2004-07-22, 10:15
|
|
Banned
Reg.datum: Jan 2004
|
Problem med kungen av alla övningar!
(Med kungen av alla övningar menar jag givetvis bänkpress)
När jag bänkar brukar jag få smärtkänningar i axelns framsida, när jag lyfter upp stången efter stoppet i bottenläget, under första decimetern av rörelsen värker det som satan i framsida av deltoideus, när stången kommit upp en bit avtar smärtan.
Efter bänken brukar jag köra stående militärpress, med just samma smärta.
Jag är nogrann med uppvärmning och stagar alltid upp till arbetsvikter, men trots att jag är nästan övervärmd så gör det ont, även på låga vikter, även under själva värmningen.
tex såhär
2*20 stången, 2*5 60kg, 2*5 100kg, 1*5 120 för att sedan köra 5*5 på tilltänkt träningsvikt eller tyngre fast då bara i 3*2-4.
|
|
|
2004-07-22, 10:18
|
|
Banned
Reg.datum: Apr 2003
|
värmer du upp axlarna före oxå?
hade samma problem på den tiden jag bänkade, men värmde upp axlarna ordentligt med silverhantlarna och då fixade det sig, värm upp speciellt rotatorkuffen och framsidan av axlarna
|
|
|
2004-07-22, 10:27
|
|
Banned
|
Citat:
Originally posted by Herkulez
värmer du upp axlarna före oxå?
hade samma problem på den tiden jag bänkade, men värmde upp axlarna ordentligt med silverhantlarna och då fixade det sig, värm upp speciellt rotatorkuffen och framsidan av axlarna
|
Värt ett försök, får bli lite rotatorkuff och arnoldflyes innan!
:love:
|
|
|
2004-07-22, 10:28
|
|
Banned
Reg.datum: Apr 2003
|
Citat:
Originally posted by RobbeliRobban
Värt ett försök, får bli lite rotatorkuff och arnoldflyes innan!
:love:
|
själv brukar jag köra en kombo mellan flyes, hantelyft fram, rotatorgrejsimojs och hantelpressar med småå vikter, kör dom i den ordningen och efter varandra utan vila, bara pumpa lite lätt så jag får ordentlig genomblödning i hela axeln
|
|
|
2004-07-22, 10:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Skulle nog säga , att du ska vila från bänken ett tag , och köra baksida axlar , och rotator övningar , sen börja om med bänken
|
|
2004-07-22, 10:55
|
|
pölsa å hackorv!
Reg.datum: Dec 2001
|
Håller med föregående talare..Det där känns igen alltför väl.
|
2004-07-22, 11:02
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Kungen av alla övningar är knäböj.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2004-07-22, 11:35
|
|
Chip Rommel fan no 1
Reg.datum: May 2002
|
Ordentligt uppvärmda axlar hjälper för mig, speciellt att köra några reps för rotatorcuffen. Annars så knakar det och gör ont någonstans i något läge i axeln.
|
|
|
2004-07-22, 12:10
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Originally posted by Slartibartfast
|
Nej nej! MARKLYFT ju!
|
|
|
2004-07-22, 13:07
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Originally posted by Langster
Nej nej! MARKLYFT ju!
|
Ja, du har kanske rätt...
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2004-07-22, 13:11
|
|
Bluesman
Reg.datum: Mar 2004
|
Re: Problem med kungen av alla övningar!
Citat:
(Med kungen av alla övningar menar jag givetvis bänkpress)
När jag bänkar brukar jag få smärtkänningar i axelns framsida, när jag lyfter upp stången efter stoppet i bottenläget, under första decimetern av rörelsen värker det som satan i framsida av deltoideus, när stången kommit upp en bit avtar smärtan.
Efter bänken brukar jag köra stående militärpress, med just samma smärta.
|
Välkänt problem som inte nödvändigtvis botas med regelrätt axelträning. Snedbänk (30-35 grader) är väldigt viktig för att stärka upp axlarnas "stödstyrka" för bröstträningen. Antar dock att du redan kör det...?
|
2004-07-22, 13:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Originally posted by Slartibartfast
|
Inte när man är discobyggare
|
|
|
2004-07-22, 13:49
|
|
Banned
|
Re: Re: Problem med kungen av alla övningar!
Citat:
Originally posted by Styrkebyggare
Välkänt problem som inte nödvändigtvis botas med regelrätt axelträning. Snedbänk (30-35 grader) är väldigt viktig för att stärka upp axlarnas "stödstyrka" för bröstträningen. Antar dock att du redan kör det...?
|
Nej, jag kör bara bänkpress för bröstet, inga andra bröstövningar. "stödstyrka" i axlarna borde jag iofs ha tillräckligt av eftersom jag (skryt skryt) kan lyfta ganska stora vikter över huvudet...fast det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget?
|
|
|
2004-07-22, 14:02
|
|
Bluesman
Reg.datum: Mar 2004
|
Re: Re: Re: Problem med kungen av alla övningar!
Citat:
Nej, jag kör bara bänkpress för bröstet, inga andra bröstövningar. "stödstyrka" i axlarna borde jag iofs ha tillräckligt av eftersom jag (skryt skryt) kan lyfta ganska stora vikter över huvudet...fast det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget?
|
Så som jag har upplevt det så stärks inte den del av axlarna som belastas hårt i bänkpressen så bra (eller "ändamålsenligt") vid regelrätt axelträning, eftersom belastningsvinkeln skiljer sig så mycket. Vidare så verkar inte bänkpressen som sådan ha nån vidare stärkande effekt i det sammanhanget. Snedbänken ligger ju som bekant mitt emellan, varför jag tror att den fyller en god funktion för att stärka det parti där bröst- och axelmuskulatur samverkar.
Den här typen av problem är ganska vanlig inom styrkelyft (där de flesta inte kör snedbänk). Jag har hjälpt många (såväl lyftare som motionärer) att bli av med "bänkrelaterade" axelproblem genom att ordinera några set snedbänk i bröstprogrammet.
|
2004-07-22, 14:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Originally posted by Langster
Nej nej! MARKLYFT ju!
|
word.
Men bänkpress är tillsammans med armmåttet det viktigaste
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.
|

|