Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-08-07, 19:01   #1
porja
Registered User

porjas avatar

Reg.datum: Feb 2003
Question Allmänt svag och mer svagare höger sidan av kroppen

har märkt det senaste 4 dagarna då jag körde pressövningar i bröst om och om igen varje dag med misslyckanden och avbrott efteråt.

Högerhalvan var mycket svagare!!!!!! Mycket märklig, aldrig varit med om detta!

Senaste månaden:
# morgon fastande
# kolhydratkälla mest frukt, grönsaker och ris och majskakor, mkt protein och fett. ej gluten och mjöl produkter

Gått ner bara ca 3 kg

ska testa ben imorgon, och kanske ta en paus från deff/strikt diet och lägga till b.la. ris innan och efter träning

men att högerhalva är så svagare gör mig så fundersam!!!

Senast redigerad av porja den 2021-08-07 klockan 19:05.
porja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-07, 21:02   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Har du fått plötsliga och mycket kraftiga styrkebortfall i en sida bör du uppsöka läkare snarast. Menar du bara några reps eller kilo är det en annan sak, men om du verkligen menar klinisk svaghet är det akuten som gäller.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-07, 21:30   #3
porja
Registered User

porjas avatar

Tack för svar!

Från 90 kg x 10-12 reps i bänkpress till ca 70 x ca 10 reps

Rygg kändes mycket svag och idag, höger halva svagare.

Jo, det känns nästan plötsligt, började med att jag körde stående axelpress med stång för 5 dagar sedan minns jag nu, bara 40 kg x 2-3 reps!!!!! , och rejäl svag i höger sida!!! Och konstig kall ouppvärmd småkramp/känsla i höger rygg sidan!!! Jag som brukar köra 40 kg x ca 15.
Den dagen hade för låg energi/matintag också inför träningen känns som, vet inte.

Ska testa ben imorgon, men kanske nedre kroppen ej påverkats, få se.

Läste detta, det gäller att vara uppmärksam, se allvaret om an ser tydliga symptom:
https://www.google.com/url?sa=t&sour...e1aavbP2FonY4S

Senast redigerad av porja den 2021-08-07 klockan 21:33.
Gammal 2021-08-14, 09:49   #4
porja
Registered User

porjas avatar

Var hos doktorn igår, här är hans anteckningar:

Hälso- och sjukdomshistoria:
Tidigare ischias. Sökte för 2 år sedan för fritt förskjutbar knöl över C7:s taggutskott. Denna knöl har sedan dess försvunnit enligt patienten. Var god se tidigare journalanteckningar för utförligare hälso- och sjukdomshistoria.

Aktuellt:
Patient som för 8 dagar sedan då han var på gymmet började värma upp med stångpress. Märkte då av lite värk lateralt höger skulderblad och tyckte sig känna sig svagare i hela överkroppen, och framförallt höger arm. Upplever det som att han har sämre grov kraft i höger arm och exemplifierar med att när han lyfter tyngre burkar och så på sitt jobb, har han svårt att hålla kvar dessa i mer än några sekunder innan han måste ställa ned dem. Tycker också att han har gått ned ganska mycket i vikt på bänkpressen efter detta, men har dock tyckt att han har lite mer styrka än initialt. Varit hos sjukgymnast som inte hittat något avvikande, och även kontaktat läkare på Närhälsan Online som bara har kunnat bedöma full rörelseförmåga i både axlar och armar. Förnekar B-symtom. Viktnedgång 3 kg senaste månaden men detta p.g.a. träning och medveten fasta. Även mycket tunga lyft privat då han har små barn som han lyfter och lattjar med. Har också senaste månaden använt ny ryggmaskin med tunga vikter. Går på Sportrehab hos sjukgymnast. Tycker sig i övrigt må som vanligt.

STATUS
Allmäntillstånd:
Gott och opåverkat. Vältränad och smärt.
Psykiskt:
God formell och emotionell kontakt. Upplever sig må väl psykiskt och visar inga tecken till nedstämdhet, psykotiska symtom eller suicidal kommunikation.

Lymfkörtlar:
Lymfkörtlar palperas i huvud-/halsregionen utan att finna någon avvikelse.
Neurologiskt:
Liksidiga reflexer bilateralt, något svårframkallade. Testar triceps, biceps samt brachioradialis. Ingen känselnedsättning i underarmar eller händer bilateralt. Grov kraft liksidig bilateralt, stark. Ingen styrkenedsättning vid flektion/extension, inåt- eller utåtrotation av armar. Liksidig styrka i dessa.

Rygg:
Nacke/rygg: Inspekterar och palperar igenom kotpelaren utan ömhet eller avvikande fynd. Palperar också igenom muskulatur kring kotpelare upp över nacken och ut över skuldran bilateralt utan avvikande fynd eller ömhet. Full rörelseförmåga i nacke.

Extremitet:
Inspekteras symmetriskt gällande muskelmassa höger och vänster arm. Palperar igenom muskulatur utan ömhet eller avvikande fynd. Distalstatus u.a. bilateralt höger och vänster arm.

BEDÖMNING/ÅTGÄRD
Således troligtvis inflammation i muskel/cervikalgi. Inga hållpunkter för att det skulle orsakas av någon malignitet eller systemisk sjukdom i nuläget. Får gå ånyo till sjukgymnast, som han har inbokat tisdag nästa vecka, för mer utförlig bedömning. Rådes att inte träna med maxlyft och liknande under tiden utan att endast utföra lättare övningar fram till sjukgymnastbedömning. Om kvarstående besvär trots sjukgymnastik eller progredierande besvär, får sjukgymnasten ånyo hänvisa tillbaka hit. Patienten informerad om detta.

Ingen cancer symptom.

Själv gissar jag på de nya ryggmaskinerna på gymmet som har olika vinklar både i handtagen på de och utförandet där jag kört tungt och sånt en period.
Alltså ryggmaskinerna som har ställt till det med inflammation inne i skulderbladen nära axeln.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.