Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-02-18, 08:35   #1
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Literatur om att förebygga diabetes

Sambon har under sina 2 graviditeter åkt på diabetes. Nu senast fick hon först metformin och sedan ta insulin för att få bukt med det. Hon är inte övervikt.

Hon är till vardags väldigt stillasittande och rör sig inte i onödan. Äter väl mat som de flesta som inte tränar och tänker på kosten, dvs pasta, bröd och mer eller mindre näringslösa kolhydrater tar upp en stor del av kalorierna.

Hon är 38 nu och jag känner att det är klokt att börja tänka framåt redan nu om det ska kunna undvikas att bli något som inte bara dyker upp under graviditet.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-02-18, 12:42   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Graviditetsdiabetes behöver inte vara kopplat till livsstil, särskilt om den är autoimmun. Det blir en hel del förändringar i hormonnivåer som till viss del motverkar insulinets effekter.

Men vad är det specifikt du frågar efter? Det klassiska och mest effektiva är ju att hålla en normal vikt och träna, gärna en blandning av styrketräning och konditionsträning på hög och låg intensitet. Gärna något varje dag.
Gammal 2025-02-18, 15:44   #3
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Men vad är det specifikt du frågar efter? Det klassiska och mest effektiva är ju att hålla en normal vikt och träna, gärna en blandning av styrketräning och konditionsträning på hög och låg intensitet. Gärna något varje dag.
Jag läste att hon löper en förhöjd risknatt på sikt få diabetes så hade velat införskaffa en bok till henne eftersom länkar och uppmaningar hjälper föga. Hon är stark motståndare till fysisk aktivitet tyvärr. Väldigt lat när det gäller den biten.
Citat:
Var har jag räknat fel?
Citat:
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Gammal 2025-02-18, 15:54   #4
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Se till att barnen hittar någon fysisk aktivitet som lockar med mamma också. Bättre att själv delta än att sitta på läktaren och titta när barnen tränar.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2025-02-18, 15:56   #5
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av sverker Visa inlägg
se till att barnen hittar någon fysisk aktivitet som lockar med mamma också. Bättre att själv delta än att sitta på läktaren och titta när barnen tränar.
+1000
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-02-18, 18:01   #6
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Se till att barnen hittar någon fysisk aktivitet som lockar med mamma också. Bättre att själv delta än att sitta på läktaren och titta när barnen tränar.
Det är såklart en fin lösning men jag tänker mig att hon behöver aktiveras mer än så. Har en 2.5-åring och en som är prick en vecka Idag.
Citat:
Var har jag räknat fel?
Citat:
Gammal 2025-03-21, 03:58   #7
tacossnail
Registered User

Reg.datum: Mar 2025
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Sambon har under sina 2 graviditeter åkt på diabetes. Nu senast fick hon först metformin och sedan ta insulin för att få bukt med det. Hon är inte övervikt.

Hon är till vardags väldigt stillasittande och rör sig inte i onödan. Äter väl mat som de flesta som inte tränar och tänker på kosten, dvs pasta, bröd och mer eller mindre näringslösa kolhydrater tar upp en stor del av kalorierna.

Hon är 38 nu och jag känner att det är klokt att börja tänka framåt redan nu om det ska kunna undvikas att bli något som inte bara dyker upp under graviditet.
Det låter klokt att börja tänka framåt! Små förändringar som mer rörelse i vardagen och att minska snabba kolhydrater kan göra stor skillnad. Kanske prova mer protein och fiber för stabilare blodsocker?
tacossnail är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:58.