Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-12, 10:01   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
Kan man bli överkänslig mot koffein och kaffe över tid?

Första gången jag kom i kontakt med koffein från annat än Coca-Cola så var jag 14 år, då i form av PWO.

Från 14 till runt 20 år trappades det upp och under ett par år fick jag i mig 400-600 mg per dag från kaffe och koffeintabletter. En lång period åt jag även DMAA i samband med detta innan pass. Jag gick på mirtazapin, en antidepressiv medicin, en kortare perod samtidigt som jag använde DMAA.

Att detta var en någorlunda ansvarslös och korkad användning av stimulanter var tyvärr inget jag begrep då.

Nu är jag 26 och har inte använt PWOs eller syntetiskt koffein på flera år men jag hade en sväng med "fettförbrännande" (Stimulant X) som jag hittade i skåpet förra hösten och tänkte att burken får ta slut.. Drack en hel del kaffe, drygt 5 standardkoppar starkt varje dag utöver det under en diet.

Efter några veckor upplevde jag nåt jag bara kan beskriva som en mild version av Gå in i väggen. Kunde inte koncentrera mig. Fick stora obehag av att vara på jobbet där mycket folk vistas runt mig ständigt som jag behöver prata med, fick mycket svårt med att hantera tekniska uppgifter i skolan som jag vanligen är bra på. Frös ofta och mycket, blev sedan sjuk.

Tabletterna hade jag givetvis redan slängt (skräp) men det verkade inte hjälpa. Fick gå ner i kaffedrickande. Blev lite bättre. La sen av helt i våras. Njutning och en inre ro jag inte känt på väldigt länge.

Började dricka kaffe igen under sommaren då jag älskar kaffe men höll mig till max en kopp om dagen. Tyvärr började koncentrationsbesvären komma tillbaka omedelbart och sedan bli värre. Blev dock aldrig så illa som i höstas.

Tog ett nytt avbrott på två veckor. Drack kaffe igår och besvären kom som ett brev på posten.

Har jag bränt ut några receptorer eller sabbat nervsystemet på annat sätt med mitt oansvariga användande? Kan sådant här repareras med tid eller är det bara att vänja sig vid att bara dricka te?
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 10:07   #2
Luca Brasi
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Jag tycker att jag tål koffein och centralstimulantia sämre ju lägre mitt energiintag är.
Hjärtat slutar antagligen att slå före det att hjärnans adrenalin och noradrenalin receptorer blir brända.
Det låter som att du är övertränad/överjobbad/deprimerad.

Senast redigerad av Luca Brasi den 2016-10-12 klockan 10:09.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 10:19   #3
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag har blivit känsligare för stimulanter med åren. Hyperaktivitet, snudd på ångest, förvirring, sämre korttidsminne (akut) och ljuskänslighet. Det kan räcka med 50-100mg koffein per gång för att bli stimmad nu för tiden. Förut hade jag inga problem med 300mg+
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 10:29   #4
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Första gången jag kom i kontakt med koffein från annat än Coca-Cola så var jag 14 år, då i form av PWO.

Från 14 till runt 20 år trappades det upp och under ett par år fick jag i mig 400-600 mg per dag från kaffe och koffeintabletter. En lång period åt jag även DMAA i samband med detta innan pass. Jag gick på mirtazapin, en antidepressiv medicin, en kortare perod samtidigt som jag använde DMAA.

Att detta var en någorlunda ansvarslös och korkad användning av stimulanter var tyvärr inget jag begrep då.

Nu är jag 26 och har inte använt PWOs eller syntetiskt koffein på flera år men jag hade en sväng med "fettförbrännande" (Stimulant X) som jag hittade i skåpet förra hösten och tänkte att burken får ta slut.. Drack en hel del kaffe, drygt 5 standardkoppar starkt varje dag utöver det under en diet.

Efter några veckor upplevde jag nåt jag bara kan beskriva som en mild version av Gå in i väggen. Kunde inte koncentrera mig. Fick stora obehag av att vara på jobbet där mycket folk vistas runt mig ständigt som jag behöver prata med, fick mycket svårt med att hantera tekniska uppgifter i skolan som jag vanligen är bra på. Frös ofta och mycket, blev sedan sjuk.

Tabletterna hade jag givetvis redan slängt (skräp) men det verkade inte hjälpa. Fick gå ner i kaffedrickande. Blev lite bättre. La sen av helt i våras. Njutning och en inre ro jag inte känt på väldigt länge.

Började dricka kaffe igen under sommaren då jag älskar kaffe men höll mig till max en kopp om dagen. Tyvärr började koncentrationsbesvären komma tillbaka omedelbart och sedan bli värre. Blev dock aldrig så illa som i höstas.

Tog ett nytt avbrott på två veckor. Drack kaffe igår och besvären kom som ett brev på posten.

Har jag bränt ut några receptorer eller sabbat nervsystemet på annat sätt med mitt oansvariga användande? Kan sådant här repareras med tid eller är det bara att vänja sig vid att bara dricka te?
Kan ett litet ångestpåslag förklara din känsla? Koffein kan absolut trigga ångest (likväl som koffeinabstinens kan trigga ångest).

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 10:48   #5
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Kan ett litet ångestpåslag förklara din känsla? Koffein kan absolut trigga ångest (likväl som koffeinabstinens kan trigga ångest).
Jag vet inte, möjligen? Är inte helt insatt i vad ångest faktiskt är.

Jag är inte deprimerad för övrigt Är nöjd med mitt liv och vet vad jag vill göra med det, äntligen. Är inte övertränad heller. Hade visserligen en stressig period förra året när det blev som värst men nu i efterhand tror jag att jag nog kunnat hantera det som vanligt om det inte var för allt koffein.

Det sätter igång en oro i mig. Biter på nagelbanden nästan konstant, läser nyheter, letar efter saker, gör allt annat än att sitta still lugnt och i det här fallet fokusera på att studera. Det spelar ingen roll att jag är medveten om hur jag blir heller, jag kan inte förmå mig att varva ner.
Gammal 2016-10-12, 15:30   #6
HenrikJ
Registered User

Reg.datum: Jul 2012
Japp. Koffein är en extremt kraftfull trigger av ångest.
Gammal 2016-10-12, 15:43   #7
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Testa kombinera det med teanin. Finns rätt mycket forskning på de anxiolytiska effekterna av teanin och kognitiva effekterna i kombination med koffein. Google it.
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 16:36   #8
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Jag läste på om ångest på wikipedia och jo, det verkar passa ganska bra.

Tråkigt att jag ska behöva få ångest av en kopp kaffe bara.

Testade att dricka koffeinfritt kaffe ett par dagar i rad men det smakade mycket sämre och gav mig huvudvärk efter ett tag.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:37.