Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-22, 15:01   #1
svartakronan
Registered User

svartakronans avatar

Reg.datum: Oct 2013
Högra skuldran högre upp

Har problem med min högra skuldra, när jag drar bak mina skuldror så vill högra axeln alltid sitta lite högre upp.
Kan se det tydligt när jag kör band pull aparts, när höger skuldran åker bak åker det alltid uppåt också.
Skapar det ett problem för mig?
Ja för jag tror att det är de som gör att jag pressar snett och drar snett.

I bänken så har jag också svårare att hålla tillbaka höger skuldra. Den vill fram när jag pressar känns det som, vill inte vara på sin plats.
Det känns obehagligt när jag kör pressar, förr eller senare kommer jag skada mig känns det som.

Mitt högerbröst är mindre än vänstra, väldigt tydligt. Och jag har styrketräna ett antal år nu, och det har inte rättat till sig. Antar att skillnaden i bröstmuskulaturen har med att göra att jag pressar snett.

Vad ska jag göra? Blir galen på detta. Drar ner min motivation oerhört.

Tack på förhand!

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 18:05   #2
Bob90
?

Bob90s avatar

Reg.datum: Apr 2016
Det är inte bara så enkelt att du inte är helt symmetrisk?
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 18:11   #3
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Ett tips är att du använder full rörelse(ROM range of motion) när du tränar.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 18:13   #4
svartakronan
Registered User

svartakronans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det är inte bara så enkelt att du inte är helt symmetrisk?
Kanske det, men lyfter så snett att jag glider i ställningen med viktskivans insida i Bänkpress. Så vill gärna rätta till. Och det är bara en spekulation att det kan ha att göra med att höger axel sitter högre upp.

Glömt att nämna att min vänster illiopsoas alltså höftböjaren är stel konstant. Stretchar den efter varje benpass, gjort det i halvår nu, men den är ändå lika lika stel, bara vänster höftböjaren.

Gammal 2018-07-22, 20:35   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Har du ont?
Gammal 2018-07-22, 22:15   #6
svartakronan
Registered User

svartakronans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Har du ont?
Endast i vissa repetitioner kan jag känna i höger axel, men nej inte annars, men riktigt jävla irriterande bara när man bänkar och kommer i ställningen jämt, tappar ju fokus så in i...

Gammal 2018-07-24, 13:51   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Jag tycker det är vanligt att folk har sämre kontroll i sin problemskuldra. Man får jobba på det på olika sätt, både genom att bli starkare och genom att bli stabil; kunna röra armen utan att skulderbladet tappas från bröstryggsväggen.
Gammal 2018-07-24, 14:45   #8
svartakronan
Registered User

svartakronans avatar

Citat:
Jag tycker det är vanligt att folk har sämre kontroll i sin problemskuldra. Man får jobba på det på olika sätt, både genom att bli starkare och genom att bli stabil; kunna röra armen utan att skulderbladet tappas från bröstryggsväggen.
I en rörlighetsövning som jag kör som uppvärmning inför varje överkroppspass, man ligger på en foamroller på långsidan så gör man som snöänglar med armarna. När jag är påväg ner med armarna, alltså när händerna närmar sig kroppen så vill högerskuldra rotera framåt, skit svårt att hålla tillbaka den.
Hoppas du förstod ungefär hur jag menar.

Hur tränar jag upp det? Startrörelsen av Rodd när man bara drar bak skulderbladet utan att böja armen? Den kör jag redan som uppvärmning inför varje överkroppspass. Kör också serratus anterior push ups och Startrörelsen av chins, där man bara drar upp med skulderbladet utan böja armarna.
Så jag kör redan mycket skulderstabilitet, verkar dock inte räcka....

Gammal 2018-07-24, 15:49   #9
Kev88
Registered User

Kev88s avatar

Reg.datum: Jun 2016
Skulle kunna vara en skada på labrum, jag har det och den orsakar inte alls mkt smärta, bara lite känningar i bicepssenan ibland, den gör dock att min rörlighet i den skadade axeln är markant högre och att jag känner mig "sned" när jag utför överkroppsövningar, speciellt bröstpressar, och om jag hänger avslappnat i ett chinsräcke så syns det tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Ett tips är att du använder full rörelse(ROM range of motion) när du tränar.
Detta och att du går över till hantlar.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 16:23   #10
svartakronan
Registered User

svartakronans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Skulle kunna vara en skada på labrum, jag har det och den orsakar inte alls mkt smärta, bara lite känningar i bicepssenan ibland, den gör dock att min rörlighet i den skadade axeln är markant högre och att jag känner mig "sned" när jag utför överkroppsövningar, speciellt bröstpressar, och om jag hänger avslappnat i ett chinsräcke så syns det tydligt.

Detta och att du går över till hantlar.
Nej har jag väldigt svårt att tänka mig, spelar tennis och allt utan någon som helst känningar.

Gammal 2018-07-25, 08:38   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Hur tränar jag upp det? Startrörelsen av Rodd när man bara drar bak skulderbladet utan att böja armen? Den kör jag redan som uppvärmning inför varje överkroppspass. Kör också serratus anterior push ups och Startrörelsen av chins, där man bara drar upp med skulderbladet utan böja armarna.
Så jag kör redan mycket skulderstabilitet, verkar dock inte räcka....

Jag tycker jag fått bättre resultat sedan jag slutade med att aktivt jobba skuldran ur position, som t.ex serratuspressar och depression av skuldran (startpositionen i chins), och istället arbeta med att orka hålla kvar skuldran där. Alltså, göra armhävningar utan att tappa skulderbladspositionen, kunna göra chins utan att släppa upp skuldran, curla utan att tappa skuldran framåt, köra utåtrotationer utan att kompensera med bål och skuldra. Typ såna saker.
Gammal 2018-07-25, 09:18   #12
svartakronan
Registered User

svartakronans avatar

Citat:
Jag tycker jag fått bättre resultat sedan jag slutade med att aktivt jobba skuldran ur position, som t.ex serratuspressar och depression av skuldran (startpositionen i chins), och istället arbeta med att orka hålla kvar skuldran där. Alltså, göra armhävningar utan att tappa skulderbladspositionen, kunna göra chins utan att släppa upp skuldran, curla utan att tappa skuldran framåt, köra utåtrotationer utan att kompensera med bål och skuldra. Typ såna saker.
Men va jag som trott att de övningarna var jätte nyttigt för skuldrorna...

Gammal 2018-07-25, 12:22   #13
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Men va jag som trott att de övningarna var jätte nyttigt för skuldrorna...

Ja absolut. Jag säger bara att jag fått bättre resultat genom att istället jobba mer kontrollerat med skuldran. Båda sätten ökar medvetenheten och kontrollen av skuldran, men om nu problemet är att skuldran rör på sig för mycket, känns det intuitivt fel att instruera patienter i att röra skuldran ÄNNU mer.
Gammal 2018-07-25, 12:57   #14
svartakronan
Registered User

svartakronans avatar

Citat:
Ja absolut. Jag säger bara att jag fått bättre resultat genom att istället jobba mer kontrollerat med skuldran. Båda sätten ökar medvetenheten och kontrollen av skuldran, men om nu problemet är att skuldran rör på sig för mycket, känns det intuitivt fel att instruera patienter i att röra skuldran ÄNNU mer.
Förstår!
Vad säger du om batwings(övning). Där man kör hantelrodd men håller statiskt i knipt läge med skulderbladen ihop?

Gammal 2018-07-25, 12:58   #15
svartakronan
Registered User

svartakronans avatar

Såhär ser mina skuldror ut i knipt läge.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.