2020-02-23, 16:33
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2015
|
Den stora tråden om prepping/homesteading
Tänker att vi här kan diskutera prepping och en självförsörjande livsstil. Vad är det viktigaste man kan börja med för att bygga upp ett hushåll som kan klara sig på helt egen hand i X antal månader? Trädgård med ätbara växter, välfyllt skafferi med torrvaror? Hagelpatroner?
|
|
|
2020-02-23, 16:55
|
|
Mulkku of Sweden
Reg.datum: Jan 2015
|
Denna tråd kommer innehålla mycket osanna påståenden och annat dynga men men...
Lägg upp ett senario så kan vi diskutera hur vi löser detta.
Jag lägger upp ett:
Strömavbrott på grund av stor storm.
Information, värme och skydd, vatten och mat. Samt tillgång till att sova.
Senast redigerad av Starke75an den 2020-02-23 klockan 16:57.
|
|
|
2020-02-23, 17:14
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an
Denna tråd kommer innehålla mycket osanna påståenden och annat dynga men men...
Lägg upp ett senario så kan vi diskutera hur vi löser detta.
Jag lägger upp ett:
Strömavbrott på grund av stor storm.
Information, värme och skydd, vatten och mat. Samt tillgång till att sova.
|
Vad menar du med dynga och osanna påståenden? Kan inte mycket om frågan, därför jag startade tråden.
Annat scenario: Ekonomisk kris av odefinierat slag. Folk förlorar sina jobb, valutan går ner sig och plötsligt blir det svårt att få tag på det absolut nödvändiga utan att spendera alla sina besparingar.
Saker jag kommer på: Guldinnehav, kryptovalutor har väl använts ganska flitigt i Venezuela, stort förvar av livsuppehållande torrvaror som vasslepulver, ris, salt m.m. Vatten bör fortfarande gå att få genom kran. Inte bo mitt i smeten för att undvika en eventuell förhöjning av kriminalitet och plundring.
|
|
|
2020-02-23, 17:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn
Tänker att vi här kan diskutera prepping och en självförsörjande livsstil. Vad är det viktigaste man kan börja med för att bygga upp ett hushåll som kan klara sig på helt egen hand i X antal månader? Trädgård med ätbara växter, välfyllt skafferi med torrvaror? Hagelpatroner?
|
Man blir ju mer eller mindre tvungen till det när man bor i ett land där försäkringsbolagen bara samlar underskrifter och pengar så köp blir möjliga, polisen korrupt, och sjukvården fungerar mest som ett snickeri etc etc etc.
Obesprutade grönsaker och hela djur har sin charm.
Mina erfarenheter är att man inte skall fokusera så mycket på själv i självförsörjande. Man kan inte ha alla kunskaper helt själv utan blir beroende av andra som i sin tur blir beroende av dig, man samarbetar, trots allt. Fiskare är fiskare, någon annan har goda frukter du vill ha, du är expert på någonting annat osv.
Sedan är inte alla ens vänner heller.
Man får se till att man själv och barnen undviker aktiviterter som skadar en och man får vara smart och försiktig. Inte klampa omkring som en idiot.
Månader eller något år sådär är ju bara en äventyrssemester, typ.
|
|
|
2020-02-23, 17:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
På kort sikt så är den stora utmaningen tillgång till rent vatten och disinfektionsmedel. Folk har levt utan elektricitet i miljontals år så det är knappast en big deal. På lång sikt så är utmaningen mest mental: att trivas med livsstilen och att kunskapen att utföra den.
Bra att ha i sitt startpaket enligt mig:
- Goda grannar med kompletterande produktion och kunskaper.
- Åkerareal, skog och sjö
- Verktyg och jaktgevär
- Jordkällare
- Tak, filter och cistern för uppsamling av regnvatten med UV-disinfektionssystem.
- Toalett som skiljer på piss och skit med tillhörande tank
- Glaskärl med gummiring för matbevaring
- Djurskinn för matbevaring
- Bakteriekulturer för fermentering
- Bin
- Höns
- Frön för vad man nu vill odla.
- Rocket mass heater påbyggd med ugn och spis.
|
|
|
2020-02-23, 18:08
|
|
Banned User
|
Jag har undervisat och föreläst om ämnet under några år nu så jag vet vad jag pratar om.
När man är ute i vildmarken är det följande ordning man måste följa om man inte vill dö:
Skydd, vatten, värme, mat.
Detsamma gäller för prepping:
1. Samhället kommer förfalla i anarki, så man måste ha både skalskydd i form av murar, fällor, galler på fönster och så vidare, men man måste också ha ett inre skydd, för om fienden är tillräckligt enveten kommer han ta sig igenom skalskyddet. Betänk att du står ensam mot hela världen, och alla andra vill ha dina resurser. Kanske vill de till och med äta dig. Så de kommer ta sig igenom skalskyddet. Det inre skyddet kan också bestå av fällor som ett första steg. Men det viktigaste är vapen. Jag har till exempel tejpat fast knivar på olika platser i min lägenhet. På dörrkarmen till ytterdörren, på baksidan av toaletten, på undersidan av bord och så vidare. På så sätt är jag redo var jag än möter fienden i en krissituation. I sista hand måste man bli bra på obeväpnad närstrid man mot man.
2. Vatten. Det säger sig självt. Man dör utan vatten. Lagra cirka 1 kubikmeter vatten eller bo vid ett vattendrag.
3. Värme. I Sverige kan man frysa ihjäl mellan september och maj i de södra delarna av landet. I norr kan det vara minusgrader på sommaren. Man måste alltså ha varma kläder, medel att göra upp eld och så vidare.
4. Det som är minst viktigt är mat. Först och främst har våra förfäder levt genom svält i alla tider. Sedan så är nästan alla överviktiga i dag, så vi klarar oss i många månader på våra fettreserver. Så man behöver inte oroa sig över mat, men det skadar aldrig att lagra några säckar mjöl eller dylikt.
|
|
|
2020-02-23, 18:35
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Steg 1) Vapen, ammunition och ha en bra koll på vilka i ditt närområde som är preppers, överlevare eller mentalt kompetenta att överleva.
Steg 2) Råna personerna ovan.
I nästan varenda film, tv-spel, tv-serie om katastrofscenarior så verkar detta den bästa taktiken för överlevnad. Tills man blir skjuten av hjälten förstås.
|
|
|
2020-02-23, 19:02
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2019
|
Till skillnad från KoloTroll har jag aldrig föreläst eller undervisat på förskolan, men...
Min beredskap vore främst nära vänner och familj. Vi skulle tillsammans kunna få ihop en bra vapenarsenal och överlevnaeskompetens. Utöver det flera ställen att ta oss till där vi kan bli självförsörjande och slippa jobbiga människor.
Men visst, har man varken familj eller vänner är det säkert en bra idé att bygga en bunker i skogen och skaffa en pansarvagn flr att ta sig dit. Smarta människor samarbetar dock med andra flr att förbättra oddsen
|
|
|
2020-02-23, 19:13
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille
Jag har undervisat och föreläst om ämnet under några år nu så jag vet vad jag pratar om.
|
|
|
|
2020-02-23, 19:49
|
|
Mulkku of Sweden
Reg.datum: Jan 2015
|
Känns tryggt att Kolotrollet kan detta med prepping och tar sid tid att lära ut sina kunskaper.
Min strategi är att jag släpper ut mina två tama vargar som nu bor i källaren. De kommer alltid hem med färskt kött.
De heter Cerwin och Vega.
Senast redigerad av Starke75an den 2020-02-23 klockan 19:55.
|
|
|
2020-02-23, 20:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn
Okej. Hade du tagit med nära vänner som eventuellt kan bli problematiska? Säg drogmissbrukare, psykopater eller bara inkompetenta personer? Vet inte om du sett The Walking Dead, men där slöt väl huvudpersonen upp sig med sin bästis som visade sig vara en douchebag, de började bråka med varandra och till slut dödade den ena den andra.
Vad är er plan för att bli självförsörjande?
|
Jag har inga nära vänner som är sådana. Mina nära vänner har militär och polisiär erfarenet; de är ingenjörer, naturvetenskapliga forskare och det är flera med erfarenhet att överleva i vildmarken. Dessutom är det flera av dem jag vet precis vad de går för i riktigt svåra situationer.
Alltså, vi snackar vänner. Inte "sköna strulputtar du är polare med".
Sen har jag lillbrorsan med en mindre arsenal hemma. Vi har båda en barndom av mycket tid ute i vildmarken. Vi har dessutom varandras rygg oavsett vad.
Gamle farsgubben, som är vid mycket god vigör, har spenderat typ halva livet som skogsmulle. Han och brorsan är dessutom utomordentligt skickliga skyttar. Själv är jag duglig.
Typ så. Den smarta strategin vore alltså att organisera alla och styra upp en fungerande plan. För egen del skulle jag snabbt dra åt helvete ifrån där jag bor. Det stället skulle snabbt urarta i respektmongon som krigar och rövar. Låt idioterna ta ut varandra.
Sen skulle ni få leta efter mig i Dalarna, Härjedalen, Finnmark eller norra Österbotten.
Nu förutsätter jag förstås att civilisationen går åt helvete och det utbryter anarki. Zombie-strategin är lite annorlunda.
|
|
|
2020-02-23, 20:46
|
|
Banned User
|
Det sämsta man kan göra om det väl blir någon stor katastrof är att försöka ta sig "ut i skogen", för precis alla kommer tänka likadant. Folk vill ta sig till sin familj i andra delar av landet osv. "Sätta sig i säkerhet" i sommarstugan. Antingen ska man hinna före alla andra eller så stannar man där man är. Det är bättre att stanna hemma utan resurser än att vara ute på vägarna utan resurser. För där ute kommer det vara trafikkaos, plundrade bensinmackar, människor som vill ha din bil och så vidare. Det förutsätter en större kollaps. Om det bara är något mindre som strömavbrott i 1-2 månader eller något sådant så kan man göra vad man vill, för samhället kommer inte falla sönder på nån månad.
Senast redigerad av KoloKille den 2020-02-23 klockan 20:47.
|
|
|
2020-02-23, 20:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille
Det sämsta man kan göra om det väl blir någon stor katastrof är att försöka ta sig "ut i skogen", för precis alla kommer tänka likadant. Folk vill ta sig till sin familj i andra delar av landet osv. "Sätta sig i säkerhet" i sommarstugan. Antingen ska man hinna före alla andra eller så stannar man där man är. Det är bättre att stanna hemma utan resurser än att vara ute på vägarna utan resurser. För där ute kommer det vara trafikkaos, plundrade bensinmackar, människor som vill ha din bil och så vidare. Det förutsätter en större kollaps. Om det bara är något mindre som strömavbrott i 1-2 månader eller något sådant så kan man göra vad man vill, för samhället kommer inte falla sönder på nån månad.
|
Jomenvisst, du kan ju stanna bland människor med stort våldskapital och dålig impulskontroll medan du föreställer dig att vildmarken blir överbefolkad.
|
|
|
2020-02-23, 20:55
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow
Jomenvisst, du kan ju stanna bland människor med stort våldskapital och dålig impulskontroll medan du föreställer dig att vildmarken blir överbefolkad.
|
Det är ju inte vildmarken i sig jag pratar om. Ska du teleportera dig dit eller?
|
|
|
2020-02-23, 20:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Jag skulle ligga lågt första dagarna, har en vind som är ganska bra i takhöjd utan fönster så jag skulle väl försöka göra upp en liten eld där.
Inga lampor inomhus eller något som syns utifrån. Går man ut är det i skydd av mörker.
Vänta ut första dagarna och sen ta det därifrån.
Ligga stilla väldigt mycket och göra av med så lite kalorier som möjligt.
Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-02-23 klockan 21:01.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:35.
|

|