Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-27, 23:33   #1
Condart
Registered User

Reg.datum: Jul 2014
Studera datavetenskap

Hejsan!

Jag funderar på att börja på Datavetenskapsprogrammet i Uppsala till hösten.

Är det någon som har gått programmet här som kan berätta lite hur det var under- respektive efter utbildningen?

Hur tror ni att arbetsmarknaden kommer att se ut om 5-10 år för programmerare?

Hör både det ena och det andra att man använder sig av indier för att knäcka kod för billigare pris, hur kommer det se ut för de utbildade datavetarna i Sverige?

Allt inom IT-världen är av intresse, och varför jag ska/eller inte ska gå utbildningen
Condart är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-27, 23:36   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Det fattas oerhört mycket IT-folk, vad jag hört.
Gammal 2016-12-27, 23:47   #3
Bob90
?

Bob90s avatar

Reg.datum: Apr 2016
Det jag har hört av folk som jobbar på EVRY på jobbet är att om man är duktig, visar sig på framkant och jobbar hårt så går det att jobba upp sig till gruppchef och högre positioner.
Jobb i storstäder (särskilt stockholm) är mycket bättre betalt än ute i förorterna, en pendlar kanske 2 timmar in till stockholm varje dag.

Men det gäller väl de flesta yrken antar jag.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-27, 23:58   #4
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
5-10år är rätt svårt o veta eftersom IT världen förändras så snabbt. men programmerare kommer garanterat behövas, vilket språk är väl svårt att säga.

Just nu tar iaf mitt företag in vettiga programmerare så fort dom hittar någon, oavsett om de behövs just nu eller inte för att det är så svårt att få tag på dom.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 10:01   #5
Callek
Caridina

Calleks avatar

Reg.datum: Mar 2003
Förutsättningarna för att få ett bra jobb efteråt är kanonbra skulle jag vilja påstå.
Jag läste systemvetenskap i Uppsala och tror de allra flesta från klassen fick jobb hur enkelt som helst efteråt (examen 2014).
Räkfrossa med Calle <-Klick!
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 10:07   #6
sabenada
Registered User

sabenadas avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Condart Visa inlägg
Hur tror ni att arbetsmarknaden kommer att se ut om 5-10 år för programmerare?

Hör både det ena och det andra att man använder sig av indier för att knäcka kod för billigare pris, hur kommer det se ut för de utbildade datavetarna i Sverige?

Allt inom IT-världen är av intresse, och varför jag ska/eller inte ska gå utbildningen
Oroa dig inte för indier eller outsourcing. Se det som att de hjälper till att expandera marknaden snarare än att ni slåss om samma kaka.

Jag skulle oroa mig mer för att Sverige blir mindre konkurrenskraftigt pga sjunkande skolresultat och allmänt försämrat samhällsklimat. Om Sverige går åt pipan kommer det drabba dig också eftersom det bara är i Sverige som arbetsgivarna har hört talas om Uppsala Universitet.

Din examen spelar iofs allt mindre roll ju längre du har jobbat, och en av de största fördelarna med IT-branschen är att den är väldigt internationell. Som programmerare kommer du att ha bättre chanser än många andra att flytta utomlands, vilket både trycker upp lönerna inom Sverige och kan ge dig en biljett ut vid behov (jobb och visum).

Senast redigerad av sabenada den 2016-12-28 klockan 10:12.
sabenada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 11:57   #7
KoloKungen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Callek Visa inlägg
Förutsättningarna för att få ett bra jobb efteråt är kanonbra skulle jag vilja påstå.
Jag läste systemvetenskap i Uppsala och tror de allra flesta från klassen fick jobb hur enkelt som helst efteråt (examen 2014).
Hamnade de flesta inom programmering eller lite allt möjligt? Jag läser systemvetenskap men tycker inte om programmeringen. Hoppas på att branschen är tillräckligt bred för att jag ska slippa sitta och knacka kod.
Gammal 2016-12-28, 12:28   #8
Callek
Caridina

Calleks avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKungen Visa inlägg
Hamnade de flesta inom programmering eller lite allt möjligt? Jag läser systemvetenskap men tycker inte om programmeringen. Hoppas på att branschen är tillräckligt bred för att jag ska slippa sitta och knacka kod.
Systemvetenskap är ju inte direkt renodlad mot programmering så man kan ju nischa sig mot det man tycker jag är kul. Eftersom marknaden skriker efter systemutvecklare ramlade många in på det.

Vad har du gillat bäst hittills?
Räkfrossa med Calle <-Klick!
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 16:44   #9
Condart
Registered User

Reg.datum: Jul 2014
Citat:
Ursprungligen postat av sabenada Visa inlägg
Oroa dig inte för indier eller outsourcing. Se det som att de hjälper till att expandera marknaden snarare än att ni slåss om samma kaka.

Jag skulle oroa mig mer för att Sverige blir mindre konkurrenskraftigt pga sjunkande skolresultat och allmänt försämrat samhällsklimat. Om Sverige går åt pipan kommer det drabba dig också eftersom det bara är i Sverige som arbetsgivarna har hört talas om Uppsala Universitet.

Din examen spelar iofs allt mindre roll ju längre du har jobbat, och en av de största fördelarna med IT-branschen är att den är väldigt internationell. Som programmerare kommer du att ha bättre chanser än många andra att flytta utomlands, vilket både trycker upp lönerna inom Sverige och kan ge dig en biljett ut vid behov (jobb och visum).
Attans, trodde att Uppsala hade ett bra rykte utomlands?
Condart är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 16:45   #10
Petoria
Sponsored by Soros

Petorias avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Uppsala och Svenska universitet rent generellt har väldigt bra rykte, du har inget att oroa dig över.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 17:18   #11
Mike Hunt
Banned User

Reg.datum: Nov 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Uppsala och Svenska universitet rent generellt har väldigt bra rykte, du har inget att oroa dig över.
Beror väldigt mycket på området. Stor skillnad på att ha studerat exempelvis juridik på Uppsala och att ha läst till ingenjör på samma universitet.
Men överlag så har de stora svenska universiteten gott rykte, ja.
Mike Hunt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 17:19   #12
sabenada
Registered User

sabenadas avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Tänk efter lite. Det finns hundratals universitet bara i västvärlden, varför skulle arbetsgivare i icke svensktalande länder över huvud taget känna till Uppsalas existens?

Det de kan göra är att kolla på internationella rankingar. På den här rankingen kvalade inte Uppsala ens in på topp 100:

https://www.timeshighereducation.com...asc/cols/stats

Arbetsgivarna kommer dock antagligen att strunta i rankingen och bedöma dig som person, men i en del länder inverkar ditt universitets ranking på dina chanser att få arbetstillstånd så helt oviktigt är det inte.
sabenada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 20:06   #13
KoloKungen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Callek Visa inlägg
Systemvetenskap är ju inte direkt renodlad mot programmering så man kan ju nischa sig mot det man tycker jag är kul. Eftersom marknaden skriker efter systemutvecklare ramlade många in på det.

Vad har du gillat bäst hittills?
Tycker väl det mesta är kul förutom programmeringen och det som är lite mer "hårt" eller vad man ska säga. Gillar kravspecificering, användarcceptans, implementation, organisationsarkitektur, organisationsoptimering osv. Man skulle väl kunna säga att om jag satt i ett projekt skulle jag gilla allt utom själva kodandet och sitta och kötta kod så jag antar att det är rätt öppet.

Är bara det att när jag kollat platsannonser verkar det mest skrikas efter folk som vill sitta och mata java, c# och liknande dagarna i ända.
Gammal 2016-12-28, 20:09   #14
Petoria
Sponsored by Soros

Petorias avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av sabenada Visa inlägg
Tänk efter lite. Det finns hundratals universitet bara i västvärlden, varför skulle arbetsgivare i icke svensktalande länder över huvud taget känna till Uppsalas existens?

Det de kan göra är att kolla på internationella rankingar. På den här rankingen kvalade inte Uppsala ens in på topp 100:

https://www.timeshighereducation.com...asc/cols/stats

Arbetsgivarna kommer dock antagligen att strunta i rankingen och bedöma dig som person, men i en del länder inverkar ditt universitets ranking på dina chanser att få arbetstillstånd så helt oviktigt är det inte.
Alla universitet som är rankade topp 100 är väldigt bra. Uppsala är rankat top 100 i de flesta rankningarna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Uppsal...rsity#Rankings

Senast redigerad av Petoria den 2016-12-28 klockan 20:12.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 22:11   #15
Patriarch K
Registered User

Patriarch Ks avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag pluggade Datavetenskap 3 år i Göteborg, men tog aldrig ut min examen. Nu har jag jobbat 2.5 år och folk skriker efter en. Det känns väldigt kaotiskt att lyckas hitta så många utvecklare som man faktiskt behöver.

Folk headhuntar mig hela tiden och det finns erbjudanden överallt och så fort du fått ditt förstajobb och jobbat 1 år så går karriären som en dans.
Det är otroooooligt fritt och finns möjligheter precis överallt. Jobben finns överallt och du kan snabbt få upp din lön till 35k-40k i månaden som konsult.
Du känner att du har ett givande jobb eftersom du lär dig för livet samtidigt som du jobbar. Kunskaperna kan du använda om du vill starta egna fritidsprojekt och/eller företag och du blir extremt fri. Förutom att du blir inlåst på kontoret, men det är bara ta ledigt när du känner för det om det passar sig med jobbet.

Jag är otroligt tacksam att jag INTE gick 5-årigt program. Det hade varit så jäkla onödigt och blir bara en stor förlust för dig. Såvida du inte älskar att plugga och göra tentor.

Utbildningen tyckte jag var skit. Jag hatade den mer än allt annat eftersom jag störde mig så mycket på hur värdelösa folk var på att lära ut och att alla bara talade i termer jag inte förstod. Hade väldigt svårt i början, men jag knatade på. Så fort jag började jobba som utvecklare så gick kompetensen upp markant. Alla luckor och frågetecken fylldes i med en gång och redan första året fick jag ut mycket mer än mina 3 år på utbildningen. Sedan är utbildningen bra för att få ett analytiskt tänk och att kunna tänka som en ingenjör vilket är ett vääldigt viktigt tänk. Så utbildningen är givande, men för mig passade den väldigt dåligt, men var ändå givande.

Att jobba är 100ggr roligare än att plugga.

Senast redigerad av Patriarch K den 2016-12-29 klockan 22:13.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:12.