Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-09, 21:42   #1
JLL
Registered User

JLLs avatar

Reg.datum: May 2004
efter träning

Hur lång tid efter ett avslutat gympass är det inte längre någon mening att sätta i sig snabba kolhydrater/protein? Eller är det forfrarande så att det är bättre att äta snabba kolhydrater/protein om första målet efter träningen skulle vara exempelvis 3 timmar senare?
JLL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 10:19   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Efter en så lång tidsrymd har det s k "näringsfönstret" helt stängts, och snabba kolhydrater vid det tillfället kommer inte att gynna träningsresultaten. Dessutom har kroppen hunnit kannibalisera sitt eget muskelprotein efter så lång tid.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 12:00   #3
JLL
Registered User

JLLs avatar

Fastnade i mataffären efter träning för nån dag sen och fick inte i mig snabba kolhydrater/proteiner förrän 40 min efter att jag avslutat passet. Hade det varit bättre att äta vanlig mat då?
Gammal 2004-07-10, 12:05   #4
andreaz
Registered User

Reg.datum: Sep 2003
Ja, eftersom du är på ett av de ställen det finns mest vanlig mat, kan det vara lämpligt! Sök dig till köttdisken och ta upp någon av de köttbitar som innehåller mest protein, jag brukar ta kassler eller oxfilé. När du tagit lämplig köttbit springer du till sockerhyllan och tar ett paket druvsocker. För att inte bli upptäckt när du ska äta gömmer du dig fördelaktigast bland bananerna, be en kompis lasta några klasar över dig så kan du äta i lugn och ro.
andreaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 12:20   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Originally posted by JLL
Fastnade i mataffären efter träning för nån dag sen och fick inte i mig snabba kolhydrater/proteiner förrän 40 min efter att jag avslutat passet. Hade det varit bättre att äta vanlig mat då?
40 minuter är nog okej, om än på gränsen. Ju snabbare desto bättre. Det var ju inga tre timmar i alla fall. Du har en aminosyrepool också, då det är ingen direkt sekundstrid.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-07-10, 14:30   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Jag hittade referenser på att "näringsfönstret" är öppet upp till tre timmar.

Med. Sci. Sports Exerc., 35: 784-792, 2003

Det betyder dock inte att snabba kolhydrater och proteiner är att föredra annat än direkt efter passet, eller att det går att vänta den tiden, utan snarare att det är av ännu större vikt att inte slarva med näringstillförseln under den tidsperioden, utan att tillgodose proteinbehovet genom flera mål.

Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2004-07-10 klockan 14:43.
Gammal 2004-07-10, 14:48   #7
JLL
Registered User

JLLs avatar

Ja, eftersom du är på ett av de ställen det finns mest vanlig mat, kan det vara lämpligt! Sök dig till köttdisken och ta upp någon av de köttbitar som innehåller mest protein, jag brukar ta kassler eller oxfilé. När du tagit lämplig köttbit springer du till sockerhyllan och tar ett paket druvsocker. För att inte bli upptäckt när du ska äta gömmer du dig fördelaktigast bland bananerna, be en kompis lasta några klasar över dig så kan du äta i lugn och ro.

Har tyvärr inga kompisar och kött innehåller ju långsamma proteiner. Att sätta mig i butiken och börja gegga med ägg för att få i mig äggvita (snabbt protein) verkar omständigt.
Gammal 2004-07-10, 15:12   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Är det en engångsföreteelse gör det ju varken till eller från om man kollar på t ex ett års resultat.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-07-10, 15:21   #9
Styx
Registered User

Styxs avatar

Men det handlar ju självklart också om hur mycket energi man hade i lager innan man började träna och hur mycket passet förbrukade.
Styx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 15:37   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Jomenvisst. Och bortsett från kosten, så har dessutom vassle+druvsocker, blandat i vatten, direkt före passet, en större anabol effekt än efterträningsdrinken.

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:58.