Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-24, 19:16   #1
leo1
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Vårat informationssamhälle.

Vad tycker ni?

Jag köpte min första mobil när jag var 20 så jag var med innan. Då commodore 64 var bra, Nintendo med ice climber. TV kanalerna var 1:an och 2:an. 4:an kom tidigt.

Uppvuxen med hemmatelefon och skulle jag ha uppgifter om bilar var det faxen som gällde.

Boka resa på resebyrå från den tjocka katalogen.

Nu kan man lösa allt i mobilen på ett par minuter. Om man vet namnet på någon får man fram mycket information direkt.

Likaså om man är sugen på att kolla om en kompis har en firma, hur den går. Bara att gå in på Alla bolag.

Jag kan tycka det är skrämmande.

Går det att flyga under radarn?
Gammal 2018-08-24, 19:30   #2
MaxTheMarketer
Banned User

Reg.datum: Nov 2013
Oh shit! Du är hemma denna fredag du också! Taskigt väder uppe här i Västernorrland nu. Dimma och mer dimma. Informationssamhälle och IT-kommunikation ligger mig varmt om hjärtat just i min kritik av det.

En intressant effekt av just kommunikationen i informationssamhället är vad jag, ironiskt nog (du kmr se varför snart), diskuterade med en snubbe på Facebook Messenger. Han berättade att idag så pratar vi mindre med varandra.

Eftersom vi alltid har tillgång till varandra vid fingerspetsarna, åtminstone upplever det vi som så, så behöver vi inte (använde jag "behöver inte" rätt nu i svenskan?) prata med varandra.

Vi känner att vi kan prata med varandra närsomhelst, som att vi alltid vet var vi har varandra vilket gör att vår faktiska kommunikation känns överflödig och "som om vi har tid för detta vid ett annat tillfälle".

Jämför nu med gamla goda MSN. Här var det helt andra bullar: när någon loggade in som inte hade gjort det på väldigt länge så blev det plötsligt känslan, "oj! nu måste jag snacka med denna person innan hon/han loggar ut igen då jag aldrig vet när denne återkommer till MSN!".

Plötsligt känns kommunikationen inte som överflödig utan som något man ska "passa på att ta vara på". Det är lite i stil med, "vi uppskattar aldrig det vi tar för givet". En annan jämförelse är när ett elavbrott inträffar. Då plötsligt känns det otroligt mysigt när elen kommer tillbaka fast vi annars tar den för givet.

Detta leder in på sidospår som att "lära sig uppskatta det man redan har istället för att vara dyster över det man inte har som kanske har däremot har". Hursomhelst så är min kardemumma-kritik av det hela att ju mer 24/7 uppkopplade vi blir mot allt och alla, ju mindre uppskattar vi det och ironiskt nog gör det oss mer olyckliga och ensamma trots att vi alltid har tillgång till varandra, mer eller mindre.

Jag undrar vad jag själv hade att säga (för jag minns inte) om tanken att "kunna ha dygnet runt tillgänglig kommunikation vid mina fingerspetsar" för ca 15 år sen. Skulle jag omoget då ha menat på att "det är det bästa som kan hända mänskligheten"?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 19:33   #3
leo1
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Jaa, jag kommer ihåg när jag drog hemifrån förr och slängde igen dörren,utan telefon. Vilken frihet

Eller sitta i bilen
Gammal 2018-08-24, 19:37   #4
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Skitbra. Men det skall narurligtvis vara både och. Jag vet inte alls men för mig könns det som om man i Sverige panikslaget ersätter människan med maskinen för att spara pengar. Det är inte bra, alls. Någon som tror samma eller är det bara inbillning från min sida?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 20:05   #5
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Det jag minns som var annorlunda innan mobilen var att man hade koll på människor på ett annat sätt. Hur de jobbade, vilka de umgicks med när de åt, om när och var de skulle åka. Nu är det bara att dra ett mess så fär man tag i vederbörande oavsett.

Men visst finn det fördelar, det ska man inte förringa.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 20:16   #6
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Fördelarna överväger nackdelarna.

En sak som förbryllar mig är ju att folk bara blir dummare och dummare även fast vi har mer tillgång till kunskap nu än någonsin tidigare.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 20:27   #7
Hemi
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg

En sak som förbryllar mig är ju att folk bara blir dummare och dummare även fast vi har mer tillgång till kunskap nu än någonsin tidigare.
Det är antagligen för att man kan välja fritt fram vad man skall tro på nu och desto mer info finns. Till och med vissa skolor i Sverige gör ju det. Nån sade, då är det sant. Om det låter bra och logiskr för en själv..
Gammal 2018-08-24, 20:39   #8
Hemi
Registered User

Eller snarare, vad som helst för rappakalja lindas in i fin design och ligger på seriösa eller seriöst snygga hemsidor. Vem som helst med lite mediekunskap kan klippa i hop glassiga youtubekanaler och sälja vad som helst för skit. Tidningarna är väl mer aggressiva lika så och måste nu konkurrera med folknätet och producerar likaså sopor stödda av någon ensam vimsig fast riktig forkare någonstans.
Gammal 2018-08-24, 20:49   #9
Starke75an
Mulkku of Sweden

Starke75ans avatar

Reg.datum: Jan 2015
Citat:

Man trodde i internets barndom att det skulle decentraliseras. Men det blev precis tvärt om. Det är nästan monopol på internet. Via Google och Facebook och några till.

Så om du söker nått som finns, är det inte säker att du kommer dit ändå. Det bestämmer företaget Google

Senast redigerad av Starke75an den 2018-08-24 klockan 20:50.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 20:56   #10
xan
Registered User

xans avatar

Reg.datum: Feb 2017
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Man trodde i internets barndom att det skulle decentraliseras. Men det blev precis tvärt om. Det är nästan monopol på internet. Via Google och Facebook och några till.

Så om du söker nått som finns, är det inte säker att du kommer dit ändå. Det bestämmer företaget Google
På vilket sätt? Använd en annan sökmotor om du inte gillar Google.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 21:30   #11
MaxTheMarketer
Banned User

Reg.datum: Nov 2013
Thumbs up

Citat:

Jag håller inte med om att fördelarna överväger nackdelarna, men det är jag det. Personligen ser jag sociala medier som ett misslyckat socialt experiment, men jag ska sluta tjata om det.

Jag håller däremot med om att folk blir dummare. En faktor i detta är att fler människor tar sig till information via rörliga bilder istället för läsbar text där de själva måste "tänka" och bilda sig en egen uppfattning om vad de LÄSER om eller VISUALISERA EGNA BILDER utifrån vad de LÄSER för något.

Även om infographics är grymt för att snabbt kunna ta sig till information som annars är svårförståeligt så har det också den negativa bieffekten att du inte riktigt tänker till vad det är du "ser". Du kan lätt råka svälja "fina tabeller" med hull och hår utan att ta ett steg tillbaka och engagera skepticism.

En annan negativ effekt av bilder och rörliga bilder som blivit det vanligaste sättet att ta sig till ny information på internet är att de kan engagera dina känslor mer än ditt logiskt tänkande. Det är alltså mer manipulativ propaganda och liknande trams som pågår idag på grund av att alla älskar (rörliga) bilder istället för brödtext.

(Det är därför nästan inge läser vad jag skriver, haha #SlagPåseDax?)

Tragiskt men sant! T_T
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 21:56   #12
Baldr
Registered User

Baldrs avatar

Reg.datum: Jun 2018
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
På vilket sätt? Använd en annan sökmotor om du inte gillar Google.
Problemet är väl snarare åt andra hållet.

Google har över 90% av sökanvändarna. Bestämmer de sig för att slänga ut din sajt från Google/YouTube så kommer ingen hitta dig. Väljer Apple och Facebook/Instagram att följa efter (se Alex Jones) så finns du inte. Det blir en kafkaesque upplevelse där man bara får ett standardiserat autosvar om användarvillkor. Problemet för användarna är att de aldrig får reda på vad de missar.

https://www.theverge.com/2018/8/1/17...ensored-report

Visst kan man hänvisa till DuckDuckGo och fri marknad men det är en oroande trend.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 22:02   #13
micke81
något kärvare

Reg.datum: Sep 2007
Går utmärkt att flyga under radarn. Börja med att i största möjliga utsträckning nyttja kontanter istället för kort.
Dumpa Facebook med flera och nyttja annan sökmotor än google om du prompt vill fortsätta nyttja internet.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 22:59   #14
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Jag är rätt sugen på att avdigitalisera mig. Räcker med att jag slänger iPhonen så hade i princip all min kommunikation upphört. Enda är väl att folk förmodligen kommer glömma av att jag ens existerar.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 23:00   #15
Hemi
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Går utmärkt att flyga under radarn. Börja med att i största möjliga utsträckning nyttja kontanter istället för kort.
Dumpa Facebook med flera och nyttja annan sökmotor än google om du prompt vill fortsätta nyttja internet.
Den svenska försäkringskassan t ex har ju inga fysiska kontor längre. Om valet är ett lite mindre bra digitalt system vid sidan av duktiga anställda man kan träffa i verkligheten så skulle jag välja det. Nu är det i stället uteblivna människor tillsammans med ett förvirrande digitalt system. Jag har aldrig haft några problem med det direkt någon annan stans.

Känns också som om att det lever lite sitt egna liv bakom telefonisterna man ändå kan ring atill, de är ofta trevliga etc. Och är nu då ansiktet eller snarare rösten utåt. Fast, telefontiderna är värdelösa, de tider det faktiuskt går att få tag på dem.

De fungerar lite som sådana loan sharks på nätet, man vet ingenting om när eller hur man blir kontaktad eller kan kontakta.

Annars så har ju smarta privata företag oftare fattat att man måste kunna ha en bra personlig kontakt med kunden.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.