2017-08-31, 20:38
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Hur slipper man ha "rollen" som "den rolige"?
I en del sociala sammanhang i mitt liv (inte alla) så känner jag en press på mig att vara rolig, lätta upp stämningen osv. Detta tror jag beror på att jag i vissa sammanhang trivdes med den rollen, men det gör jag inte längre. Jag är inte särskilt duktig på det längre, jag vill inte göra det och när jag ändå "måste" göra det (tex. svärmor sparkar på mig på smalbenet och tittar vädjande på mig för att det är alldeles tyst och handgripligen...fotgripligen tvingar mig att starta en konversation) så är det väldigt svårt. Det hade vart skönt om någon annan ville göra det istället. Ett annat tydligare exempel är tomte på jul. Jag är alltid tomte, inget av barnen tror på tomten men det är en slags förväntan på att jag skall vara tomte med olika dialekter, eller packad tomte, och att svärmor skall skratta (svärmor skrattar en gång om året). Visst det är rätt kul - men det är också en jävla press på att de förväntar sig att jag skall vara rolig.
Hur slipper man att vara den som förväntas vara rolig?
|
|
|
2017-08-31, 20:46
|
|
Sponsored by Soros
Reg.datum: Jul 2009
|
Sluta vara rolig.
|
|
|
2017-08-31, 20:58
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
En sak som kan hjälpa mig är att titta på filmer och tv-serier som förhärligar superseriösa personer. I Game of Thrones, t ex, är Jon Snow skittråkig, men alla gillar honom ändå och han får ligga med Daenerys. Han inspirerar mig.
Senast redigerad av Diomedea exulans den 2017-08-31 klockan 21:00.
|
|
|
2017-08-31, 21:18
|
|
Den rättmätige
Reg.datum: Mar 2014
|
Bli tråkig. Alltid seriös. Prata med en mer tråkig stämma och börja rabbla excelformler och bankräntor.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
|
|
|
|
2017-08-31, 21:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Börja med Sudoku.
|
|
|
2017-08-31, 21:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Sluta försök tillfredsställa andra precis hela tiden.
|
|
|
2017-08-31, 22:18
|
|
Biggus Dickus
Reg.datum: Nov 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
En sak som kan hjälpa mig är att titta på filmer och tv-serier som förhärligar superseriösa personer. I Game of Thrones, t ex, är Jon Snow skittråkig, men alla gillar honom ändå och han får ligga med Daenerys. Han inspirerar mig.
|
Det låter lite underligt att inspireras av en tråkig snubbe vars höjdpunkt i livet är att ligga med sin faster.
|
|
|
2017-08-31, 22:24
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon
Det låter lite underligt att inspireras av en tråkig snubbe vars höjdpunkt i livet är att ligga med sin faster.
|
Var på väg att skriva "du har inte sett min faster", men sen hejdade jag mig.
|
|
|
2017-08-31, 22:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Var på väg att skriva "du har inte sett min faster", men sen hejdade jag mig.
|
|
|
|
2017-08-31, 22:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2017
|
Med tiden kommer dom glömma av att du någonsin varit rolig.
|
|
|
2017-09-01, 06:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
1. Du kanske inte är så rolig som du tror
2. Om problemet kvarstår, studera Lars Leijonborg.
|
|
|
2017-09-01, 07:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Mycket verkar ju kunna lösas genom ett samtal med svärmor.
|
|
|
|
2017-09-01, 08:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2017
|
Bli riktigt dyngfull och släng svordomar istället för skämt.
|
|
|
2017-09-01, 08:32
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av pluckepuck
Bli riktigt dyngfull och släng svordomar istället för skämt.
|
Dokumentera detta mha film / ljud och lägg upp på brädan.
Tack.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
Senast redigerad av BelowAverage den 2017-09-01 klockan 08:40.
|
|
|
2017-09-01, 08:36
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Ändra invanda beteenden kan man ju bara göra genom att faktiskt börja försöka ändra dem, och stå ut med den obehagskänsla det ger dig. Även om du är jätterolig, så finns ju ingen naturlag som säger att du måste visa det hela tiden, utan det är förmodligen något du gör för att du själv får ut något av det (typ bekräftelse, det är roligt att andra tycker att du är rolig, det är skönt när den spända stämningen bryts, det är jobbigt när det är tyst och skönt när ett samtal kommer igång osv.). Du underhåller ju rätt mycket här också, och här kanske inte svärmor övervakar dig? Kommer värden att gå under om du slutar försöka underhålla andra hela tiden? Nej. Kommer dina vänner och anhöriga att dö av dålig stämning om du slutar försöka lätta upp den hela tiden? Nej. Kommer Kolo att haverera om du slutar underhålla här? Nej. Däremot lär det ta ett tag innan det slutar kännas obekvämt, som det alltid gör när man skall lära sig att bete sig på nya sätt. Det blir säkert också lite obekvämt för övriga runtomkring dig som lärt sig att förlita sig på att du underhåller, men de kommer att anpassa sig efter ett tag och det nya beteendet blir det vanliga.
Med barn blir det en annan sak, tycker jag, där får man ju som vuxen töja sig i alla möjliga riktningar ganska ofta, och de skall nog vara ganska stora innan man kan börja anklaga dem för att ingå i ett familjemönster av att förlita sig på en själv som underhållare. Tomterollen kanske kan övertas av något av barnen? Eller låna in en granne, för överraskningseffekt. Eller skippa tomte helt, om barnen är stora.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.
|

|