Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-23, 07:54   #1
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Ersätta hantelpress

Har ett kort, lite mer hypertrofiinriktat pass ibland i mitt schema. Där har jag hantelpress. Funderar dock på att ersätta den mot något annat då den blir mer och mer bökig och jag har inte tillgång till tyngre hantlar. På något sätt bör övningen ge någon överföring till bänkpressen, då målet är styrka i de tre stora. Vad kan vara klokt att ersätta med? Kan exempelvis flyes ge bottenstyrka i bänken? Stående pressar kan inte utföras vid detta pass då takhöjden är för låg.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 08:54   #2
VOLT
Registered User

Reg.datum: Jul 2017
Prova en arms hantelpress, kan lova dig att du inte kan ta samma vikt som när du har din vanliga hantelpress övning... då din core och balans står på spel

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
VOLT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 09:15   #3
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Sittande press med skivstång?
Går att köra från pinnar, så det blir lättstartat: https://i.ytimg.com/vi/9qJPyL4Wzgg/maxresdefault.jpg

Eller skiter du i hantelpressen och spelar mer bänkpress istället!
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 09:36   #4
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Har ett kort, lite mer hypertrofiinriktat pass ibland i mitt schema. Där har jag hantelpress. Funderar dock på att ersätta den mot något annat då den blir mer och mer bökig och jag har inte tillgång till tyngre hantlar. På något sätt bör övningen ge någon överföring till bänkpressen, då målet är styrka i de tre stora. Vad kan vara klokt att ersätta med? Kan exempelvis flyes ge bottenstyrka i bänken? Stående pressar kan inte utföras vid detta pass då takhöjden är för låg.
Annars kan du prova att hålla hantlarna i samma bredd som vid bänk. Fokusera på att hålla underarmarna i lod tills toppläget då du låser ut armarna helt, men hantlarna ska hålla samma avstånd under hela lyftet.
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 10:45   #5
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Eller så gör du en hybridflye, så att du får en rejäl belastning inte bara i bottenläget.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 10:47   #6
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Eller så gör du en hybridflye, så att du får en rejäl belastning inte bara i bottenläget.
Den här har du pratat mycket om och du brukar ha fiiiim teknik. Har du en video på dessa?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 10:48   #7
exevision
Registered User

exevisions avatar

Citat:
Ursprungligen postat av VOLT Visa inlägg
Prova en arms hantelpress, kan lova dig att du inte kan ta samma vikt som när du har din vanliga hantelpress övning... då din core och balans står på spel

Visst blir det svårare, men ger det något? För hypertrofi tvivlar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Sittande press med skivstång?
Går att köra från pinnar, så det blir lättstartat: https://i.ytimg.com/vi/9qJPyL4Wzgg/maxresdefault.jpg

Eller skiter du i hantelpressen och spelar mer bänkpress istället!
Kanske skulle vara något. Har faktiskt funderat över att göra press i sitt/klokov press.
Bänkpress tar för lång tid att göra i ordning och vara uppvärmd inför. Passet görs i mitt hemmagym där allt är ställt in för knäböj. Vill att just detta pass ska vara kort och effektivt. Sen kan det ju vara bra med lite variation.

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Annars kan du prova att hålla hantlarna i samma bredd som vid bänk. Fokusera på att hålla underarmarna i lod tills toppläget då du låser ut armarna helt, men hantlarna ska hålla samma avstånd under hela lyftet.
Låter bra. Känns som man lätt kan börja fuska med bredden när det blir tyngre. Men jag får väll prova. Annars kan jag ju helt enkelt bara köra med stopp.

Senast redigerad av exevision den 2017-09-23 klockan 10:51.
Gammal 2017-09-23, 10:49   #8
exevision
Registered User

exevisions avatar

Citat:
Ja just ja, den minns även jag att det diskuterats om tidigare. Men tror du flyes överhuvudtaget ger något till bänken?
Gammal 2017-09-23, 10:50   #9
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Brukar köra hybrid-flye i kabel och verkligen dra bak axlarna under hela rörelsen. Suger riktigt bra i tuttarna.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 10:56   #10
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Ja just ja, den minns även jag att det diskuterats om tidigare. Men tror du flyes överhuvudtaget ger något till bänken?
Vill inte utge mig för att vara någon bänkexpert så jag avstår från att svara.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2017-09-23, 10:58   #11
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Brukar köra hybrid-flye i kabel och verkligen dra bak axlarna under hela rörelsen. Suger riktigt bra i tuttarna.
Jag föredrar hybridflyes med hantlar och vanliga flyes med kablar, för variationen. Kablar eller maskin är ju det enda sättet att få en vettig belastningskurva i en ren flye-rörelse.

Jag har testat hybrid med kablar (vanlig stående cable-crossover är ju ofta detta) och det är förstås bra det med.

Citat:
Gammal 2017-09-23, 10:59   #12
VOLT
Registered User

Citat:
Någon som vill förklara vad ni menar med hybrid?

Gammal 2017-09-23, 11:46   #13
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Citat:
Jag föredrar hybridflyes med hantlar och vanliga flyes med kablar, för variationen. Kablar eller maskin är ju det enda sättet att få en vettig belastningskurva i en ren flye-rörelse.

Jag har testat hybrid med kablar (vanlig stående cable-crossover är ju ofta detta) och det är förstås bra det med.
Jag är ganska färsk på övningen, så jag kör på en lutad bänk i kabel för att jag är betydligt bättre på att hålla axlarna på plats där istället för med hantlar

Citat:
Någon som vill förklara vad ni menar med hybrid?

Du har en ganska stor vinkel i armbågsleden jämfört med en vanlig fly. Det blir som en blandning av en press och en fly-rörelse. Du kan hantera mer vikt än en vanlig fly, men får ändå rejält sträck i botten.
Gammal 2017-09-23, 11:48   #14
VOLT
Registered User

Citat:
Jag är ganska färsk på övningen, så jag kör på en lutad bänk i kabel för att jag är betydligt bättre på att hålla axlarna på plats där istället för med hantlar

Du har en ganska stor vinkel i armbågsleden jämfört med en vanlig fly. Det blir som en blandning av en press och en fly-rörelse. Du kan hantera mer vikt än en vanlig fly, men får ändå rejält sträck i botten.
Någon video på detta hade uppskattats, då jag själv har letat men hittar inget...

Gammal 2017-09-23, 12:02   #15
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Citat:
Någon video på detta hade uppskattats, då jag själv har letat men hittar inget...

Typ så här:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:33.