2021-07-14, 22:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
30+ årig man flörtat och stalkat upp min lillasyster
Har fått reda på att det kom fram en man i 30 års åldern som förta och ville ha min lillasysters nummer när hon var på jobbet. Hon sa till mannen att hon bara är 17 år och inte ville ge honom hennes nummer men han sa tydligen ”men jag vill ändå lära känna dig bla bla.” nu har jag fått reda på att han på något sätt har hittat hennes instagram, när hon aldrig ens sa vad hon hette och att han nu har skrivit till henne där.
Tycker detta är jävligt vidrigt, hur i helvete har han hittat henne. Vad finns det jag kan göra åt det här? Är förbannad på den här mannen och vet inte verkligen inte vad det smartaste skulle vara att göra vid den här situationen.
|
|
|
2021-07-14, 22:40
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Låter inte som något olagligt än, så jag vet inte om det är så mycket du kan göra utan att ta lagen i egna händer.
|
|
|
2021-07-14, 22:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x
Har fått reda på att det kom fram en man i 30 års åldern som förta och ville ha min lillasysters nummer när hon var på jobbet. Hon sa till mannen att hon bara är 17 år och inte ville ge honom hennes nummer men han sa tydligen ”men jag vill ändå lära känna dig bla bla.” nu har jag fått reda på att han på något sätt har hittat hennes instagram, när hon aldrig ens sa vad hon hette och att han nu har skrivit till henne där.
Tycker detta är jävligt vidrigt, hur i helvete har han hittat henne. Vad finns det jag kan göra åt det här? Är förbannad på den här mannen och vet inte verkligen inte vad det smartaste skulle vara att göra vid den här situationen.
|
Hm, så en ej önskevärd man har kontaktat henne på instagram.. tror det bästa skulle vara att vissa avsaknad av intresse/ignorera. Om han inte går längre och visar på potential våldsamhet.
Gissar att det bästa är att säga rakt ut att man ej är intresserad, för att få honom att sluta störa.
|
|
|
2021-07-14, 22:42
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Hon kan väl blockera honom.
|
|
|
2021-07-14, 22:44
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2010
|
|
|
|
2021-07-14, 22:52
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko
Hm, så en ej önskevärd man har kontaktat henne på instagram.. tror det bästa skulle vara att vissa avsaknad av intresse/ignorera. Om han inte går längre och visar på potential våldsamhet.
Gissar att det bästa är att säga rakt ut att man ej är intresserad, för att få honom att sluta störa.
|
Nu vet han ju hennes namn så nu vet han ju vart hon bor + han vet vart hon jobbar. lite värre än att han bara har kontaktat henne på instagram. Borde jag skriva till han o fråga vafan han håller på med?
|
|
|
2021-07-14, 22:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Nu vet han ju hennes namn så nu vet han ju vart hon bor + han vet vart hon jobbar. lite värre än att han bara har kontaktat henne på instagram. Borde jag skriva till han o fråga vafan han håller på med?
|
Mycket går att ta reda på om nästan vem som helst i Sverige eftersom det är publik information, räcker med att ha deras namn så kan man kolla upp dem på hitta.se och liknande sidor.
Skadar kanske inte om du skriver till honom, men tror det kan vara bra om din syster gör avsaknad av intresse tydligt, eller bara ignorerar honom.
Såklart svårt att veta med 100% säkerhet hur han kommer reagera på olika situationer dock.
Senast redigerad av Ekko den 2021-07-14 klockan 22:58.
|
|
|
2021-07-14, 22:57
|
|
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
Reg.datum: Oct 2018
|
Citat:
|
Ja.
Tryck till den påflugne snuskhummern.
|
|
|
|
2021-07-14, 23:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko
Mycket går att ta reda på om nästan vem som helst i Sverige eftersom det är publik information, räcker med att ha deras namn så kan man kolla upp dem på hitta.se och liknande sidor.
|
Ja. Blir ju orolig för vad gör han näst liksom? Läste att om han kontaktar henne flera gånger igen så kallas det ”internet stalking” och då är det straffbart. Det är ju uppenbarligen något fel på honom om han inte ger sig att kontakta henne när hon hat sagt att hon inte är intresserad(indirekt). Känner att det isf skulle vara en bättre lösning än att bara blockera honom och sen hoppas för det bästa.
|
|
|
2021-07-14, 23:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Ja. Blir ju orolig för vad gör han näst liksom? Läste att om han kontaktar henne flera gånger igen så kallas det ”internet stalking” och då är det straffbart. Det är ju uppenbarligen något fel på honom om han inte ger sig att kontakta henne när hon hat sagt att hon inte är intresserad(indirekt). Känner att det isf skulle vara en bättre lösning än att bara blockera honom och sen hoppas för det bästa.
|
Om han är väldigt persistent så är det såklart ett varningstecken, vet inte hur pass "på" han vart hittills?
|
|
|
2021-07-15, 08:03
|
|
Registered User
|
Tror det kan vara hälsosamt för dig att släppa taget lite om din lillasyster med, du kan inte vara där och skydda henne genom hela livet och följa med varje steg hon tar.
Med det sagt, lär henne att säga ifrån ordentligt. Han verkar ju bara tro att hon spelar svår, garanterat en sån där snubbe som läst "The game" eller vad den nu heter och tror att hon kör med något spel. Visa tydligt att du inte vill genom att tydligt säga det, efter det är det blockera som gäller såklart.
Senast redigerad av skyffelmördarn den 2021-07-15 klockan 08:05.
|
|
|
2021-07-15, 08:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2015
|
Hur blockerar man någon fysiskt, måste väl ha ett rättsligt beslut.
|
|
|
2021-07-15, 08:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2015
|
Enkelt, ring honom eller skriv på hans instagram att låta henne vara, och om han fortsätter så kommer du göra en polisanmälan, även om det antagligen inte kommer leda någonvart.
|
|
|
2021-07-15, 08:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis
Hur blockerar man någon fysiskt, måste väl ha ett rättsligt beslut.
|
Skriver någon på sociala medier och inte ger sig när man inte svarar, måste man vara väldigt tydlig med att säga "Hej, du jag är verkligen inte intresserad och vill inte att du hör av dig mera" och fungerar inte det så blockerar man.
Börjar personen efter det dyka upp typ utanför ens bostad så har man problem. Och då ska man ju vända sig till polisen.
|
|
|
2021-07-15, 10:20
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Jag har kollat upp hur lagen är, eftersom jag hade en som trakasserade mig via instagram förut. Om trakasserierna sker via ett medium där det går att blockera personen (t ex instagram) så är det inte olagligt.
För övrigt tycker jag inte att du ska ta lagen i egna händer. Säg ifrån, blockera och/eller polisanmäl, men gå inte hem till honom och slå honom på käften eller något.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:38.
|

|