Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-10-20, 11:53   #1
Wahlgrenus
Registered User

Wahlgrenuss avatar

Reg.datum: Oct 2004
Nybörjarhjälp - Tappa vikt, Öka i muskler

Tjenamors tjenamors. Rätt ny inom hela den här världen. Visst har man gymmat lite men inget seriöst.

Nu ska jag börja träna 2-3 ggr i veckan på gymmet och funderar lite smått på vad som är det bästa schemat för en otränad nybörjare (med betoning på otränad).

Som sagt, jag vet hur grunddelen av av alla övningar och så går till (vill jag tro) så några skador bör jag inte dra på mig men jag skulle gärna vilja ha lite mer info angående övningarna än ett skumt namn vid "super power lift 2000 med reverse inverse vinkeldrag" om det då inte gäller vanliga "mainstream"-saker som bänkpress och pushups med mera

Är 20 år och kille självklart. Väger numera 92-93 kg om vågen inte ljuger mig rakt upp i ansiktet. Är 1.75 cm lång.

Så ni kan ju ana att jag är smått överviktig men även en hel del av dem kilona är muskler så kom inte och tro det är 100% fett här

Målet med min träning är hur som helst att tappa vikt / byta ut mot muskler samt få något som fungerar tillsammans med kampsporten.

Så riktig bodybuilding är inte riktigt det jag är ute efter.

Tränar kampsport i regel 3 ggr i veckan och gymmar 2-3 lite smått. Brukar även försöka gå en längre sträcka på tisdagar / fredagar / lördagar innan jag käkar frukost för att bränna lite.

Måndag: Gym
Tisdag: Krav Maga (kampsporten)
Onsdag: Gym
Torsdag: Krav Maga
Fredag: Eventuellt gym eller ingenting.
Lördag: -
Söndag: Lugnt krav maga pass

Bör lägga till att jag inte kan gymma på helger då det inte är öppet då. Gymmar på min skola. Tusen maskiner, lite folk och gratis

Så om ni har några tankar och råd så dela gärna med er

Ps: Jag vet att jag kräver mycket av er men det tåler ni säkert. ;D

(förväntar sig mycket dissningar :o)

Senast redigerad av Wahlgrenus den 2004-10-20 klockan 23:34. Anledning: Bättre titel
Wahlgrenus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-20, 15:25   #2
mmartin
En hel restaurangvärld under samma tak

Reg.datum: Sep 2004
ungefär min sits för nått år sedan (2 ) vägde då 92 oxå och hade samma mål som dig..

började gymma ca 4 ggr veckan med morgonpromenader 5 dagar i veckan samt kickboxning 2 ggr i veckan..

fettet rasade av och muskler kom oxå, väger nu 80 kg och känns som jag halverat fettet sedan dess, tränar just nu inte kickboxning längre och undr vintern som börjar nu så lägger jag ner morgonpromenaderna för att ta upp det i mars igen.

kör nu 4 ggr gym i veckan samt innebandy 3 ggr för kondisen, och viktigaste jag lärt mig är kosten, kosten och kosten. oavsett om du vill upp eller ner i vikt.

Sedan att jag tränar 90% bröst biceps och mage för beachen är en annan femm
mmartin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-20, 15:44   #3
Wahlgrenus
Registered User

Wahlgrenuss avatar

Kosten är rätt viktig ja.

Kan ju skriva ner vad jag käkar oftast.

Vanlig skoldag:

7:30 - Frukost - Två grova mackor (lingongrova)
12:00 - "Lunch" - Samma som där över
16:00 - Middag - Det som läggs på bordet. Brukar inte äta överdrivet mycket.
20:00 - Samma som innan, Mackor :p

Och om det är en dag jag börjar efter tolv (alla utom 2 dagar) så käkar jag.

När jag vaknar. Oftast 12:00 - Två grova mackor (lingongrova)
16:00 - Middag - Det som läggs på bordet. Brukar inte äta överdrivet mycket.
20:00 - Samma som innan, Mackor :p

Varnnan helg eller så brukar jag faktiskt bryta ihop och skaffa en chipspåse :o

Jag kanske borde sluta äta klockan 20:00 eller 12:00 ???
Gammal 2004-10-20, 15:49   #4
mmartin

nä nu e du ute och cyklar se du!

det där är för lite mat!!

tänk så här: involvera gärna gröt som antingen frukost eller kvällsmat, suverän mat i deffsynpunkt!!

måste ha mer protein källor, skaffa gärna sloow protein och snabbt vassle härifrån kolozzeum, snabbt vassle morgon och efter träning, långsamt när du lägger dig och i ditt fall gärna långsamt en gång på eftermiddagen också!

ät ca 5-6 ggr dag och då gärna ganska likvärdigt, dvs hellre 5-6 små-medel portioner än 1 mega och 2 fjuttiga!

kapa onyttiga såser, snabbmat och godis- håll även lågt kolhydratsintag men ÖKA protein intaget...

mvh
Gammal 2004-10-20, 15:52   #5
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Du äter riktigt dåligt. Se över maten.

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-20, 15:58   #6
Wahlgrenus
Registered User

Wahlgrenuss avatar

mmartin, Tackar. Vet inte om jag är så supersugen på att ta massa pulver och sådant men vi får se

Vad är annars en bra proteinkälla?

JJ, Tack för ditt givande svar
Gammal 2004-10-20, 16:00   #7
Zozza
Banned

Zozzas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Wahlgrenus

Läs denna guiden så får du nog svar på många frågetecken
Zozza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-20, 16:02   #8
edgen_ÖSD
Registered User

Om du redan har hyffsat med muskler tycker jag du ska lägga mkt energi på promenader, cardio och annat fettförbrännande. Som JJ sa, se över vad du äter med.
edgen_ÖSD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-20, 16:10   #9
Wahlgrenus
Registered User

Wahlgrenuss avatar

edgen, Jag vill ha mer ;D

Har svårt att bestämma mig. Vore kanske smart att dra ner röven till ett av de gymmen som finns här. Har hört att han som äger ställer där var skitbra. Istvan eller något heter han.

Edit: Menar förstås att det vore smidigt att få tag i någon som kunde hjälpa en att göra ett sorts schema. Finns inte på det stället jag tränar nu

Senast redigerad av Wahlgrenus den 2004-10-20 klockan 16:19.
Gammal 2004-10-20, 17:20   #10
Jense
Jensefisken

Jenses avatar

Reg.datum: Oct 2003
tål att sägas igen. det där är aldeles förlite mat för en som vill bygga muskler! =)

ät 3-4 mål till..mackorna räknas bara som aptitretare.

vi är lika gammla och väger lika mycket.. fast jag är 5cm längre.. och jag äter 5-6 lagade mål om dagen och småmål därimellan som macka och proteinshake.
Jense är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-20, 19:25   #11
mmartin

proteinpulver är inte nått du ska vara "sugen" på utan något du behöver för att förenkla för dig själv anser jag. smakar dessutom gott, många av dem iaf och enkla att fixa i sig protein genom...

precis som en del andra nämnde så lägg krutet på morgonpromenader och förbränning om du vill minska i fett, till en nivå du är nöjd med och bygg sedan muskler under kontrollerad vikt nivå!

tex börja med en morgonpromenad i 70 min sedan frukost, och den kan vara tex 2 st grova mackor med lättmjukost, en portion havregrynsgröt(mannagryn) och ett glas mjölk! ta dessutom en vassle drink PRECIS när du kommer hem ifrån promenaden. Det är en bra start vad jag har fått erfara..

ät ordentligt men bra sedan under hela dagen, tex kyckling, lax, tonfisk, makrill, eller kött överhuvudtaget är bra speciellt som protein källa, håll ris, pasta, makaroner och andra kolhydrates källor låga när du nu ska ner i vikt.

träningsschema finns det flertalet bra under journaler här på kolo, ta gärna och kika igenom dem!

mvh
Gammal 2004-10-20, 19:42   #12
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Wahlgrenus
mmartin, Tackar. Vet inte om jag är så supersugen på att ta massa pulver och sådant men vi får se

JJ, Tack för ditt givande svar
Jag är ledsen att jag inte orkar skriva en meny för närmsta månaden. Det finns ingen genväg, du måste läsa på om kost och göra upp en liten plan. Själv. Jag kan ge dig en början: Frukost, mellis, lunch, mellis, träna, gainer, middag, kvällsmål.

Gammal 2004-10-20, 20:30   #13
Wahlgrenus
Registered User

Wahlgrenuss avatar

mmartin. Ska kolla över det hela och se vad jag kan göra. Får väl börja gå en massa varje dag då.

JJ, Nej ingen meny behövs inte men däremot känner jag att "Se över maten" inte räcker som ett vidare svar.

Jag kan inte personligen förstå vad du menar när du säger "Se över maten" då det kan betyda så mycket. Lägg till en måltid, dra i sig 16 kg stek var gång eller så är bara den maten jag är dålig och orsakar med skada än nytta.

Mycket går att tolka ur ett ospecifikt svar men jag uppskattar ändå att du försöker hjälpa till
Gammal 2004-10-20, 21:13   #14
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

OK, börja med att läsa:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=26881

Sen kan du väl försöka göra ett kostupplägg, så kan du lägga upp det för kommentarer sen. När det gäller träningen så föreslår jag en 2 splitt med basövningar, relativt låga reps. Kanske även komplettera med lite greppträning, jag gissar att det är bra att ha när man håller på med Krav Maga.

Gammal 2004-10-20, 22:38   #15
Wahlgrenus
Registered User

Wahlgrenuss avatar

Angående träning så sa en kille till mig på ett annat forum (kampsport.se för den som undrar) att jag skulle köra enligt denna modellen.

Citat:
här kommer en tvådagarsvariant, kör vartannat pass och håll dem runt 50 minuter. Det kan låta snabbt men man får ha ett högt tempo.

1:Ben, rygg, biceps

-benspark
-knäböj(eller benpress, kanske enbens rentav)
-bencurl
-vadövning
-chins eller latsdrag
-rodd i maskin eller med kablar
-en bicepsövning, kanske i maskin eller med stång

2:Bröst, triceps, axlar, mage

-Lutande hantelpressar
-bänkpress
-hantelsväng åt sidan
-baksida axlar, i maskin eller framåtlutande med kabel
-skullcruchers
-pushdowns
-chrunches med benen över en bänk

Fungerar utmärkt att köra 2, 3 eller fyra gånger i veckan.

Kör mellan 8 och 15 reps i tre set, om du kör typ 12 reps kommer du säkert att sänka antalet efter en kort tid för att kunna öka vikterna

Det dumma är att jag inte riktigt vet vad vissa av sakerna är så jag undvek dem men nu kan ni i alla fall se vad jag pillat lite med denna veckan och påpeka.

Att lägga in grepp-träning vore inte helt korkat nej.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.