Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-16, 14:57   #1
TWSBi
Registered User

Reg.datum: Jul 2017
Risk för ångest/depression under period med kaloriunderskott?

Hej
Hur stor är risken för att få ångest och/eller hamna i depression om man genomgår en diet med ungefär 500-1000 kcal underskott?
Hur stor påverkan har kaloriunderskottet?

Är depression/ångest vid kaloriunderskott något övergående eller är det mer eller mindre permanent?
TWSBi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 16:35   #2
Bob90
?

Bob90s avatar

Reg.datum: Apr 2016
Alltså, den är säkert större än innan, på samma sätt som sömnbrist säkert också ökar risken obetydligt men ändå statistiskt signifikant. Ta tex sommartid som exempel med självmord och hjärtinfarkter. Men mår man bra i övrigt så känns det väldigt osannolikt att man skulle få en permanent "deffinducerad" depression.

Är nog väldigt individuellt hur man reagerar, en kompis säger sig inte märka något, en annan fick perioder där hon var väldigt lättirriterad (dock inte ångest eller deprimerad).
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-07-16 klockan 16:38.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 17:38   #3
xan
Registered User

xans avatar

Reg.datum: Feb 2017
Har du en historia av psykisk ohälsa? Annars är det definitivt inget du behöver tänka på ens.

Skulle du få några symptom av underskottet så går det med största sannolikhet över när du börjar äta normalt igen.

Lycka till med dieten!
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 18:24   #4
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
har du en historia av psykisk ohälsa? Annars är det definitivt inget du behöver tänka på ens.

Skulle du få några symptom av underskottet så går det med största sannolikhet över när du börjar äta normalt igen.

Lycka till med dieten!
+1
Gammal 2017-07-16, 20:33   #5
ApexProcyon
Biggus Dickus

ApexProcyons avatar

Reg.datum: Nov 2016
Deffpression har jag aldrig hört talas om. Ifall jag haft benägenhet så hade lagt mig på underskott och fortsatt vardagen som vanligt ifall jag inte märkt en tydlig skillnad.
Gammal 2017-07-16, 21:09   #6
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Jag som har turen att inte lida av klinisk depression har aldrig känt av märkbar nedstämdhet under perioder på kaloriminus. Däremot bidrar lägre energinivåer kombinerat med hög viktintensitet till en jobbigare vardag, det blir lite moln och dis i hjärnbarken efter ett tag.

Xan sa det kort och koncist.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-17, 07:26   #7
AlexGBG
Registered User

AlexGBGs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Jag har inte heller märkt av någon direkt nedstämdhet. Gått ner runt 20kg på 18 månader.

Håller med Rahf, vardagen kan ju bli jobbigare när man går hungrig stora delar av dygnet.

Sen är det klart, det är inte såå roligt att inte få äta det man vill.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-17, 07:29   #8
Shqypnia
Dardania

Shqypnias avatar

Reg.datum: Nov 2013
Om du följer upp din viktnedgång så blir du mer motiverad än någonsin, förutsatt att du går ner i vikt.
Gammal 2017-07-17, 13:18   #9
TWSBi
Registered User

Reg.datum: Jul 2017
Tack för svaren.

Jo då, jag har en historik av depressioner.

Dock antar jag att det är svårt att reducera depression till just kaloriunderskott? Viktnedgång behöver inte var det enda signifikanta som pågår i en människas liv.

Jag behöver nog gå ner omkring 25kg.
Om det är så att kaloriunderskottet påverkar det psykiska välmåendet hoppas jag det stabiliserar sig när man närmar sig sin målvikt.
TWSBi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-17, 15:40   #10
AlexGBG
Registered User

AlexGBGs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av TWSBi Visa inlägg
Tack för svaren.

Dock antar jag att det är svårt att reducera depression till just kaloriunderskott? Viktnedgång behöver inte var det enda signifikanta som pågår i en människas liv.

Om det är så att kaloriunderskottet påverkar det psykiska välmåendet hoppas jag det stabiliserar sig när man närmar sig sin målvikt.
Att se vikten ticka neråt är ju dock något trevligt, när man har det som mål...Det enda, förutom formen, som fortsätter att motivera mig =) Och såklart hälsofördelarna
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-17, 17:26   #11
Bob90
?

Bob90s avatar

Reg.datum: Apr 2016
Citat:
Ursprungligen postat av TWSBi Visa inlägg
Tack för svaren.

Alltså det är nog ingen fara, men eftersom du haft historiken så kanske det är sunt att hålla lite koll på hur du mår under tiden och deffa lite långsammare än vad man normalt sett gör? Kanske ett underskott på 200-300 kcal om dagen istället för ca 500 kcal (eller mer, har dålig koll)?

Finns ju också en faktatråd om deff här om du inte redan läst den: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-17, 18:04   #12
skogstanke
Registered User

skogstankes avatar

Reg.datum: Jun 2017
Jag tror risken är större vid ett stort energiunderskott. Dock har jag personligen varit med om det motsatta, det vill säga ökad glädje och välbefinnande vid diet, eftersom att man ser resultat och det motiverar.
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-17, 18:12   #13
Minikubik
Kramgo tjockis

Minikubiks avatar

Reg.datum: Sep 2015
I ditt fall skulle jag se det mindre som deff och mer som att lägga om kosten för gott. 25kg är ganska mycket (NO offense!) och då kanske det är bra att se över allt. Ta det lugnt och känn ingen press utan hitta glädjen i god och nyttig mat så tror jag du kan må bättre än på länge. Finns många ämnen i framförallt grönsaker och frukt som kan bidra även till att psykisk må bättre. Stort lycka till!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:18.