Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-22, 17:52   #1
JAM
Registered User

Reg.datum: May 2003
Kostkunskapen hos eliten?

Som sagt, hur står det till med den allmänna kostkunskapen hos de som tränar (och inte läser på Kolozzeums kostavdelning )? Jag börjar misstänka att det är jävligt dåligt.

De senaste två passen har jag i stället för min gainer noga vägt upp vassle och Ahlgrens bilar inför passet. 40 g rent protein, 80 g rena kolhydrater. Allt väl än så länge. Nu kommer det som skrämmer mig. Efter mina senaste två pass har jag nästan blivit utskrattad av STORA killar som tränar i minst 12 år vardera. Person A är bara allmänt jävligt stor och person B kom tvåa i body building-SM (tungvikt om jag inte minns fel) för något år sedan.

Dag 1
A skrattar stort frågade va fan jag sysslade med när jag tuggade mitt hekto bilar. Han påpekade att man ALDRIG ska äta SOCKER efter träningen, för det är värdelöst. Jag sa att jag inte kan tänka mig någon bättre kolhydratkälla och att det är en jäkla skillnad på olika sockerarter, men han bara skakade på huvudet. Själv åt han RX Fuel vars kolhydrater enligt honom själv liknade de från havregryn. Jag frågade varför i hela världen han äter långsamma kolhydrater efter träningen och fick svaret att "havregryn, det är ju snabbt!"...
Han höll dock med om att "gainer" var bra direkt efter träningen, men blev helt ställd när jag bad honom förklara skillnaden mellan gainerns kolhydrater och de i mina bilar...

Dag 2 (idag)
Min träningskompis frågar person B (f.d. SM-2:a) vad han tyckte om Alhgrens bilar efter träningen. B skrattade till och frågade om han var allvarlig. B sa sedan att "äsch, det är bara behandlat socker... Det mycket bättre med naturligt". Han frågade vad vi trodde var bäst, "honung eller konstgjort socker"? Jag frågade vad det hade med saken att göra då honungen bara innehåller fruktos och bilarna mest glukos. B sa då inget mer. Vidare frågade min träningskompis vad han ska äta efter passet nu när han försöker deffa och om hans Weiderburk med ungefär 50/50 protte/kolh. är något att ha? B tyckte att 50 g kolhydrater och 50 g protein efter träningen var alldeles utmärkt. Jag sa att det är i allra minsta laget vad gäller kolhydrater för en person som väger 93 kg, som började deffa för någon vecka sedan och som inte ska ens i närheten av en tävlingsscén. Fick ingen kommentar på det heller. Avslutningsvis frågade jag vad B tycker om Weiders blandningar då dess protein kommer från kollagen. B mumlade då något om att proteinet är så rentat, skämtade bort det hela och gick och duschade.

Detta har verkligen fått mig att fundera. Hur kan en person som lyckas så bra med träning - och i B:s fall även med deff till tävlingsform - kunna så skrämmande lite?

Senast redigerad av JAM den 2004-04-22 klockan 17:57.
JAM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 17:56   #2
owster
Registered User

owsters avatar

Reg.datum: Aug 2003
Re: Kostkunskapen hos eliten?

"Jag frågade varför i hela världen han äter långsamma kolhydrater efter träningen och fick svaret att "havregryn, det är ju snabbt!"... "

Här kan han dock ha rätt, okokta havregryn har ett GI på 90, ganska högt iaf.

Men jag förstår vad du menar, har en köttig kille på gymmet, är stor och så, och äter mjölkchoklad eller bara dextropur efter träningen

Senast redigerad av owster den 2004-04-22 klockan 17:59.
owster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 17:58   #3
nordland
Registered User

nordlands avatar

Reg.datum: Aug 2002
har kunde säkert mycket mer. Men han försökte bara lura dig då han var rädd att du skulle kunna bli en framtida konkurrent
nordland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 17:59   #4
Megatuttarna
Feed me fast

Megatuttarnas avatar

Reg.datum: Aug 2002
De har kanske hittat det som funkar för dem bara?

Mycket av ens framgångar handlar ju om det.
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 18:00   #5
JAM
Registered User

Re: Re: Kostkunskapen hos eliten?

Citat:
Originally posted by owster
"Jag frågade varför i hela världen han äter långsamma kolhydrater efter träningen och fick svaret att "havregryn, det är ju snabbt!"... "

Här kan han dock ha rätt, okokta havregryn har ett GI på 90, ganska högt iaf.
Nä, han har ingen koll alls. Han har förmodligen inte ens läst på burken. På twinlab.se står att läsa om RX Fuel:
Citat:
Innehåll: 40 g protein, 24 g komplexa långsamma kolhydrater, [...]
När: Deff: 1-2 portioner intages dagligen som måltidsersättare.
Viktökning: 1 portion efter träning som komplettering till den ordinarie kosten.
Gammal 2004-04-22, 18:01   #6
JAM
Registered User

Citat:
Originally posted by nordland
har kunde säkert mycket mer. Men han försökte bara lura dig då han var rädd att du skulle kunna bli en framtida konkurrent
Haha, måste vara det...
Gammal 2004-04-22, 18:03   #7
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Bara o inse som så många har sagt, Förväxla inte storlek och kunskap.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 18:04   #8
JAM
Registered User

Citat:
Originally posted by Megatuttarna

Självklart, men jag fick då inte alls det intrycket av varken A eller B. I synnerhet B tycker jag verkligen skulle tänka mer på vem han pratar med. Vi är ju inte intresserade vad som eventuellt fungerar för honom, utan vad han tror fungerar för oss. Men han sockersnack ingav då inget förtroende hos mig kan jag säga.
Gammal 2004-04-22, 18:05   #9
JAM
Registered User

Citat:
Originally posted by Tricklev
Nä, det är så uppenbart att man kan bli jäkligt stor utan att kunna så mycket om vissa saker. Jag tvekar dock inte på att de kan sin träning bra.
Gammal 2004-04-22, 18:05   #10
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Citat:
Originally posted by Megatuttarna

jojo men det finns nog en gräns för även för det.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 18:17   #11
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Får mig och tänka på Sportspeglen för 15 år sedan.
" Soffan " diskuterade skillnaden och likheterna mellan Sixten Jernberg och Gunde Svan. Båda var överlägsna skidåkare på sin tid.

" Soffan " var överens om att båda tränade efter dåtidens bästa principer men Gunde tog näringsdelen till det yttersta medan Sixten var fullt nöjd med köttbullar, potatis och brunsås.

Kanske är viljan att lyckas i träningen vida överlägsen fördelarna man kan få genom att äta optimalt

.....men det är aldrig fel att äta rätt.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 18:20   #12
TCOG
.

TCOGs avatar

bara för man är stor betyder inte att man kan allt om kost.

Varför tror du Coleman har Chad Nicholls som sin kostguru.

Storlek har ingenting med Kunskap att göra, visst om man har tränat i några kan man väl grunden om man intresserar sig men inte allt.
TCOG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 18:25   #13
KIRE
skit oxå

KIREs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Är man dum och okunnig så skaffar man bara en grym dietcoach så är det problemet ur världen

Är inte många toppbyggare som lägger upp dieten och träningen själva i dagsläget.
Gammal 2004-04-22, 18:29   #14
Hoffa
Good ol` Chicken

Hoffas avatar

Citat:
Originally posted by Tricklev
Oftast har dom riktigt stora killarna något gemensamt tyvärr..."förbjuda preparat"

Jag tvivlar ABSOLUT INTE på att man kan bli otroligt stor och vältränad och fixa 250 kg i bänkpress med bara vanlig mat och lagliga kostillskott i laglig mängd...

MEN tyvärr så finns det folk som inte orkar bry sig om kost och näringslära och tycker att dom där pillren fixar allt ändå...

Btw Sverker...jag tror på ditt resonemang också MEN åker inte Gunde 5 mil lite snabbare än Sixten gjorde?

Jag vet inte..men jag undrar..

RIKTIGA GRABBAR ---> www.classicbodybuilders.com
Hoffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-22, 18:36   #15
JAM
Registered User

Citat:
Originally posted by Sverker
Kanske är viljan att lyckas i träningen vida överlägsen fördelarna man kan få genom att äta optimalt
Lutar det inte mer åt det motsatta? Om X tränar perfekt och äter halvbra och Y tränar halvbra och äter perfekt, kommer då inte Y att nå större framgång? (Ja, det är ett teoretiskt resonemang så vi antar att deras liv och förutsättningar i övrigt är identiska...)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.