jag klistrade in är för kustjägarna, eller amfibiejägarna elelr vad de nu kallas.

Vad är det du skall söka till? I det vanliga soldatprovet som även jag som sketen E soldat fick göra ingick 1km löpning, 200m simmning och livräddning på 3m djup.
Gammal 2004-11-24, 00:34   #8
Everest
Registered User

Everests avatar

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie
Tryckutjämna?

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-24, 00:36   #9
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Skulle söka till FJS eller brandman. Maxade alla tester utom kondition som jag fick åtta på då jag var sjuk... Fan va sweet om jag skulle få 9:a i det.

Hur som helst sa psykologen att jag måste brinna för FJS om jag vill göra det, då jag inte är värst sugen på ligga ute på fältet och tugga bark en vecka var det tydligen inget för mig. Så jag fick det som kom närmast brandman, skyddman på F21 som röjer ABC vapen.
Gammal 2004-11-24, 00:41   #10
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Everest
Tryckutjämna?
Han har kanske strul som jag. Djupare en 3 meter så känns det som att mina öron ska sprängas, oavsett om jag tryckutjämnar eller inte.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-24, 00:51   #11
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Jag kan tryckutjämna men det ta tid och är lite strulig, har provat använda tub och dyka så var det riktig nice. Funderar på ta dykcert, alltid det eller fallskärmcert.
Gammal 2004-11-24, 01:52   #12
Hobbes
En Svensk Tiger.

Hobbess avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av sp33dy
Tjo

Undrar om någon härifrån gjort den och isf. har några råd och tips för förberedelse dagarna innan? Tack på förhand!

Niklas
En kompis till mig gjorde detta for snart 10 ar sedan, da iallafall sa:

Fick de springa milen (kommer inte ihag vad tiden var)
chinups
situps
packning pa ryggen och sen kliva upp och ner pa en lada
simma, med klader problemet var som han beskrev det att de lag sa tatt sa iprincip sa hade du brostet pa framforvarande killes rygg
Hoppa fran minst 10 meter hangande i nagon form av sele (Det var tva som vagra den gangen. Kommer ihag min kompis kommentar: Kunde man inte raknat ut det tidgare att om man soker FJS sa blir det fraga om att hoppa fran hojder.)

De fick inte dricka under tiden, det var manga som forsokte fa sig en slurp i duschen efter lopningen. Men de blev snabbt utkastade.

Vilan bestod i att sitta ihop kurade emot vaggen, nar befalen oppnade dricka och drack bakom dem.

Sa jag antar som alla andra beskriver, ladda med kolhydrater, vatska, vila upp dig och forvanta dig vad som helst!

Min goda van klarade sig, skadade sig under de forsta veckorna pa FJS, avslutade, men tog rejal revanch nar han sedemera kom in som Ytbargare. Han lag inne under Estonia, det var hans kamrater som hade skiftet den natten som flogs in vid den olyckan.

Givetvis ar detta manga ar sedan, jag vet inte hur mycket som andrats. Sjalv ar jag diabetiker, fick aldrig gora lumpen . Men i ditt fall hade jag letat runt lite pa Google, efter sidor om FJS.

LYCKA TILL!!

WHO DARES WINS, tror jag britterna uttrycker det!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-24, 11:34   #13
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Milen under 50 min för jägarförband.
Gammal 2004-11-24, 12:20   #14
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Låter intressant de där med FJS, men om jag vart du och du skall göra lumpen så skulel du nog kolla upp om du får några civila meriter.

Sjukvårdare får t.ex 10 högskolepoäng.
Insats/Bevakningsoldater Militärpoliser får steg 1 i väktarutbildning.
De som kör lastbil etc får körkort för det etc.

Om FJS får något vet jag ej, men vem vet något borde de få.

Lycka till iallafall
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-24, 12:33   #15
Kalleh
Who the fuck......?

Kallehs avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av sp33dy
Tjo

Niklas

Känner en kille som är officer på FJS. Som jag har fattat det handlar det kort och gott om att köra rejält med de nya förmågorna och se om de är av rätt material. D.v.s. det handlar mer om psyke än fysik, de fastställde redan på första mönstringen att du hade bra fysik antar jag. Och tja, om du är av rätt material så är du, inte mer att säga om det...lycka till!

/Kalle

Fuck blood, I wanna see some lungs coughed up!!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.