Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-10-26, 13:45   #1
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Förhållandet mellan styrka och storlek.

Många byggare säger ju "jag är byggare så jag bryr mig inte så mycket i styrka", när någon frågar vad de tar i bänk eller böj. Men är det inte så att man MÅSTE satsa på styrka för att musklerna ska växa? Om man inte är starkare än man var för ett år sedan, så kan man omöjligt vara det minsta större heller?

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-26, 15:48   #2
Fridebe
Stark Messerschmidt

Fridebes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Många byggare säger ju "jag är byggare så jag bryr mig inte så mycket i styrka", när någon frågar vad de tar i bänk eller böj. Men är det inte så att man MÅSTE satsa på styrka för att musklerna ska växa? Om man inte är starkare än man var för ett år sedan, så kan man omöjligt vara det minsta större heller?
Om man ser det omvända, "Inte en muskel på hela kroppen, men hur stark som helst" så går det.
Se på "Poffen" Edström i Öjebyn.
Grov som ett snöre... nånstans runt 80 pannor och över 200 i bänk!!!
Fridebe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 08:37   #3
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
På tal om Poffen. Han vägde när han var som starkast kring 81kg (178cm lång) och gjorde då i t-shirt fyra reps i bänkpress på 180kg med avstanning på bröstet vid varje reps (han hade nog kunnat göra en femma också) och gissningsvis kring 205kg i en singel (tävlingsstrikt). I knäböj med bälte, med samma kroppsvikt, relativt lätta femmor på 220kg och en tvåa på 260kg.

-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 09:25   #4
Numero1
Guest

jag är också starkare än jag är stor....
  Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 09:37   #5
Karl_alfred
*Mysplutten*

Karl_alfreds avatar

Reg.datum: Dec 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Numero1
jag är också starkare än jag är stor....
Same shit här! Dock inte i närheten av de ovanstående.

Anna säger:
j känner bara thailändare
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme

209 Westman says:
min po0lare han den trackasserade typen
209 Westman says:
blev attackerad av en bäver
209 Westman says:
när han sket i skogen

Anna says:
kvinnor kan inget de är en myt
Karl_alfred är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 09:43   #6
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Om man inte är starkare än man var för ett år sedan, så kan man omöjligt vara det minsta större heller?
Jo faktiskt. Man kan bli starkare genom att lära kroppen lyfta tungre utan att lägga på sig muskler och man kan bli större utan att bli starkare i maxlyften.

Kör man 3 set bänk med 5 reps i varje med lång vila och byter till att köra 3 set bänk med 8 reps med kortare vila så blir man kanske inte maxstarkare men man kanske växer bättre, har man tränat så länge att det är svårt att öka i maxstyrka kanske man t o m blir svagare med ett sådant upplägg
Det är alltså skillnad på att träna för styrka jämfört med volym även om grundtanken hela tiden bör vara att bli starkare.
Det är även lättare att öka i volym om man har en viss grundstyrka då man kan träna på tyngre vikter, någon som maxar 150 kg i bänken kan oftast träna med mycket högre vikter på 8-reps än någon som maxar 120 kg så att behålla ett visst mått av maxtyrka som byggare är inte fel.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 09:43   #7
Numero1
Guest

Jag kör mycket strikt och på samma vikter som de största gossarna på gymmet, dock har vi unga überbiffar där jag tränar...
  Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 10:23   #8
RobbeliRobban
Banned

RobbeliRobbans avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag har svårt att svälja det där resonemanget. Oavsett om det finns tunnisar som lyfter jättevikter och klena biffar. Blir jag starkare blir jag större, dessutom växer jag bra mkt mer volymmässigt när jag leker lyftare än när jag leker byggare. dvs jag växer bättre på tunga treor och 5*5 än 10-reppare och dropset.
RobbeliRobban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 10:56   #9
Mextreme
Registered User

Mextremes avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av RobbeliRobban
Jag har svårt att svälja det där resonemanget. Oavsett om det finns tunnisar som lyfter jättevikter och klena biffar. Blir jag starkare blir jag större, dessutom växer jag bra mkt mer volymmässigt när jag leker lyftare än när jag leker byggare. dvs jag växer bättre på tunga treor och 5*5 än 10-reppare och dropset.

Om jag minns rätt är en muskels styrka propotio...hur det nu stavas... till muskelns tvärsnittsyta.
När det gäller styrka i specifika övningar speciellt flerledsövningar som styrkelyftsmomenten kommer det till en hel del andra faktorer där muskelstyrka är en (hyfsat stor) del.
Mextreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 11:27   #10
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Det finns ett samband mellan volym och styrka men det är inte linjärt, någon som är rejält stark och sen byter träningsform till högre reps tappar ju maxstyrkan t ex även om volymen på muskeln finns kvar eller t o m ökar.

Självklart tycker jag inte att man bara ska ligga på 8-12 reps och kort vila för att bygga utan det går att bygga på lägre reps och med längre vila också, jag har inte sett någon lyftare i 100 och uppåt som är direkt liten muskulärt t ex. Siffrorna jag använde är de som vanligen anges för att bygga volym och är mycket ungefärliga.

Jag tycker/tror det finns en utvecklingstege för någon som satsar på byggning så man satsar på rätt saker i förhållande till var man ligger i sin utveckling.

1 Lära sig basövningarna med bra teknik
2 Bygga upp styrkan samt ha ett kaloriöverskott (Dvs inte försöka begränsa tillväxten.)
3 Köra mycket styrka men en del sk volymträning i slutet på passen.
4 Växla mellan perioder med mer styrka eller mer volym efter vad man reagerar bäst på.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 11:35   #11
Weird
Wired

Weirds avatar

Reg.datum: Dec 2003
beror det inte också vad man har för fördelning på dom olika muskelfibrerna ??
Gammal 2004-10-27, 11:39   #12
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Numero1
Jag kör mycket strikt och på samma vikter som de största gossarna på gymmet, dock har vi unga überbiffar där jag tränar...
Det är många som "tränar på samma vikter" som mig där jag tränar. SKillnaden ligger dock i "tränar". Jag tränar, dom .. ja.. vevar. Och i Vevar ligger även lite av det Bumbi säger. Som styrkelyftare, och i viss mån tyngdlyftare, är man, mycket generaliserat, intresserad av att flytta en så stor vikt som möjligt från punkt A till punkt B. Om det sker med hjälp av nackmuskler, vader eller arslet spelar inte så stor roll. Man över på att öka den förflyttade vikten hela tiden genom att analysera nån form av idealteknik för den givna fysiken och på så vis komma fram till vilka muskler som måste stärkas och vilka delmoment av tekniken som måste förändras.

För att bli "stor" är det nästan tvärt om, där handlar det om att identifera dom muskler som gör att man snabbast möjligt blir "större", och sen träna dom med storlek som första prio snarare än vikten. Man vill ha stort flex i muskeln, man vill kunna få den att lagra mycket glykogen och vätska osv.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 13:14   #13
Mextreme
Registered User

Mextremes avatar

Reg.datum: Aug 2004
Fast för att lyfta stora vikter vill det till att använda de stora musklerna och gärna alla muskler och det bygger naturligtvis rejält.
Ser man till att äta för tillväxt blir man grov som lyftare. Många styrkelyftare av klass skulle duga fint på en scen med lite putsning.
Mextreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 14:16   #14
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Jag har ganska mycket massa.. ..men är vädligt klen

Som exempel armarna är 40-41cm

Kör triceps, liggandes med rak stång bakom huvudet på 25-30kg

och jag kör stående bicepscurl med hantlar (dock utan sving) på 16kg

ganska små vikter för armstorleken, ellerhur? Ser iallafall killar på gymmet med cirka 35-36cm armar köra biceps på mer än mig..
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 14:21   #15
stybb
Registered User

stybbs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy
Jag har ganska mycket massa.. ..men är vädligt klen

Som exempel armarna är 40-41cm

Kör triceps, liggandes med rak stång bakom huvudet på 25-30kg

och jag kör stående bicepscurl med hantlar (dock utan sving) på 16kg

ganska små vikter för armstorleken, ellerhur? Ser iallafall killar på gymmet med cirka 35-36cm armar köra biceps på mer än mig..
robroy kan glädja dig med att jag också körde 16 hantlarna när jag hade 40 cm och jag tror de ger så fan mkt mer än 20 hantlarna med kass teknik. Bara och jämföra framstegen med de som kör så. Nu har jag ökat och kört fortfarande strikt och eftersom de fungerar så kommer jag fortsätta.

TIMMY!
stybb är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:57.