Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-14, 14:24   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
Hur ser en vanlig karriärstege inom IT ut?

Från att man lär sig ett språk, till anställning/frilans på eftertraktat bolag med hög lön. Och vilka språk bör man lära sig, och vilka är i princip obsolete?
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-14, 15:02   #2
Dåren
Tuff Knutte

Dårens avatar

Reg.datum: Mar 2015
Första steget är att odla en hästsvans och skaffa brillor.
Doctors are always changing their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-14, 15:08   #3
panzerpig
Registered ulcer

panzerpigs avatar

Reg.datum: Jul 2007
Min brorsa var duktig på java och har klarat sig väldigt bra på det. Tror Java fortfarande är viktigt, C# borde också vara bra. Men nu killgissar jag bara.
snabbgooglat: https://www.northeastern.edu/graduat...ing-languages/
Gammal 2020-12-14, 15:20   #4
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Från att man lär sig ett språk, till anställning/frilans på eftertraktat bolag med hög lön. Och vilka språk bör man lära sig, och vilka är i princip obsolete?
Inom vilket område? Ålder på dig? Man kan bygga upp ett scenario men vi vet inte mer än det där.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-14, 15:42   #5
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
1. Utbilda dig. Idealet är såklart en Masters-examen i Computer Science. Går givetvis att klara sig utan en examen också, men det hjälper.

2. Skaffa ett ”junior”-jobb. Många företag har positioner ute för juniorer, som oftast innebär att de ger dig mycket ”on-the-job”-training under den första tiden. Även många konsult-bolag anställer folk som inte kan något och lär upp dom genom att sätta dem i projekt med mer seniors kollegor som de kan lära av.

3. Var ambitiös, speciellt första 2-3 åren. Gå på meetups, försök verkligen förstå innebörden av koncept såsom Objektorienterad Design och Funktionell Programmering, vad som gör dem olika och vad det betyder för din kod, ta dig an DevOps-relaterat arbete så fort du kan osv.

4. Försök lista ut vilken typ av programmering du vill syssla med. Anledningen till att jag sätter detta längre ner på listan är att jag tycker man ska testa många olika sorts programmering professionellt i praktiken innan man riktigt ”väljer en väg”. Är du mer intresserad av backend eller frontend? Full-stack rentav? Hur mycket ops vill du syssla med? Är du mer intresserad av arkitekturen av distribuerade system eller av att optimera algoritmer i inbyggda system?

5. Försök lista ut vilken typ av företag du vill vara på. Stort, ”stabilt”, etablerat? Oftast OK lön, man kan lära sig i sin egen takt och bekvämt. Däremot oftast långsamt, kan vara lite tråkigt, kan vara för begränsat i form av lärande för att mycket redan sköts åt en.

Startup istället kanske? Oftast lägre lön till en början, men kan ge dig otroligt bra löneutveckling för att företaget kan bli beroende av dig. Kan även innefatta aktieoptioner i företaget. Man lär sig oftast snabbare i den här miljön, och tvingas ha koll på allting, inte bara hur man kodar utan hur koden når kunden, hur man skalar system osv. Ofta mer press inblandat.

6. Byt jobb vartannat år ungefär. Kan hjälpa lönekurvan, men framförallt får du fler möjligheter att se hur olika företag arbetar, olika sätt att lösa samma problem, best practices osv.

7. ???

8. Profit
Gammal 2020-12-14, 16:18   #6
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Min brorsa var duktig på java och har klarat sig väldigt bra på det. Tror Java fortfarande är viktigt, C# borde också vara bra. Men nu killgissar jag bara.
snabbgooglat: https://www.northeastern.edu/graduat...ing-languages/
Jag har också läst de där hemsidorna.. söker exempel från folk som verkligen arbetar i branschen. Java är en kandidat, absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Inom vilket område? Ålder på dig? Man kan bygga upp ett scenario men vi vet inte mer än det där.
Jag är 30 år. Jag vet inte vilket område ännu. Men mitt svar härunder kanske kan ge en bild.

Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Första steget är att odla en hästsvans och skaffa brillor.
Lustigt, bägge är redan ordnat. Jag känner ödet fläkta i ansiktet nu.
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
1. Utbilda dig. Idealet är såklart en Masters-examen i Computer Science. Går givetvis att klara sig utan en examen också, men det hjälper.

2. Skaffa ett ”junior”-jobb. Många företag har positioner ute för juniorer, som oftast innebär att de ger dig mycket ”on-the-job”-training under den första tiden. Även många konsult-bolag anställer folk som inte kan något och lär upp dom genom att sätta dem i projekt med mer seniors kollegor som de kan lära av.

3. Var ambitiös, speciellt första 2-3 åren. Gå på meetups, försök verkligen förstå innebörden av koncept såsom Objektorienterad Design och Funktionell Programmering, vad som gör dem olika och vad det betyder för din kod, ta dig an DevOps-relaterat arbete så fort du kan osv.

4. Försök lista ut vilken typ av programmering du vill syssla med. Anledningen till att jag sätter detta längre ner på listan är att jag tycker man ska testa många olika sorts programmering professionellt i praktiken innan man riktigt ”väljer en väg”. Är du mer intresserad av backend eller frontend? Full-stack rentav? Hur mycket ops vill du syssla med? Är du mer intresserad av arkitekturen av distribuerade system eller av att optimera algoritmer i inbyggda system?

5. Försök lista ut vilken typ av företag du vill vara på. Stort, ”stabilt”, etablerat? Oftast OK lön, man kan lära sig i sin egen takt och bekvämt. Däremot oftast långsamt, kan vara lite tråkigt, kan vara för begränsat i form av lärande för att mycket redan sköts åt en.

Startup istället kanske? Oftast lägre lön till en början, men kan ge dig otroligt bra löneutveckling för att företaget kan bli beroende av dig. Kan även innefatta aktieoptioner i företaget. Man lär sig oftast snabbare i den här miljön, och tvingas ha koll på allting, inte bara hur man kodar utan hur koden når kunden, hur man skalar system osv. Ofta mer press inblandat.

6. Byt jobb vartannat år ungefär. Kan hjälpa lönekurvan, men framförallt får du fler möjligheter att se hur olika företag arbetar, olika sätt att lösa samma problem, best practices osv.

7. ???

8. Profit
1. Jag har tänkt utbilda mig, men funderar mer på en kortare 2årig YH-linje, inriktat på 1 språk, än något på 3+ år. I synnerhet då man kan komma ut som självlärd så ser jag inte nyttan med en längre utbildning i dagsläget. Du går gärna förklara på vilket sätt hur man kan komma längre med en 4 års utbildning, än 2 år YH plus 2 år arbetserfarenhet. Tidsramen är ju densamma.

2. Verkar vettigt, kan inte ta en seniorpost som nyutbildad.

3. Jag är alltid ambitiös.

4. Jag ser mig mer som en backend-person. Jag skulle aldrig i livet ta ett jobb som t.ex. hemsidedesigner. När jag har skrivit hemsidor har jag alltid varit mycket uttråkad. Situationen, att jag anstränger mig för någon annan människas skull, för den som ska interagera med hemsidan, är ointressant. Jag intresserar mig för saker som, Hur långt kan jag automatisera ett flöde av processer genom kod? Hur elegant kan jag skriva sagda kod? Hur komplexa processer kan jag koda? Sådana saker. Drömmen, i min just nu begränsade fantasi, skulle vara att koda en robot som arbetar inom medicin eller rymden.

Huruvida någon tycker designen på sin BankID eller sociala medier är snygg, det skiter jag fullständigt i. Jag uppskattar god design privat men det är inget jag vill syssla med. Jag har inget intresse av att göra något fint för en annan människas skull. Organiserat och användbart i ett professionellt sammanhang absolut, men inte för någons nöjes skull.

Vad är full stack?

5. if lön > 35000 och anställning/kontraktlängd är stabil vill jag ha en position som sysslar med experimenterande, nytänkande processer. Stort eller litet bolag är inte viktigt. Man kan till och med dra den narcissistiska parallellen att jag helst hade velat göra något någon aldrig gjort förut. I ett gött team. Sådant värdesätter jag högre än ännu högre lön, även om jag såklart uppskattar en högre lön.

--
Tack för nedbrytningen!
Gammal 2020-12-14, 16:47   #7
Baldr
Registered User

Baldrs avatar

Reg.datum: Jun 2018
Citat:
Vad är full stack?
Stack (i detta sammanhang) syftar på de teknologier/mjukvara man använder i ett projekt. MEAN stack är t.ex. MongoDB, Express, Angular och Node. Sysslar man med full-stack så innebär det att man arbetar med alla stegen i kedjan, både frontend och backend. Allt-i-allo låter lite nedvärderande men det är väl det man är i praktiken.

Inbillar mig att JS drivit utvecklingen åt det hållet inom webbutveckling. Om den anställde ändå programmerar JS, varför inte då sätta samma person på att skriva i både Angular och Node?
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-14, 17:02   #8
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Full stack kan betyda olika saker som vanligt med företag som slänger termer hit och dit. För mig betyder det att man sysslar med både backend- och frontend delarna på webbdelarna, man sysslar med kod som exekveras på kundernas/användarens enheter samt även API-bärande funktioner som pratar med exempelvis databaser (mongodb ex).

I vissa andra fall betyder det att man arbetar i ett självbärande team som sysslar med hela stacken ned mot riktig backend och även allt runtomkring som deployment, monitor etc.

Men vad gäller karriärväg så är det som alla andra jobb: bananskal! Det viktiga är väl att försöka styra in dig mot det håll som DU är intresserad av.

Ett tips för att vara attraktiv är att ha koll på saker utöver själva kodbasen. Deployment, testning, övervakning, loggning, integration, säkerhet osv osv. Det finns alldeles för mycket kodapor där ute som inte kan någonting så fort de lämnat sin workstation och IDE.

Senast redigerad av shut teh face den 2020-12-14 klockan 17:03.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-14, 17:21   #9
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Full stack kan betyda olika saker som vanligt med företag som slänger termer hit och dit. För mig betyder det att man sysslar med både backend- och frontend delarna på webbdelarna, man sysslar med kod som exekveras på kundernas/användarens enheter samt även API-bärande funktioner som pratar med exempelvis databaser (mongodb ex).

I vissa andra fall betyder det att man arbetar i ett självbärande team som sysslar med hela stacken ned mot riktig backend och även allt runtomkring som deployment, monitor etc.

Men vad gäller karriärväg så är det som alla andra jobb: bananskal! Det viktiga är väl att försöka styra in dig mot det håll som DU är intresserad av.

Ett tips för att vara attraktiv är att ha koll på saker utöver själva kodbasen. Deployment, testning, övervakning, loggning, integration, säkerhet osv osv. Det finns alldeles för mycket kodapor där ute som inte kan någonting så fort de lämnat sin workstation och IDE.
För en oinvigd låter det roligt att få sträcka på bananryggen då och då för att se om saker fungerar i praktiken. Det som hållit mig tillbaka från att studera IT förr är att jag inbilllat mig att jag skulle komma att spendera mer timmar på att stirra på en skärm, sittandes. Än något annat här i världen.

Men börjar inte allt ändock med en utbildning i programmeringsspråk?
Gammal 2020-12-14, 17:33   #10
grondahl
Dryg, slö & långsam

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
1. Jag har tänkt utbilda mig, men funderar mer på en kortare 2årig YH-linje, inriktat på 1 språk, än något på 3+ år. I synnerhet då man kan komma ut som självlärd så ser jag inte nyttan med en längre utbildning i dagsläget. Du går gärna förklara på vilket sätt hur man kan komma längre med en 4 års utbildning, än 2 år YH plus 2 år arbetserfarenhet. Tidsramen är ju densamma.

4. Jag ser mig mer som en backend-person. Jag skulle aldrig i livet ta ett jobb som t.ex. hemsidedesigner. När jag har skrivit hemsidor har jag alltid varit mycket uttråkad. Situationen, att jag anstränger mig för någon annan människas skull, för den som ska interagera med hemsidan, är ointressant. Jag intresserar mig för saker som, Hur långt kan jag automatisera ett flöde av processer genom kod? Hur elegant kan jag skriva sagda kod? Hur komplexa processer kan jag koda? Sådana saker. Drömmen, i min just nu begränsade fantasi, skulle vara att koda en robot som arbetar inom medicin eller rymden.
Som YH-utbildad kodare kommer du högst sannolikt aldrig sitta och koda mer avancerade applikationer. Har du en civ.ing i ex datavetenskap, teknisk matematik etc så kommer det öppnas helt andra möjligheter. Du behöver ha andra kunskaper än bara kunskaper i programmering, ex matematik.

Senast redigerad av grondahl den 2020-12-14 klockan 17:34.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-14, 17:49   #11
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Som YH-utbildad kodare kommer du högst sannolikt aldrig sitta och koda mer avancerade applikationer. Har du en civ.ing i ex datavetenskap, teknisk matematik etc så kommer det öppnas helt andra möjligheter. Du behöver ha andra kunskaper än bara kunskaper i programmering, ex matematik.
Men gör det verkligen det? Det enda värre än att sitta och koda en hemsida som YH-utbildad, är att göra samma sak som civ. ing. Finns jobben?
Gammal 2020-12-14, 18:17   #12
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Det är inte alla som slösar (går) 5 år civ.ingenjör och jobbar som något annat än att sitta och knacka kod som vem som helst. Det är väldigt få.

En YH-utbildning är bra, men allt handlar i slutändan om dig själv. Du lär dig mer 2 år på arbetet än 5 år i skolan, om du vill och är på rätt ställe.
Gammal 2020-12-14, 18:25   #13
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Man behöver inte kunna någon specifik matematik annat än om man tänkt skriva egna algoritmer eller avancerade ramverk, eller ska jobba med avancerad analys, machine learning modeller osv.

Det man behöver är logiskt tänkande och det har inte så mycket med matematik att göra. Intresse och driv är viktigare för att man ska nå framgång som programmerare än att ha spenderar åratal på universitet och studerat.
Gammal 2020-12-14, 18:25   #14
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Det är inte alla som slösar (går) 5 år civ.ingenjör och jobbar som något annat än att sitta och knacka kod som vem som helst. Det är väldigt få.

En YH-utbildning är bra, men allt handlar i slutändan om dig själv. Du lär dig mer 2 år på arbetet än 5 år i skolan, om du vill och är på rätt ställe.
Jag är inte lat, jag hade gärna gått 5 år till på högskola om det krävs. Men jag kan inte. Jag har CSN i bara två år till och blir dessutom pappa nästa år om allt går som det ska. Dessutom behöver jag ett tekniskt basår innan en ingenjörslinje. Hade väl max kunnat sträcka mig till högsoleingenjör men civ är inte ens i närheten.

Framförallt vill jag inte göra fel val. Vill inte läsa YH i två år om allt jag blir är att sitta med Klarnas app, exempelvis. Mänsklig interaktion i sådana vardagssysslor är inte intressant för mig. Jag dras mer åt det industriella hållet då.

Men framförallt, vilket språk är bra att satsa på? Eller funkar det inte så?
Gammal 2020-12-14, 18:28   #15
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Citat:
Jag är inte lat, jag hade gärna gått 5 år till på högskola om det krävs. Men jag kan inte. Jag har CSN i bara två år till och blir dessutom pappa nästa år om allt går som det ska. Dessutom behöver jag ett tekniskt basår innan en ingenjörslinje. Hade väl max kunnat sträcka mig till högsoleingenjör men civ är inte ens i närheten.

Framförallt vill jag inte göra fel val. Vill inte läsa YH i två år om allt jag blir är att sitta med Klarnas app, exempelvis. Mänsklig interaktion i sådana vardagssysslor är inte intressant för mig. Jag dras mer åt det industriella hållet då.

Men framförallt, vilket språk är bra att satsa på? Eller funkar det inte så?
Det skadar såklart inte att plugga, men det är inget krav. Men jag tänker mig lite, hur gammal är du? Om du haft ett givet intresse kanske du redan jobbat inom IT. Så då kanske utbildningen är bra kickstart. Vad gäller språk är det mer intressant att fokusera på en paradigm, exempelvis funktionell eller objektorienterad programmering, språken där är inte så viktiga. Det finns olika språk som är lämpliga för olika saker men troligtvis är det arbetsplats, kultur och kollegor som kommer styra mer här.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:40.