Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-26, 15:23   #1
Succes
Registered User

Success avatar

Reg.datum: Dec 2010
Undvika att vara smartast i rummet

Ödmjuk trådtitel...

På kritan: på jobbet och bland mina vänner så upplever jag mig oftast vara den smartaste, mest drivna eller den som vill mest, den som gör mest.

När man sedan flera år försöker ha konstant utveckling i utbildning, karriär, aktiesparande, träning, relationer osv så blir det rätt tradigt att resonera om vilka mina kamrater har legat med, vilken grogg som biter bäst, vem som renoverat snyggast badrum, köpt ballast bil. Jag vill känna mig inspirerad och ha någon att bolla med.

Jag undrar hur jag ska söka mig till mer likasinnade människor.

tl;dr: vill omge mig med fler människor som har driv, var hittar jag dessa profiler?
Succes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 15:26   #2
G.W
Registered User

G.Ws avatar

Reg.datum: Dec 2004
Du är på helt rätt ställe om du undrar över var på nätet man ska vara. Men jag antar att vi inte pratar om world wide we nu.

Vad jobbar du med? Är du överkvalificerad?
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 15:30   #3
Succes
Registered User

Success avatar

Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Du är på helt rätt ställe om du undrar över var på nätet man ska vara. Men jag antar att vi inte pratar om world wide we nu.

Vad jobbar du med? Är du överkvalificerad?
Tänkte väl snarare att utöka min umgängeskrets. Jobbar som AOC och är snarare överstimulerad än motsatsen, vilket är tacksamt.
Gammal 2019-02-26, 15:33   #4
TheOne1994
Registered User

TheOne1994s avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Succes Visa inlägg
Ödmjuk trådtitel...

På kritan: på jobbet och bland mina vänner så upplever jag mig oftast vara den smartaste, mest drivna eller den som vill mest, den som gör mest.

När man sedan flera år försöker ha konstant utveckling i utbildning, karriär, aktiesparande, träning, relationer osv så blir det rätt tradigt att resonera om vilka mina kamrater har legat med, vilken grogg som biter bäst, vem som renoverat snyggast badrum, köpt ballast bil. Jag vill känna mig inspirerad och ha någon att bolla med.

tl;dr: vill omge mig med fler människor som har driv, var hittar jag dessa profiler?
var i samma sits 2013. Sa upp mig på mitt jobb. Jag var trött på de flesta "vanliga" människor. Inget extra från någon, de gjorde vad de skulle och inget utöver det. Jag slutade leta och blev min bästa kompis.. Du kommer ha svårt att hitta folk som har det du har.

95% har inte viljan helt enkelt, en del gör så gott de kan men det räcker knappt halvvägs.

Hoppas du hittar en ifl

Senast redigerad av TheOne1994 den 2019-02-26 klockan 15:34. Anledning: stavfel
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 15:34   #5
MaxTheMarketer
Banned User

Reg.datum: Nov 2013
Thumbs up

Citat:
Ödmjuk trådtitel...

På olika konferenser för entreprenörer, olika dyra(!) seminarier runtom i Europa eftersom bara de som har haft råd att investera i dessa tog sig dit och förutsatt att kursen har ett annat namn än "how to get rich quick" så bör du hitta folk som oxå tänker långsiktigt med sin personliga utveckling.

I Sverige är det svårt att hitta människor som vill självutvecklas. Det är nämligen fult att försöka vara mer än "lagom" så att säga så många vågar inte komma längre i livet än att skaffa ett välbetalt jobb, en fin lya, en dyr bil, och sedan i bästa fall någon partner som de skaffar barn och husdjur med.

Bara faktumet att folk verkar har svårt att prata om hur mkt de tjänar säger ju en hel del om hur man ser på "framgångsrika" människor här i Sverige...

Btw så tkr jag antalet och kvalitén på damer man fäller är mer intressant än hur mkt pengar man kmr ha på sitt bankkonto om 10-20 år! men det är bara jag det, hähä
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 15:39   #6
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ödmjuk trådtitel...

Det undrar jag också Jag bollar mycket med min sambo och har ett fåtal vänner vars tankar jag uppskattar mycket, men jag hade gärna haft mer inspiration i vardagen. Jag blev superinspirerad av många på Kolozzeum back in the days men så är det tyvärr inte riktigt längre. Vilken typ av frågor är det du vill bolla och ha inspo kring?
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 15:48   #7
Succes
Registered User

Success avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
var i samma sits 2013. Sa upp mig på mitt jobb. Jag var trött på de flesta "vanliga" människor. Inget extra från någon, de gjorde vad de skulle och inget utöver det. Jag slutade leta och blev min bästa kompis.. Du kommer ha svårt att hitta folk som har det du har.

95% har inte viljan helt enkelt, en del gör så gott de kan men det räcker knappt halvvägs.

Hoppas du hittar en ifl
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
På olika konferenser för entreprenörer, olika dyra(!) seminarier runtom i Europa eftersom bara de som har haft råd att investera i dessa tog sig dit och förutsatt att kursen har ett annat namn än "how to get rich quick" så bör du hitta folk som oxå tänker långsiktigt med sin personliga utveckling.

I Sverige är det svårt att hitta människor som vill självutvecklas. Det är nämligen fult att försöka vara mer än "lagom" så att säga så många vågar inte komma längre i livet än att skaffa ett välbetalt jobb, en fin lya, en dyr bil, och sedan i bästa fall någon partner som de skaffar barn och husdjur med.

Bara faktumet att folk verkar har svårt att prata om hur mkt de tjänar säger ju en hel del om hur man ser på "framgångsrika" människor här i Sverige...

Btw så tkr jag antalet och kvalitén på damer man fäller är mer intressant än hur mkt pengar man kmr ha på sitt bankkonto om 10-20 år! men det är bara jag det, hähä
Tack för svar men jag vägrar tro att enda alternativet är att umgås med mig själv alternativt betala dyra pengar för enskilda konferenser.

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det undrar jag också Jag bollar mycket med min sambo och har ett fåtal vänner vars tankar jag uppskattar mycket, men jag hade gärna haft mer inspiration i vardagen. Jag blev superinspirerad av många på Kolozzeum back in the days men så är det tyvärr inte riktigt längre. Vilken typ av frågor är det du vill bolla och ha inspo kring?
Jag bollar visserligen också med min sambo som har många kloka tankar och funderingar men i övrigt inga vänner att resonera med.

Det jag vill bolla med är allt ifrån tankar och känslor kring livet. Tristessen när utveckling går för långsamt. Kunna resonera om aktieköp noterade såväl som onoterade. Ha sköna diskussioner med relativt likasinnade helt enkelt. Skulle jag prata sparande, ränta, framtida mål (mer än en fylleresa) med mina nuvarande vänner eller kollegor så skulle jag bara framstå som märkvärdig. Jag hade velat känna mig lite korkad och få goda råd för en gångs skull och inte vara den som bara ger goda råd (med brasklappen att jag SJÄLVKLART får goda råd som jag har glädje av i jobbet eller också av vänner men då är det liksom finesser i Outlook, hur man bäst gratinerar en falukorv eller varför långa byxben är omodernt på män). Jag vill utan reservering kunna resonera om min aktieportfölj, att stort ansvar kan ge mig ångest, att jag vet inte vad jag vill göra nästa helg men har en plan vad jag vill göra om 5-10 år; hur gör du själv?

Började skriva snabbare än jag tänkte efter så bromsar nu men jag tror du förstår vad jag menar.

Eftersöker nog egentligen en kompistinder eller något... vet inte riktigt

Edit: mina vänner är jättefina kamrater som jag trivs bra med över en flaska vin men det är också typ just enbart det.
Gammal 2019-02-26, 15:57   #8
TheOne1994
Registered User

TheOne1994s avatar

Reg.datum: Apr 2010
sen gäller det att ha "torrt på fötterna" när man vill mer. Lite som att ge sig in i boxningsringen och få rejält på flabben. Det finns många drivan själar..men de hänger inte på forum.

Som du skriver om aktier hade jag tröttnat, pengar ska inte vara med i min bild. Ska du däremot bestiga Mount Everest då har du min fulla uppmärksamhet. Alla är olika, tur är väl det.

Jag skriver insändare i tidningar, det tycker jag är kul och intressant. Det hade varit något för dig kanske ? Skriv till DN Åsikt, hur du ser på livet och varför det finns så många medelmåttor...
Gammal 2019-02-26, 16:03   #9
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Jag bollar visserligen också med min sambo som har många kloka tankar och funderingar men i övrigt inga vänner att resonera med.

Det jag vill bolla med är allt ifrån tankar och känslor kring livet. Tristessen när utveckling går för långsamt. Kunna resonera om aktieköp noterade såväl som onoterade. Ha sköna diskussioner med relativt likasinnade helt enkelt. Skulle jag prata sparande, ränta, framtida mål (mer än en fylleresa) med mina nuvarande vänner eller kollegor så skulle jag bara framstå som märkvärdig. Jag hade velat känna mig lite korkad och få goda råd för en gångs skull och inte vara den som bara ger goda råd (med brasklappen att jag SJÄLVKLART får goda råd som jag har glädje av i jobbet eller också av vänner men då är det liksom finesser i Outlook, hur man bäst gratinerar en falukorv eller varför långa byxben är omodernt på män). Jag vill utan reservering kunna resonera om min aktieportfölj, att stort ansvar kan ge mig ångest, att jag vet inte vad jag vill göra nästa helg men har en plan vad jag vill göra om 5-10 år; hur gör du själv?

Började skriva snabbare än jag tänkte efter så bromsar nu men jag tror du förstår vad jag menar.

Eftersöker nog egentligen en kompistinder eller något... vet inte riktigt

Edit: mina vänner är jättefina kamrater som jag trivs bra med över en flaska vin men det är också typ just enbart det.
Jag känner verkligen igen det där med att vilja känna sig lite dum och underlägsen gentemot den man för ett samtal med. De personer jag träffat genom livet som haft den effekten på mig är de jag verkligen högaktar, lyssnar på och inspireras av.

Jag upplever att internet var en bra plattform för att få kontakt med den typen av personer förr i tiden. Till exempel inspirerade ett par personer här på brädan mig jättemycket i mitt yrkesval (!) vilket jag är evigt tacksam för. Jag hamnade så rätt. Nuförtiden går det knappt att ha en intressant diskussion online pga extrem polarisering och konstanta trollande.

Men för all del, du är välkommen hem till mig på middag Jag är förvisso relativt ointresserad av aktier men min sambo gillar att prata daytrading och pensionssparande och kan säkert täcka upp de bitarna. Däremot är jag en fena på att prata om livet och är själv inne i en karriärutvecklingsfas som är spännande men också lite ångestladdad.
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 17:20   #10
geoff
Registered User

Reg.datum: Dec 2018
Om man tittar på trådtiteln.. du kanske skulle gå med i Mensa. De som är med där kanske inte är mer drivna än andra, men jag inbillar mig att de gillar att diskutera diverse djupa saker, och du lär iaf "undvika vara den smartaste i rummet"
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 17:59   #11
MaxTheMarketer
Banned User

Reg.datum: Nov 2013
Thumbs up

Citat:
Tack för svar men jag vägrar tro att enda alternativet är att umgås med mig själv alternativt betala dyra pengar för enskilda konferenser.
Ptja, å andra sidan kan du se det som ett perspektiv av många olika perspektiv att lägga till i din verktygslåda eller om du är en "samlare av modeller", dvs., modeller i den bemärkelse av att se världen utifrån olika "modeller" och växla mellan dessa.

De som har kommit en bra bit i livet och därmed har haft råd att investera i dyra kurser/seminarier/konferenser innebär ju oxå att de är seriösa att ta nästa kliv och utveckling i sina liv. Vid sidan av sina framgångskarriärer lär säkert en del ha intressen om aktier, andra om kryptovalutor, osv., där du säkerligen kan finna någon.

Ett annat sätt att tänka på det hela är att fundera, "var någonstans spenderar framgångsrika människor sin tid när de INTE arbetar?" Är de på gymmet eller ute och promenerar för de vet att fysisk&psykisk hälsa är A och O? Letar de efter böcker på biblioteket för de vet att minst 20 minuters läsning är bra för självutvecklingen? Osv. När du listat ut detta så ser du till att vara där för att skapa nya bekantskaper.

Till sist vill jag tipsa om att risken med att "vara för smart" är att eftersom du alltid har haft rätt under större delar av ditt liv så kan du lätt hamna i sunk cost-situationer, där du fortsätter att investera i något som inte leder något vart för du har ju alltid haft rätt så nu kan du ju inte helt plötsligt ha fel.

Det enda smarta jag någonsin har sagt under min livstid utifrån förutsättningar var när jag var 15 år och sa i MEJL på Lunarstorm, "Om du alltid måste ha rätt så kan du aldrig lära dig något nytt." Ett av de bästa uttrycken i personlig utveckling som jag har hört är, "Neuropsykologisk självödmjukhet".

(Jag försökte googla men hittade ej efter en story som handlar om hur superintelligenta människor fick 1 miljon dollar vardera för att investera i aktier. De behöll samma aktier, efter de ha undersökt marknader flera månader innan de valde sina aktier, trots att det gick åt helvete för dem för de var stensäkra på att de hade rätt enda tills att de sista cents hade försvunnit från deras aktiekonton.)
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 18:18   #12
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Nu är det här kanske inte applicerbart på dig, men jag kan berätta om hur jag resonerat med samma fundering. Jag är inte smart, men jag är halvsmart. Det hävdar jag själv, och det kanske inte stämmer men strunt samma det är något jag anser tills överbevisad om motsatsen.

Människor som faktiskt är smarta på riktigt tycker i bästa fall att jag inte tillför något. Så jag känner mig inte hemma i sådant sällskap. Så man kanske skulle söka sig till andra halvidioter? Det blir som att prata med sig själv, så det går bort det med. Vad återstår? Dumma människor. Även om man inte blir stimulerad så känner man sig smart. Att känna sig smart är väldigt trevligt.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 18:19   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Ja, det är väl som att hitta fruntimmer, föreställer jag mig: Man får pröva sig fram, och dumpa dem när man märker att de inte är stimulerande. Jag tror du kan hitta smarta människor lite överallt egentligen. Bara ut och ragga. Gå med i föreningar, gå på möten, och så vidare.
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 18:38   #14
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Reg.datum: Jan 2003
"Medelmåttigt klok
var man skall vara,
aldrig vara alltför klok.
Bland män är livet
mest fagert för dem,
som väl veta mycket.

Medelmåttigt klok
var man skall vara,
Klok mans sinne
är sällan glatt,
om allvis han är, som det äger.

Medelmåttigt klok
var man skall vara,
Sitt öde vete
ingen på förhand;
då är honom sorglösast sinnet."
Gammal 2019-02-26, 18:40   #15
Tricklew
W för Vendetta

Tricklews avatar

Reg.datum: Feb 2011
Finns det ingen stödgrupp för narcissister?
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:22.