2004-05-20, 16:45
|
|
M.D.
Reg.datum: May 2002
|
Salmonella i vart 12:e ægg
Ta det lugnt nu, snackar inte om Sverige, utan om Danmark. Hørde hæromdagen att vart 12:e ægg bara på Salmonella. Jag had verkligen ingen aning om att det var så frekvent. Tydligen tyckte de att detta inte var så farligt eftersom innan hade så bar 2/3 av alla ægg på salmonella. Så det har ju helt klart førbættrats.
Om jag inte ær helt fel på det nu, så førekommer salmonella mycket mindre i Sverige. Vad beror detta egentligen på? Har søkt efter det men hittar inget riktigt relevant.
/L
|
|
|
2004-05-20, 16:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
massor av tester och hårdare importrestriktioner?
|
|
|
|
2004-05-20, 16:51
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
Reg.datum: Jan 2004
|
Läskigt för danskarna.. Hade inte ätit ägg på år och dar om jag bodde där..
|
|
|
2004-05-20, 16:54
|
|
M.D.
|
Citat:
Originally posted by Grahn
massor av tester och hårdare importrestriktioner?
|
Det kan nog stæmma, de verkar inte ta så hårt på salmonella. De sade att några år så gjorde de i princip inget alls før att bekæmpa det och det var då det hoppade upp på 2 utav 3 ægg. Det har t o m intræffat dødsfall direkt relaterade till salmonella hær...
|
|
|
2004-05-20, 16:55
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Tur att man kokar äggen, så man slipper oroa sig överhuvudtaget.  Råa ägg =
|
|
|
2004-05-20, 16:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
Originally posted by hallar
Det kan nog stæmma, de verkar inte ta så hårt på salmonella. De sade att några år så gjorde de i princip inget alls før att bekæmpa det och det var då det hoppade upp på 2 utav 3 ægg. Det har t o m intræffat dødsfall direkt relaterade till salmonella hær...
|
Mjo vet själv att vi här i sverige är rätt skeptiska till allt importerat livsmedel och danmark är inte ett undantag, snarare tvärt om.
Detta skadar givetvis den danska exporten av livsmedel.
Tror sverige ska ha stickprov på alla importerade råvaror.
|
|
|
|
2004-05-20, 17:02
|
|
M.D.
|
Citat:
Originally posted by King Grub
Tur att man kokar äggen, så man slipper oroa sig överhuvudtaget. Råa ägg =
|
De ær ganska glada før mayoinæs(rårørda ægg i tydligen) hær i Danmark och de ansåg att det var hær det størsta problemet låg
|
|
|
2004-05-20, 17:07
|
|
No Pain, No Gain!
Reg.datum: Apr 2002
|
Som sagt att de flesta salmonella-bakterier dör av kokning, och skulle man mot förmodan få i sig levandet bakterier så är det inte säkert för den sakens skull att man blir sjuk.
De senaste 3 veckorna har jag stått på labb och lekt med bland annat salmonella, och det är ganska intressanta små bakterier faktiskt
|
|
|
2004-05-20, 18:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Originally posted by King Grub
Tur att man kokar äggen, så man slipper oroa sig överhuvudtaget. Råa ägg =
|
var finns salmonellan? kan man få det genom att bara ta på eggen?
|
|
2004-05-20, 18:55
|
|
Fetförbrännarn
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Originally posted by stocktown
var finns salmonellan? kan man få det genom att bara ta på eggen?
|
Salmonella är en bakterie som finns i tarmen hos en del människor och olika djur t.ex. svin, nötkreatur och fjäderfä. Utanför norden är det inte ovanligt att t.ex. ägg innehåller salmonella. Man kan också bli smittad via kontakt med husdjur som t.ex. ormar, ödlor och sköldpaddor.
Livsmedel smittas ned med salmonella och äts utan att sköljas ordentligt eller utan tillräcklig upphettning. Livsmedel som har orsakat sjukdom är bland annat kyckling, anka, opastöriserad mjölk, groddar, ägg, nötkött och fläskkött.
Saxxa lite bara
|
|
|
2004-05-20, 18:56
|
|
M.D.
|
Jo det kan du, ofta sitter faktiskt salmonellan enbart på skalen. Så att gå och slicka på æggskal ær nog ingen højdare. Fast jag vet inte hur det ær i Sverige, dær kanske skalen desinficeras på något sætt innan føræljning.
|
|
|
2004-05-20, 19:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Originally posted by Patte
Som sagt att de flesta salmonella-bakterier dör av kokning, och skulle man mot förmodan få i sig levandet bakterier så är det inte säkert för den sakens skull att man blir sjuk.
De senaste 3 veckorna har jag stått på labb och lekt med bland annat salmonella, och det är ganska intressanta små bakterier faktiskt
|
Vad läser du?
|
2004-05-20, 19:11
|
|
No Pain, No Gain!
|
Citat:
Originally posted by SwedeForce
Vad läser du?
|
Kemisk biologi på LiU
|
|
|
2004-05-20, 19:25
|
|
Beach 2023
Reg.datum: Jan 2003
|
Hur mycket tillagade ska äggen vara för att vara säker på att inte smittas av sarmonella? När jag tex steker mina ägg så brukar aldrig ägggulan vara helt fast utan lite rinnande. Betyder det att risken ökar för att man får det?
|
|
|
2004-05-20, 19:32
|
|
No Pain, No Gain!
|
Citat:
Originally posted by Pontus
Hur mycket tillagade ska äggen vara för att vara säker på att inte smittas av sarmonella? När jag tex steker mina ägg så brukar aldrig ägggulan vara helt fast utan lite rinnande. Betyder det att risken ökar för att man får det?
|
Har den stigit till över 120grader så kan du i princip vara säker på bakterierna är döda, eftersom att salmonella inte bildar endosporer (är jag 99% säker på). Sen tror jag inte gulan kommer upp i den temperaturen för då hade den stelnat.
I sverige är risken att få salmonella minimal så man behöver inte direkt bry sig. Läste på några amerikanska sidor att det är rekommenderat att först steka äggen på ena sidan och sen vända och steka på andra i 3 minuter.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:12.
|

|