Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-21, 18:53   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Glöm inte frukt och grönt!

En pinfärsk studie visar att det inte går att ersätta vitaminerna, mineralerna och antioxidanterna som finns i frukt och grönsaker och vänta sig samma effekt som av "the real thing".

The 6-a-day study: effects of fruit and vegetables on markers of oxidative stress and antioxidative defense in healthy nonsmokers.
Lars O Dragsted, Anette Pedersen, Albin Hermetter, Samar Basu, Max Hansen, Gitte R Haren, Morten Kall, Vibeke Breinholt, Jacqueline JM Castenmiller, Jan Stagsted, Jette Jakobsen, Leif Skibsted, Salka E Rasmussen, Steffen Loft and Brittmarie Sandström, American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 6, 1060-1072, June 2004

Background: Fruit and vegetables contain both nutritive and nonnutritive factors that might contribute to redox (antioxidant and prooxidant) actions.

Objective: We investigated the relative influence of nutritive and nonnutritive factors in fruit and vegetables on oxidative damage and enzymatic defense.

Design: A 25-d intervention study with complete control of dietary intake was performed in 43 healthy male and female nonsmokers who were randomly assigned to 1 of 3 groups. In addition to a basic diet devoid of fruit and vegetables, the fruit and vegetables (Fruveg) group received 600 g fruit and vegetables/d; the placebo group received a placebo pill, and the supplement group received a vitamin pill designed to contain vitamins and minerals corresponding to those in 600 g fruit and vegetables. Biomarkers of oxidative damage to protein and lipids and of antioxidant nutrients and defense enzymes were determined before and during intervention.

Results: Plasma lipid oxidation lag times increased during intervention in the Fruveg and supplement groups, and the increase was significantly higher in the former. Plasma protein carbonyl formation at lysine residues also increased in both of these groups. Glutathione peroxidase activity increased in the Fruveg group only. Other markers of oxidative damage, oxidative capacity, or antioxidant defense were largely unaffected by the intervention.

Conclusions: Fruit and vegetables increase erythrocyte glutathione peroxidase activity and resistance of plasma lipoproteins to oxidation more efficiently than do the vitamins and minerals that fruit and vegetables are known to contain. Plasma protein carbonyl formation at lysine residues increases because of the vitamins and minerals in fruit and vegetables.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-21, 18:59   #2
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Läste nyss den på AJCN.org. Är inte förvånad att du hann före och posta.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/79/6/1060 för er som vill läsa mer ang. artikeln.

EDIT: Jag tror att AJCN brukar "släppa" det flesta artiklar efter 1-2 mån då hela artiklarna blir tillgängliga för allmänheten, inte bara abstracten. Man kan ju skaffa konto om man känner för det iofs men det är onödigt tycker jag. Kanske det från KI´s hemsida med full access? Jag vet att det gör det hos vissa E-tidsskrifter. Skulle vara intressant att läsa hela studien.

Senast redigerad av LunaSpice den 2004-07-21 klockan 20:12.
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-21, 20:03   #3
JÄGARN

JÄGARNs avatar

Reg.datum: Jul 2004
Så tur att jag äter 8frukter / dag
JÄGARN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-21, 22:04   #4
HenrY
Registered User

HenrYs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Vet inte om jag ska bli glad eller ledsen när man ser den där studien...Faaan, ja orkar aldrig göra grönsaker o sallad till mina måltider...Men men, man tog sej an att börja äta 6 måltider om dagen förut, man borde nog fan kunna börja fixa lite grönt till måltiderna med!
HenrY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-22, 00:38   #5
Styx
Registered User

Styxs avatar

Reg.datum: May 2004
Kan få tag i fulltext versionen för den som vill ha. Och det kan nog de många andra som studerar på universitet också, utan att logga in via KI.
Styx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-22, 12:52   #6
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Sallad är väl inte så mycket att ha, en enkel lösning är väl att bara ta en frukt före varje måltid, då blev det ju något iaf.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-22, 15:51   #7
Styrkebyggare
Bluesman

Styrkebyggares avatar

Reg.datum: Mar 2004
Brukar tyvärr bli lite snålt på grönsaksfronten. Däremot brukar jag se till att ha tomater hemma - enkelt och bra att lägga på tallriken.

Tomaterna hör väl till de nyttigare grönsakerna om jag minns rätt..
Gammal 2004-07-22, 16:00   #8
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Har käkat frukt eller grönskaker till i princip alla måltider i nästan 1 år. Har inte blivit sjuk en enda gång sen jag började med det. Jag brukade rätt ofta dra på mig småförkylningar och liknande. För ett par år sen var jag OFTA sjuk.
Sammanträffande? Kanske, men jag tänker inte sluta med det nu.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-22, 21:21   #9
Kalleh
Who the fuck......?

Kallehs avatar

Reg.datum: Mar 2004
Jag kör med både och. Trycker Twinlabs "Daily One" och sen tillkommer ett antal fruktstunder varje dag samt grönsaker till måltiderna. Fast det kan alltid bli mer. Jag hade en NK lärare som hävdade att man bör få i sig 1,5 kilo frukt om dagen.

/Kalle

Fuck blood, I wanna see some lungs coughed up!!
Gammal 2004-07-22, 22:35   #10
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Grönsaker är själva växten/stammen och frukten är det som växer från växten. Tomat är alltså en frukt och likaså Gurka. Det är en signifikant skillnad i spjälkbarhet mellan frukt och grönsak.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-22, 23:14   #11
Halib
Registered User

Reg.datum: Sep 2003
Räcker det med salladen och tomaten i McFeast??
Halib är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:21.