Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-15, 11:16   #1
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Om man får välja sin könsidentitet, borde man även få välja andra attribut?

Jag ville inte tramsa i idrottstråden, så jag gör en ny tråd. I den här tråden förutsätter vi att det är helt ok att själv få definiera sitt kön, och att omvärlden skall respektera och anpassa sig efter detta. Gör vi inte det kan vi inte ha denna diskussionen.

Ok, man får välja kön. Borde man även få välja andra attribut som till exempel ålder, vikt, pondus, intelligens och humor?

Om jag istället för att vara en han väljer att vara en hon får jag använda damtoaletter, tävla i damidrott och andra skall kalla mig för hon och behandla mig som det, annars är det diskriminering.

Om jag istället för att vara snart 40 väljer att vara 11 borde jag då kunna få börja om i mellanstadiet, bli adopterad (en 11 åring kan inte ta hand om sig själv), slippa vara straffmyndig och få bli behandlad som ett barn?

Om jag istället för att vara introvert, dum, elak, torr, osocial och tråkig väljer att identifiera mig som en smart, charmig, intelligent, vänlig, social charmig ledartyp
borde jag då få behandlas som detta, att andra skall lyssna på mig, skratta åt mina skämt, låta mig vara i centrum och bli uppskattad av alla?

Om jag vill vara en giraff istället för människa, borde jag då få bo på ett zoo och besökare skall ta bilder av mig och behandla mig som ett av djuren? Utfodras av skötare och det skall berätta för besökande skolklasser om djurarten giraff och syfta på mig?

Det finns oändliga möjligheter med det här.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 11:19   #2
ApexProcyon
Biggus Dickus

ApexProcyons avatar

Reg.datum: Nov 2016
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ok, man får välja kön. Borde man även få välja andra attribut som till exempel ålder, vikt, pondus, intelligens och humor?
Utgår du från att man inte får det? Vad fascistiskt av dig.

http://www.dailymail.co.uk/femail/ar...tefonknee.html

Gammal 2017-06-15, 11:20   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det där har vi redan systematiskt iscensatt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 12:10   #4
Konradsson
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Man måste skilja på kön och genus (engelskans sex och gender). Kön är biologiskt och beror på kromosomer. Genus är psykologiskt och beror på sociala faktorer.

Psykologiska attribut kan du enkelt ändra med tankekraften. Exempelvis, du kan förbättra din koncentrationsförmåga om du fokuserar hårt. Du kan ändra ditt humör om du retar upp dig/slppnar av. Därför kan du också ändra ditt genus genom tankekraften. Börja bete dig som en kvinna så har du ändrat ditt genus.

Kön är svårare att ändra, eftersom du måste ändra kroppen fysiskt. Samma gäller ålder, vikt, intelligens, etc. Du kan ändra din vikt med en operation. På samma sätt kan du ändra ditt kön genom en operation. I teorin kan du ändra din intelligens med en operation av hjärnan, men i praktiken går det inte ännu.

Så för att svara på din fråga: ja, i en perfekt värld borde man få ändra alla sina attribut. Tyvärr har inte läkarkonsten nått dit ännu.
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 12:24   #5
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det där har vi redan systematiskt iscensatt.
Hahaha, fan, du hann före!
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 12:44   #6
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Som någon skrev här ovanför så kvittar det ju (rent fysiskt) ifall man kallar sig man eller kvinna. Huruvida omvärlden väljer att anpassa sig till detta är väl upp till omvärlden. Det finns ingen lag i världen som kan få mig att börja använda folks slumpmässiga personliga pronomen (ifall de inte först övertygar mig om att dessa är vettiga). Sådant styrs inte genom lagar. I alla fall inte om man håller till i ett demokratiskt samhälle.

Jag ser inga större problem med att folk kan få ändra i sitt pass från M till F (eller tvärtom) utan att göra en operation.

Det som är ett möjligt problem är väl då snarare tex ifall någon som bytt från M till F tycker att han har "rätt" att byta om i damernas omklädningsrum. Men det existerar väl ingen sådan "rätt" öht såvitt jag vet. Ni får gärna rätta mig, men i vilken lag står det att enbart kvinnor får byta om på damernas? Jag skulle gissa att det snarare handlar om praxis än att detta är "hårdkodat" i lagboken. Så egentligen är inte det nåt problem. Man släpper helt enkelt inte in kvinnor som har snabel mellan benen på damernas omklädningsrum...

Så självklart ska man inte kunna "kräva några särskilda rättigheter", som att få bli 11 år (å barnbidrag och gå i mellanstadiet igen) ifall man egentligen är 40 år. Man kan väl få kalla sig 11 år sålänge det inte sätter käppar i hjulen för en massa byråkrati etc. Men självklart kommer man inte få åka på barnbiljett på bussen...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 12:45   #7
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Så för att svara på din fråga: ja, i en perfekt värld borde man få ändra alla sina attribut. Tyvärr har inte läkarkonsten nått dit ännu.
Nej, det är nämligen svårt att bli läkare om man är helt talanglös.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 12:52   #8
Konradsson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Kan du utveckla vad du menar?
Gammal 2017-06-15, 12:55   #9
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Den som tror på genusvetenskap kan ingalunda vara särskilt begåvad.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 12:57   #10
Konradsson
Registered User

Citat:
Den som tror på genusvetenskap kan ingalunda vara särskilt begåvad.
Visserligen anekdotiskt, men när jag gick på läkarlinjen fanns där både obegåvade och genusmedvetna människor.

Vad menar du med "tror" på genusvetenskap? Det är ingen religion.
Gammal 2017-06-15, 12:58   #11
Frågenarkomanen
Banned User

Reg.datum: Feb 2014
Citat:
Måhända, men ibland funderar man hur vissa människor lyckats bli läkare. Annika Dahlqvist, till exempel. Hur lyckas en sådan människa ta sig igenom först 2,0 på högskoleprovet eller A i allt, och sedan 5,5 års svåra studier?

Var det lättare att bli läkare förr? Kanske, men det måste ha varit höga krav redan när hon pluggade. Läkare har varit ett högaktat yrke i många hundra (för att inte säga tusen) år.

Senast redigerad av Frågenarkomanen den 2017-06-15 klockan 12:59.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 13:02   #12
ApexProcyon
Biggus Dickus

ApexProcyons avatar

Reg.datum: Nov 2016
Jag har aldrig fått intrycket av att Dahlqvist är talanglös/obegåvad. Hon är betydligt mer nyanserad än sin svans vad jag har sett.
Gammal 2017-06-15, 13:17   #13
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Visserligen anekdotiskt, men när jag gick på läkarlinjen fanns där både obegåvade och genusmedvetna människor.

Vad menar du med "tror" på genusvetenskap? Det är ingen religion.
Det är inte helt klart, inom psykologin kryssar genusvetenskap in flera boxar för religiösa människor. Du behöver inte vara kort heterosexuell man när du kan vara "Fantasy dvärg, med dragning till lång a bisexuella". Samt självklart kan din identitet skifta från dag till dag. testo och östrogen är ingen som hör till kön.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 13:30   #14
Isseman
Registered User

Issemans avatar

Reg.datum: May 2014
Skönaste tråden på länge! Hahaha!!

Vill du vara snäll social trevlig - var det då! Vill du vara en giraff- va det då! Vill du vara på ett annat sätt så var det då! Du blir behandlad som den du är.
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 13:30   #15
Konradsson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det är inte helt klart, inom psykologin kryssar genusvetenskap in flera boxar för religiösa människor. Du behöver inte vara kort heterosexuell man när du kan vara "Fantasy dvärg, med dragning till lång a bisexuella". Samt självklart kan din identitet skifta från dag till dag. testo och östrogen är ingen som hör till kön.
Självklart kan genus skifta från dag till dag. Som jag skrev ovan, du kan ändra det med tankekraften. Könshormoner hör till, men ditt psyke har företräde. Testosteron gör dig mer benägen att ta risker, men du kan välja att vara en fegis om du vill. Testosteron gör dig mer benägen att vara manlig, men du kan välja att vara kvinnlig. Du är inte slav för dina könshormoner.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.