Hej,
Jag har precis börja styrketräna hemma (3 min uppvärmning, 15 min styrka och 15 min stretch); 5 gånger i veckan.
Jag uppmärksammade tidigt att jag får en fruktansvärd smärta vid lederna i knät. Detta uppstår när jag tränar ben med övningar där man hukar sig ned, dvs.
Squats i olika former. Smärtan i lederna vid knät uppkommer cirka ett dygn efteråt. En annan övning som känns obehaglig att göra är
Corkscrew då min ryggrad är väldigt tydlig i svanken.
MAGE:
Under denna korta period (2,5 vecka) som jag börjar träna har jag redan fått mer framträdande magmuskler men jag ser också hur utstickande nedre delen av min mage är. Det var den innan jag började träna också. Det är inte fett då jag är väldigt smal. Jag upplever att nedre delen av min mage är väldigt spänd och hård.
LÅR, KNÄ OCH HÖFT:
Ett annat problem är att jag ofta vaknar upp mitt i natten av att jag har ont vid ljumskarna, utsidaknä eller uppe vid höften. Detta problem uppstod i och med min utmattningssyndrom som jag fick för två år sedan. Dessa smärtor har alltså varit ett problem redan innan jag började träna. Får ofta smörja in mig med Voltaren eller gå och ta ett bad mitt i natten. Upplever att denna smärta blir bättre när jag sover på ett hårt underlag.
Så länge jag kan minnas har jag också haft väldigt spända "hamstrings" och varit väldigt ovig i nedre delen av min kropp.
RYGG:
Jag har en tydlig svank och bakåtlutad rygg och upplever att denna blir ännu mer framträdande när jag är trött. Då får magen lutningen av en skidbacke med nedre delen av magen framåt. Axlarna och huvudet är svagt roterad framåt.
BILD:
Är helt övertygad om att dessa problem beror på min hållning; så jag har bestämt mig för att rätta till den innan jag börjar styrketräna "som vanligt" igen för att förhindra skada eller förvärra min hållning ytterligare och jag vänder mig till er mer kunniga för hjälp.
Jag tog en bild och gjorde min kropp svart (siluett) för att man lättare ska kunna se min hållning. Jag har försökt att googla själv och misstänker att jag har "Sway back"; fast med en "Anterior Pelvic tilt" istället för "Posterior pelvic tilt".
KLICKA HÄR FÖR BILD[/IMG]
MINA FRÅGOR:
1) Kan det stämma att jag har
Sway Back med Anterior Pelvic Tilt?
2) Vilka av mina muskler är svaga/starka? Med andra ord; vilka muskler behöver jag träna och stretcha?
3) Vilka övningar/muskler bör jag inte träna alls?
4) Har ni några tips på övningar?
5) Om ja; hur ofta ska jag stretcha/träna? Antal repetitioner osv.
Stort tack på förhand!