Återgång till arbete efter hälsporre?
Bakgrund: fick problem med dubbelsidig hälsporre omkring ~mars nu i år. Har sedan dess vilat från promenader och all form av stötbelastning, samtidigt som jag använt ortopediska inlägg och stötdämpande skor på heltid. Ena foten känns nu helt bra, den andra känns överlag bra, men kan bli lite lätt öm om jag står/går långa stunder (något jag ännu försöker undvika i högsta möjliga mån).
Jag har nu fått ett jobberbjudande som jag av olika anledningar inte gärna vill tacka nej till. Jobbet är som räckes- och smidesinstallatör fyra dagar i veckan, vilket alltså innebär en del gång och stående.
Jag har ingen aning om huruvida foten är redo för denna belastning eller inte, och jag blir galen av att försöka fatta det här beslutet. Å ena sidan är jag rädd att hälsporren ska bli värre så att jag förlänger återhämtningen och ändå inte kan arbeta. Å andra sidan är jag rädd för att jag ska tacka nej till en fantastisk möjlighet helt i onödan (det här jobbet kommer med andra livsförändringar som jag väldigt gärna vill göra).
Är det någon som har något som helst råd att dela med sig av kring hur jag bör förhålla mig till detta? Någon som har erfarenhet av att återgå till fysiskt belastande yrken efter hälsporre? Kan jag göra något för att öka mina chanser att foten ska klara av det?
Alla råd, tips, erfarenheter och visdomar mottages med högsta tacksamhet!
|