Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-12-03, 15:01   #1
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa

ChuckTestas avatar

Reg.datum: Sep 2011
Dricker du vatten på gymmet?

Vad är grejen? Jag har tränat i typ 20 år, haft vattenflaska på gymmet kanske 8 gånger, när det har varit extremt varmt på sommaren. Annars har jag aldrig vattenflaska med mig och dricker aldrig någonting under passet.

Så ser man alla på gymmet. Standard är att dom går till omklädningsrummet och byter om, låser in sina grejer och kommer ut från omklädningsrummet med sina träningsshorts och sin vattenflaska. Så går dom till vattenkranarna och fyller flaskan med vatten. Sen går dom och kör ett set biceps (i bicepsmaskinen) och dricker vatten mellan varje set. Går vidare till latsdrag, kör ett uppvärmningsset och dricker vatten. Fortsätter dricka vatten mellan varje set. Alltså, varför?

Förlorar dom verkligen så mycket vätska av 8 reps bicepsmaskin att dom måste dricka efter det? Eller varför tror folk att om man är på gymmet så måste man ha vatten med sig? Tror dom att dom dör om dom inte dricker vatten?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-12-03, 15:03   #2
Magnus N
Skånsk

Reg.datum: Jan 2004
Japp. Har en flaska med mig konstant. Men sedan kör jag alltid cardio först och sist av träningen så lite mer behov än om man enbart drar i maskinerna
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-12-03, 15:09   #3
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa

ChuckTestas avatar

Okej, varför har du vattenflaska med dig konstant då? Måste du dricka bara för att du kör cardio? Klarar man sig inte utan vätska i 45-60 minuter, nästan oavsett hur hårt man tränar?
Gammal 2025-12-03, 15:12   #4
Magnus N
Skånsk

Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Okej, varför har du vattenflaska med dig konstant då? Måste du dricka bara för att du kör cardio? Klarar man sig inte utan vätska i 45-60 minuter, nästan oavsett hur hårt man tränar?
Jag känner oftast lite törst vid 1-1.5h konditionsträning så absolut har jag flaskan med mig.

Sedan gällande när man lyfter, bara mer bekvämt än att gå till kranen

Senast redigerad av Magnus N den 2025-12-03 klockan 15:13.
Gammal 2025-12-03, 15:14   #5
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa

ChuckTestas avatar

Men varför måste du dricka mellan varje set?
Gammal 2025-12-03, 15:15   #6
Magnus N
Skånsk

Citat:
Men varför måste du dricka mellan varje set?
Var skrev jag det? Kanske går 15min mellan att man använder flaskan. Men då jag har tagit ut den har jag den såklart med mig under tiden jag är på gymmet
Gammal 2025-12-03, 15:32   #7
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Jag går hem och dricker. Gymmet är framför ICA och jag bor bakom.

Tog med mig en vattenflaska när jag körde 18 km i roddmaskinen. Då och några sommardagar har det blivit att jag haft med mig vätska.

✮✮I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it. ✮✮⠀⠀
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-12-03, 15:45   #8
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.

Lafayettes avatar

Reg.datum: Oct 2018
Ja fast måste sitta och smälta vattnet annars blir det jobbigt i magen gulp gulp låter det när jag tränar
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-12-03, 18:21   #9
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Reg.datum: Nov 2018
Jag dricker vatten på gymmet. Dock tenderar mina pass att bli rätt långa (ca 1,5-2h) och sedan är det ett sätt att jag ska få i mig vätska överhuvudtaget eftersom jag har en tendens att glömma bort att dricka. Som en vilodag kan jag komma på att jag inte har druckit något på några timmar.
Något som inte är så bra då jag dels tar kreatin och som jag har förstått kräver att man dricker lite mer eftersom kreatinet gör att mer vatten hstannar i muskeln och sedan har jag väl ibland haft hintar om att jag har lite känsligare njurar.
Gammal 2025-12-03, 19:42   #10
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa

ChuckTestas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag dricker vatten på gymmet. Dock tenderar mina pass att bli rätt långa (ca 1,5-2h) och sedan är det ett sätt att jag ska få i mig vätska överhuvudtaget eftersom jag har en tendens att glömma bort att dricka. Som en vilodag kan jag komma på att jag inte har druckit något på några timmar.
Något som inte är så bra då jag dels tar kreatin och som jag har förstått kräver att man dricker lite mer eftersom kreatinet gör att mer vatten hstannar i muskeln och sedan har jag väl ibland haft hintar om att jag har lite känsligare njurar.
Man måste inte dricka konstant. Vad gör det om man inte har druckit på några timmar? Om man har vätskebrist så blir man törstig.

Men jag skapade tråden för att jag har sett exakt det här beteendet av typ majoriteten av alla människor som är på mitt gym. Alla har vattenflaska och alla dricker mellan varje set (typ). Det är någon masspsykos som folk har fått där dom tror att bara för att man är på gymmet så måste man dricka hela tiden.
Gammal 2025-12-03, 20:11   #11
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Reg.datum: Nov 2018
Citat:
Man måste inte dricka konstant. Vad gör det om man inte har druckit på några timmar? Om man har vätskebrist så blir man törstig.

Men jag skapade tråden för att jag har sett exakt det här beteendet av typ majoriteten av alla människor som är på mitt gym. Alla har vattenflaska och alla dricker mellan varje set (typ). Det är någon masspsykos som folk har fått där dom tror att bara för att man är på gymmet så måste man dricka hela tiden.
Nja verkar tyvärr inte fungera på mig det där med törst. Jag har till och med fått yrsel av vätskebrist och ser ut som att jag kissar äppeljuice när jag inte håller koll på hur mycket jag dricker. ^^ Sen jag dricker dock inte mellan varje set utan blir nästan en större klunk mellan varje övning och kanske vartannat set ibland (jag kör oftast fyra set).

Och jag dricker än mindre nu när jag har en Bells Pares och har lite problem att hålla tätt utan att det rinner ur ena mungipan om jag inte tänker mig för såvida jag inte använder ett sugrör. :p

Rörande om det med masspsykosen som du säger kan det vara för att det har ju varit väldigt mycket de senaste åren en hälsofluga att man ska se till att dricka. Det har ju till och med kommit vattenflaskor graderade med tidpunkter. Har själv en sådan flaska som jag fick som julklapp på mitt förra jobb men som jag inte använder för jag blir bara stressad av det.

Kan som en liten kul anekdot nämna att vi har en herre på gymmet som har fått för sig att det är meningslöst att dricka medan man tränar för enligt honom kan inte kroppen absorbera det man dricker under träning. ^^

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2025-12-03 klockan 20:16.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-12-03, 21:58   #12
Chorizo
Registered User

Chorizos avatar

Reg.datum: Sep 2013
Nej

Dricker Pepsi Max eller julmust/påskmust. En och annan kong, pokerkung och monster blir det också.
Gammal 2025-12-04, 07:54   #13
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Jag dricker lite under hela tiden jag är på gymmet.
Behövs det? Nej. Gör jag det av gammal vana? Ja.
Känns det konstigt om jag inte gör det? Ja.
Går det lika bra att träna prestationsmässigt om jag inte gör det? Ja.

Av samma anledning som att jag måste tugga ett tuggummi under tiden jag går till gymmet. Det är en vana och känns konstigt om jag inte gör det.
Spelar det någon roll egentligen? Nej, inte ett dugg.

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-12-04, 08:04   #14
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.

Illustrerade mannens avatar

Reg.datum: Feb 2008
Dricker bara vatten då det är riktigt matiga marklyftpass. Enda gången det behövs - enligt min kropp. Under bjj-passen däremot kan det gå i två liter!
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-12-04, 09:35   #15
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Jag är törstig jämt, dricker jag inte på gymmet så slaggar halsen igen i princip.

Dricker runt 7dl under ett pass, med lite socker salt och kreatin.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:03.