Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-03, 15:58   #1
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Får man tafsa tillbaks på jobbet?

Eller skulle detta kunna räknas som sexuella trakasserier?

Om hon tafsar på honom, klämmer på hans biceps, tar på hans pecs och säger åt honom att spänna dem. Har han då rätt att tafsa tillbaks, tex. besvara bicepsklämmandet med att grabba tag i hennes skinkor, eller besvara pec-smekandet med att ta tag i ena tutten, klämma till lite för hårt och säga "tut-tut"?

Edit: Även besvara en klapp på magen följt av kommentaren "Är det här en airbag"? med klapp på tutte och "Är det här en airbag"?

Mer i syfte av att göra en poäng av en upplevd ojämnlikhet än av egentligt sexuella skäl? Trots att det inte egentligen är så jobbigt, men det skulle kunna upplevas jobbigt?

/Med vänlig hälsning en autistisk rättshaverist.

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2018-05-03 klockan 16:05.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 15:59   #2
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Båda räknas som sexuella trakasserier.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 16:03   #3
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Båda räknas som sexuella trakasserier.
Men kan två personer sexuellt trakassera varandra? Om det skulle dras till sin spets, kan då bägge anses skyldiga?
Gammal 2018-05-03, 16:06   #4
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Men kan två personer sexuellt trakassera varandra? Om det skulle dras till sin spets, kan då bägge anses skyldiga?
Jag är inte säker på det rent lagmässigt men om bägge vill anmäla den andra antar jag att man kan det iallafall. Självklart kan två personer sexuellt trakassera varann.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 16:07   #5
Nattljus
Ljuset i mörkret

Nattljuss avatar

Citat:
Ja och ja
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 16:12   #6
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag är inte säker på det rent lagmässigt men om bägge vill anmäla den andra antar jag att man kan det iallafall. Självklart kan två personer sexuellt trakassera varann.
Det här kommer låta skitdumt men jag frågar ändå. Om den ene trakasserar den andre, och den andre trakasserar tillbaks, skulle det inte då kunna räknas som en variant av nödvärn?
Gammal 2018-05-03, 16:16   #7
MaxTheMarketer
Banned User

Reg.datum: Nov 2013
Wink

Citat:
Det här kommer låta skitdumt men jag frågar ändå. Om den ene trakasserar den andre, och den andre trakasserar tillbaks, skulle det inte då kunna räknas som en variant av nödvärn?
Hehe, lycka till med det argumentet hos HR- och företagsledningen med tanke på hur känsliga företag idag är med allt som kan tolkas som "sexuella trakasseringar på arbetsplatsen"!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 16:38   #8
Sidén
Art Vandelay

Reg.datum: Apr 2008
Jag förstår inte varför man behöver göra en sådan stor grej av det hela.
Det är ganska enkelt som man att säga att man inte uppskattar att bli tafsad på.

Jag brukar inte ta på mina kollegor särskilt mycket Men både kvinnor och män har tagit mig på röven ganska mycket i mina dagar inom Restaurang.
Jag bryr mig inte direkt. Skulle jag gjort det hade jag sagt ifrån.

Att "ge igen" genom att tafsa tillbaka känns väldigt löjligt. Att tafsa tillbaka är ju som att uppmana det hela till att fortsätta.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 16:44   #9
egge
Det var en gång en tråd-master!

egges avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Nej. Nödvärn innebär att du begår ett brott mot någon som begår ett brott mot dig i syfte att skydda dig själv. Tuttklämmens syfte är knappast att värja dig mot din angripare utan för att hämnas.

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 16:49   #10
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Det slutar väl med att mannen blir dömd för hon kände sig trakasserad och han endast gjorde tillbaka för att visa på ojämlikhet i det hela inte att han kände sig trakasserad.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 16:50   #11
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Det tror inte jag.

Nödvärn innebär ju att man har rätt att skydda sig själv och sin egendom. Dvs om man blir tafsad på så har man rätt att knuffa iväg tafsaren. Eller så har man rätt att ge tafsaren en rak höger eller sätta en förskärare i magen på vederbörande. Hur pass grovt våld som tillåts beror på ifall det kan anses berättigat för att skydda sig.

Dvs om nån klappar dig på magen har du kanske som bäst rätt att knuffa iväg tanten ett par meter och säga "ge fan i det där". Fortsätter hon kanske du kan "komma undan med" att ge henne en örfil.

Att "svara med samma mynt" tror jag inte det finns nåt lagstöd för. Dock tror jag man kan slippa påföljder för annars brottsliga handlingar ifall man blivit tillräckligt provocerad och handlar i affekt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 17:19   #12
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

Reg.datum: Nov 2016
Är hon snygg?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 17:34   #13
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är hon snygg?
nej. 65år och överviktig.
Gammal 2018-05-03, 17:37   #14
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg
Jag förstår inte varför man behöver göra en sådan stor grej av det hela.
Det är ganska enkelt som man att säga att man inte uppskattar att bli tafsad på.

Jag brukar inte ta på mina kollegor särskilt mycket Men både kvinnor och män har tagit mig på röven ganska mycket i mina dagar inom Restaurang.
Jag bryr mig inte direkt. Skulle jag gjort det hade jag sagt ifrån.

Att "ge igen" genom att tafsa tillbaka känns väldigt löjligt. Att tafsa tillbaka är ju som att uppmana det hela till att fortsätta.

Jag kanske vill göra en stor grej av det för att bevisa någonting som jag inte helt har formulerat ännu? Att vara löjlig hindrar mig inte
Gammal 2018-05-03, 17:43   #15
MikaelB
\m/(>.<)\m/

MikaelBs avatar

Reg.datum: Jan 2013
Säg ifrån skarpt, gör det till en big deal, få personer fortsätter efter det.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:11.