Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-04, 00:00   #1
Al3x
Registered User

Al3xs avatar

Reg.datum: Dec 2019
Förlorat alla vänner

Slutade gymnasiet nyligen, hade 6 nära vänner, alla var riktigt sköna, jag bråkade aldrig med någon av de och de kändes som att ingen hade något emot mig. Nu efter studenten har jag tappat kontakten med alla helt, de gör aktiviter utan mig hela tiden och lägger upp på sociala medier. De har till och med lagt upp bilder och videos när dem gör något kul i "grupper" på sociala medier som endast nära vänner kan se, dem verkar inte bry sig ett skit att jag inte är med. Har varit på lite och sagt "de bara o skriva om ni ska göra något, hänger gärna med", dem svarade med "aaa de klart" men det har inte hjälpt. Känns förjävligt att se dem lägga upp bilder när dem är på krogen efter att de har sagt att dedär.

Känner mig jävlig ensam, vill inte spendera min ungdom utan några vänner. Behöver råd om hur jag ska gå tillväga för att få nya vänner, det jag gör på fritiden är att gymma och jobba. Funderar på att börja på någon sport som boxning eller MMA typ för att det skulle bli enklare att träffa nytt folk, väldigt tveksamt om jag skulle ha tid med det dock.

Tacksam för svar.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-04, 01:14   #2
xcv
Registered User

xcvs avatar

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg
Slutade gymnasiet nyligen, hade 6 nära vänner, alla var riktigt sköna, jag bråkade aldrig med någon av de och de kändes som att ingen hade något emot mig. Nu efter studenten har jag tappat kontakten med alla helt, de gör aktiviter utan mig hela tiden och lägger upp på sociala medier. De har till och med lagt upp bilder och videos när dem gör något kul i "grupper" på sociala medier som endast nära vänner kan se, dem verkar inte bry sig ett skit att jag inte är med. Har varit på lite och sagt "de bara o skriva om ni ska göra något, hänger gärna med", dem svarade med "aaa de klart" men det har inte hjälpt. Känns förjävligt att se dem lägga upp bilder när dem är på krogen efter att de har sagt att dedär.

Känner mig jävlig ensam, vill inte spendera min ungdom utan några vänner. Behöver råd om hur jag ska gå tillväga för att få nya vänner, det jag gör på fritiden är att gymma och jobba. Funderar på att börja på någon sport som boxning eller MMA typ för att det skulle bli enklare att träffa nytt folk, väldigt tveksamt om jag skulle ha tid med det dock.

Tacksam för svar.
Först och främst beklagar jag att du får uppleva detta, fattar att det är en jävligt onice känsla. Är lite äldre nu, och när jag tittar tillbaka på tiden efter gymnasiet så minns jag att folk var rätt omogna på det där sättet. Vet flera som upplevt samma sak som du beskriver. Det blir typ grupperingar osv.

Personligen har jag inte kontakt med någon jag gick gymnasiet med idag. Det är främst senare jag träffat folk jag idag ser som bra vänner. Främst via universitetsstudier och jobb har jag lärt känna dem.

Det bästa tips jag har är nog att plugga vidare i nån universitetsstad; Umeå, Linköping, Lund, Uppsala. Där finns det väldigt mycket folk som är öppna för nya bekantskaper.

Håll huvudet högt, det löser sig!
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-04, 07:43   #3
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Lär dig trivas med dig själv, det kommer komma många stunder i livet när du bara har dig själv att vila mot när det blåser.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-04, 09:17   #4
Brofessorn
Registered User

Brofessorns avatar

Reg.datum: May 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg

Tacksam för svar.
Skulle nog säga att det är helt normalt och att du inte ska vara ledsen över du förlorat kontakten, särskilt med tanke på hur de beter sig. Sånt är livet och ingenting varar för evigt. Du är tveksam till att du har tid med att börja med en kampsport, men har du funderat på att börja träna på någon atletklubb eller liknande? Du tränar ju redan, så då hade det kanske inte tagit så mycket mer tid att göra det i en mer social miljö.
Gammal 2021-07-04, 09:42   #5
chidde
Projektledare

chiddes avatar

Reg.datum: Mar 2003
Det ar bara en period du gar igenom i ditt liv, inget att oroa sig for

Personligen umgas jag inte med nagon fran mina tidigare skolar, den enda "kontakten" vi har isafall ar i stort sett nagra enstaka grattis-meddelanden via sociala medier vid fodelsedagar etc, just for att vi var nara pa den tiden

Nu bor jag inte langre i Sverige men nar jag val ar hemma ar bara maximalt en handfull manniskor jag traffar under min vistelse, precis sa liten har vankretsen destillerats ner till jamfort med "forr" da man hade aktiviteter med olika grupper av vanner i form av kroghang, fester etc

Idag hanger jag mestadels med kollegor, fd kollegor som blivit vanner, tjejen och hennes kompisar. Dagarna fylls och racker knappt till anda, sa det finns inte ens tid over till annat lost folk

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-04, 09:53   #6
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Ännu värre kommer det bli sen för dig när alla vänner börjar skaffa barn, då blir det inte mycket kvar sen.
Gammal 2021-07-04, 10:35   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Tror det är viktigt att hålla på stoltheten i såna här lägen. Om de inte visar sig intresserade av att umgås med dem, då ska du inte försöka umgås med dem. Jag har själv varit den som griper efter halmstrån och gör allt jag kan för att vinna gillande hos folk som ogillar mig, det äter upp självkänslan. Bättre att hitta folk som är lika positivt inställda till kontakt som du är.

Inte lätt att hitta nya vänner, men jag tror på föreningar av alla de slag. Om du ska börja plugga, gå på alla nollningar, sittningar och liknande.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-04, 12:31   #8
Kaalle
Registered User

Kaalles avatar

Reg.datum: Nov 2013
Vill inte vara oförskämd men det låter som att dom gillar varandra bra mycket mer än dom gillar dig. Alternativet är att det tillkommit nytt folk i gänget som dom känner på sig du inte skulle klicka med, eller att det rentav skulle skära sig, och sedan värderas dessa högre än dig.

Svårt att se hur det skulle vara på annat vis, känns som detta är lite rimligare analys än "Ameh de blir så man glider ifrån varandra" eller "det är bara en fas". Med tanke på att du faktiskt försökt att få hänga med menar jag.

Säger inte att detta gäller dig men det finns vissa egenskaper som är jobbiga hos folk, och vederbörande är sällan medvetna om det dessutom, testa fråga rakt ut varför dom inte vill ha med dig, någon anledning måste det finnas.

Det sociala spelet är tidvis ganska brutalt. Dio har en bra poäng där som jag vill utveckla, sannolikt är det så att törsten efter att folk ska tycka om en resulterar i att man betraktas som något "off", det blir liksom fel. En person med naturligt självförtroende och integritet samt ödmjukhet och vänlighet är mycket mer intressant än någon som bara är som en hundvalp. Jag har varit där själv i yngre år, bättre jobba med sig och sen också våga vara sig själv, addera sen en dos hälsosam självmedvetenhet samt lyhördhet inför omgivningen.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-04, 12:52   #9
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
testa fråga rakt ut varför dom inte vill ha med dig.
Den här frågan får man sällan ett bra svar på.
Gammal 2021-07-04, 12:57   #10
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Säger inte att detta gäller dig men det finns vissa egenskaper som är jobbiga hos folk, och vederbörande är sällan medvetna om det dessutom, testa fråga rakt ut varför dom inte vill ha med dig, någon anledning måste det finnas.
Då hamnar man dock i det jobbiga läge där man behöver ta ställning till om man ska ändra på sig, eller hitta ett annat gäng som uppskattar en för den man är. Själv tycker jag att jag konstant får höra så motstridiga uppfattningar om mig själv att jag undrar om det överhuvudtaget är lönt att ändra på mig själv för andras skull, någonsin. Även objektivt negativa egenskaper kan ses som charmiga, mitt obefintliga minne t ex tycker vissa är ”gulligt”.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Gammal 2021-07-04, 13:36   #11
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Då hamnar man dock i det jobbiga läge där man behöver ta ställning till om man ska ändra på sig, eller hitta ett annat gäng som uppskattar en för den man är. Själv tycker jag att jag konstant får höra så motstridiga uppfattningar om mig själv att jag undrar om det överhuvudtaget är lönt att ändra på mig själv för andras skull, någonsin. Även objektivt negativa egenskaper kan ses som charmiga, mitt obefintliga minne t ex tycker vissa är ”gulligt”.
Blir riktigt jobbigt ja. Det är ju jobbigt som det är redan att bli utanför, att då få en lista på alla fel man har som gör att de inte vill umgås med en längre. Gör det saken verkligen bättre?

Säger absolut inte att detta har med TS att göra, men om en bekantskapskrets utesluter en, utan att man gjort något elakt (och därmed antagligen då skulle vara medveten om varför) vad kan de då ha för orsak? vad för ärliga omdömen skulle man få höra?

* Man är tråkig
* Man skapar finsk stämning
* Allt blir så mycket roligare när man inte är där
* Ingen gillar en egentligen, de har bara låtsats tidigare

Är extremt tärande att få höra alla tusen saker som är fel på en från någon man själv tycker om. Alla orsaker att den personen man själv vill vara med inte vill vara med en. Räcker kanske med att de inte vill i det läget.
Gammal 2021-07-04, 13:40   #12
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Blir riktigt jobbigt ja. Det är ju jobbigt som det är redan att bli utanför, att då få en lista på alla fel man har som gör att de inte vill umgås med en längre. Gör det saken verkligen bättre?

Säger absolut inte att detta har med TS att göra, men om en bekantskapskrets utesluter en, utan att man gjort något elakt (och därmed antagligen då skulle vara medveten om varför) vad kan de då ha för orsak? vad för ärliga omdömen skulle man få höra?

* Man är tråkig

Är extremt tärande att få höra alla tusen saker som är fel på en från någon man själv tycker om. Alla orsaker att den personen man själv vill vara med inte vill vara med en. Räcker kanske med att de inte vill i det läget.
Lättare att bara hitta nya vänner i den här situationen istället för att gräva djupt inom sig själv och försöka bli en helt nya människa. Det är nog få personer som klarar av att göra den resan.

Man ska ju inte glömma bort att vissa egenskaper som inte går hem hos ett gäng kan vara helt okej hos ett annat sällskap.
Gammal 2021-07-04, 13:59   #13
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg

* Man är tråkig

Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Lättare att bara hitta nya vänner i den här situationen istället för att gräva djupt inom sig själv och försöka bli en helt nya människa. Det är nog få personer som klarar av att göra den resan.

Man ska ju inte glömma bort att vissa egenskaper som inte går hem hos ett gäng kan vara helt okej hos ett annat sällskap.
+1.

Jag har märkt att många som ska vara snälla och rada upp all ens negativa egenskaper så att man ska kunna förbättra sig själv missar en sak: alla tycker inte som de. Många — kanske alla — egenskaper som folk ogillar med en är sannolikt subjektiva.

Nej, fy fan. ”Tough love” är så sjukt överskattat. Man blir bara ledsen av det, vilket om något gör en till en ännu sämre människa.
Gammal 2021-07-04, 14:39   #14
Kaalle
Registered User

Kaalles avatar

Reg.datum: Nov 2013
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Den här frågan får man sällan ett bra svar på.
Förvisso sant, men värt att chansa. Om man frågar över fb messenger och det är någon man inte träffat på länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Handlar inte om att ändra personlighet. Sen tror jag inte taskigt minne är en deal breaker för någon Dio hehe..

Titta gärna på dom två sista egenskaperna jag tar upp, jag tycker nog dom allra flesta faller på den här biten. Kan du bemästra dom två så har du nästan superkrafter, jämfört med breda massan.

Sen nej man klickar inte med alla det är sant. Men om man vill att folk ska känna impulsen att shit nu är det fredag ska ringa Pelle Janne och "insert al3x, dio, eller kaalle för delen" så får man kanske lägga manken till, ägna sig åt lite självreflektion, slipa på sociala färdigheter osv, det som med allt här i livet. Jag vill ha C så då får jag göra A och B först.

Inte för att jag är någon guru, oftast vill jag bara vara ifred. Jag känner att jag är jag bara, inte det minsta cool, häftig eller intressant. Handlar inte om att vara störst bäst och vackrast. Men upplever att dom flesta jag spenderar någon mängd tid med gillar mig, ofta är det inte ömsesidigt dock tyvärr.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-04, 14:40   #15
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.

Lafayettes avatar

Reg.datum: Oct 2018
Du är ju så väldigt ut så ser inga jätteproblem här, även om det låter trist att du tappat kontakten. Alla de där sakerna man gör i din ålder gör väl att du kommer hitta nya vänner snabbt - resa, hitta jobb, börja plugga etc.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:39.