Citat:
Originally posted by Muaytudd
Kokade upp en bunte ägg i söndags.
Nu är det så att jag gillar när det är löskokt (mmmmm), sådär så att gulan är mjuk. Nu precis så slukade jag 4 stycken och när jag precis var klar så slog detmig att det kanske inte var så bra när de legat i några dagar med en gula som bara blivit lite sådär lagom gosevarm i början.
Vad tror ni? Kommer jag få akompanjera min ilskna förkylning med ett toalettspringande också?
|
Ägg och framförallt äggula är rena rama lördagsgodiset för bakterier. Men det är några punkter som då måste ske.
1. Kontamination av äggen, dvs du skalar dem med skitiga händer som du just torkat av näsan med och du råkade ha t.ex en typ av stafylokocker som gör enterotoxiner i näsan, som då hamnar på äggen.
2. Äggen har legat framme i rumstemperatur (över kylskåpstemperatur) en längre stund.
Denna kombination kommer att innebära att staffarna växer till, gör enterotoxin och när du sedan äter äggen riskerar du bli matförgiftad. Symtomen kommer inom 1-5 timmar och innebär kraftiga kräkningar!
Sen kan det ju vara annat än staffar också! Men tumregel är att om du kokt äggen och kylt dem oskalade och sen låtit dem vara i kylen = ingen fara.