Möjligheter träna efter magoperation?
Hej blev akut opererad för tarmfickor för ett år sedan blev uppskuren en bra bit plus fick en tillfällig illeistomi 4 månader och under dom fyra månaderna fick jag ett brock där stomin satt(ganska normalt).
Nu har det snart gått ett år sedan stora operationen och 6 månader sedan nedläggning av stomin plus åtgärdande at brocket.
Försökte rådgöra med kirurgen efter operationen hur återställd jag kunde räkna med att bli och han sa typ att våra trådar vi syr med är starka men inte lika starka som bukhinnan (som blev uppskuren obv).
Han sa dock att han ”fick bra tag” i den när dom sydde och att efter 6veckor kan jag göra situps osv.
Var lite groggy vid samtalet men frågade om man inte kunde träna upp magmusklerna men fick svaret att bukhinnan var starkare och det inte påverkade så mycket ? Utan det bästa var att gå ner i vikt då han liknade bukhinnan vid en ballong som töjs ut och blir tunnare vid övervikt
Det jag är rädd för är att dra på mig ett bråck igen isf blir det en relativ stor operation igen då dom opererar in ett stålnät sen ska det hålla.
Annars mår jag bra började träna lätt efter nån månad och är väl idag uppe och kör 5or på 50kg i militärpress vilket kanske är 85% av vad jag gjorde förut
Undviker helt marklyft knäböj då jag är rädd att det blir för stort buktryck.
Lite virrigt kanske men det jag undrar om nån vet eller varit i samma situation och om det går träna upp bålen /kompensera för uppskärd bukhinna och funderar över dom trådar han pratade om dom borde väl inte vara kvar utan vara sådana som försvinner?.
Tänker mig borde väl vara liknande operation som många gör vid kejsarsnitt ? (Bukhinnan)och många kan väl träna efter det.
Gör inget om jag inte kan köra mark böj osv men börjar bli rädd när man börjar komma upp i lite vikter igen i press osv
Med vänlig hälsning,
|