Oh shit! Du är hemma denna fredag du också!

Taskigt väder uppe här i Västernorrland nu. Dimma och mer dimma. Informationssamhälle och IT-kommunikation ligger mig varmt om hjärtat just i min kritik av det.
En intressant effekt av just kommunikationen i informationssamhället är vad jag, ironiskt nog (du kmr se varför snart), diskuterade med en snubbe på Facebook Messenger. Han berättade att idag så pratar vi mindre med varandra.
Eftersom vi alltid har tillgång till varandra vid fingerspetsarna, åtminstone upplever det vi som så, så behöver vi inte (använde jag "behöver inte" rätt nu i svenskan?) prata med varandra.
Vi känner att vi kan prata med varandra närsomhelst, som att vi alltid vet var vi har varandra vilket gör att vår faktiska kommunikation känns överflödig och "som om vi har tid för detta vid ett annat tillfälle".
Jämför nu med gamla goda MSN. Här var det helt andra bullar: när någon loggade in som inte hade gjort det på väldigt länge så blev det plötsligt känslan, "oj! nu måste jag snacka med denna person innan hon/han loggar ut igen då jag aldrig vet när denne återkommer till MSN!".
Plötsligt känns kommunikationen inte som överflödig utan som något man ska "passa på att ta vara på". Det är lite i stil med, "vi uppskattar aldrig det vi tar för givet". En annan jämförelse är när ett elavbrott inträffar. Då plötsligt känns det otroligt mysigt när elen kommer tillbaka fast vi annars tar den för givet.
Detta leder in på sidospår som att "lära sig uppskatta det man redan har istället för att vara dyster över det man inte har som kanske har däremot har". Hursomhelst så är min kardemumma-kritik av det hela att ju mer 24/7 uppkopplade vi blir mot allt och alla, ju mindre uppskattar vi det och ironiskt nog gör det oss mer olyckliga och ensamma trots att vi alltid har tillgång till varandra, mer eller mindre.
Jag undrar vad jag själv hade att säga (för jag minns inte) om tanken att "kunna ha dygnet runt tillgänglig kommunikation vid mina fingerspetsar" för ca 15 år sen. Skulle jag omoget då ha menat på att "det är det bästa som kan hända mänskligheten"?