Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-01, 18:11   #1
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Finns kombinationen jobb+bostad någonstans i hela landet?

Ja, finns det någon ort/kommun i landet som kan lova arbete och bostad typ på dagen, åtminstone utan köer. Vi har ju ganska hög arbetslöshet, borde ju finnas gott om personer som bara kan riva upp allt och flytta till någon ställe där det finns jobb.

Men det slog mig nu att även uppe i kallaste Norrland verkar det inte finnas jättegott om bostäder.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 18:48   #2
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag har funderat på samma sak och det jag kommit fram till är att det är svårt. På mindre orter där det är lättare att hitta bostad krävs ofta väldig specifik kompetens för att det få bra jobb. Vill du t.ex. bo i Kiruna är det bra att ha någon kompetens som är efteraktad inom gruvdrift. Annars får du vända burgare istället.

För en 5-6 år sen fanns bättre möjligheter att bo en bit utanför större orter och bo fint, mot längre restid till jobbet. Dessa möjligheter finns inte längre i samma utsträckning (även om du såklart kommer bo bättre om du pendlar Eskilstuna-Stockholm t.ex. än att bo centralt).
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 18:51   #3
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har funderat på samma sak och det jag kommit fram till är att det är svårt. På mindre orter där det är lättare att hitta bostad krävs ofta väldig specifik kompetens för att det få bra jobb. Vill du t.ex. bo i Kiruna är det bra att ha någon kompetens som är efteraktad inom gruvdrift. Annars får du vända burgare istället.

För en 5-6 år sen fanns bättre möjligheter att bo en bit utanför större orter och bo fint, mot längre restid till jobbet. Dessa möjligheter finns inte längre i samma utsträckning (även om du såklart kommer bo bättre om du pendlar Eskilstuna-Stockholm t.ex. än att bo centralt).
Frågan är om man ens skulle kunna vända burgare i Kiruna, kollar man runt där uppe på arbetsförmedlingen så skriks det inte direkt efter folk även på "skitjobb".
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 18:55   #4
Abbs
Registered User

Abbss avatar

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Frågan är om man ens skulle kunna vända burgare i Kiruna, kollar man runt där uppe på arbetsförmedlingen så skriks det inte direkt efter folk även på "skitjobb".
Tiden då man kunde leva gott på "skitjobb" är långt gången. Om du är välutbildad och välkvalificerad så kan du få arbete och boende på dagen. Iaf om du börjar arbeta som minister, men då behöver du inte vara välutbildad eller kvalificerad
Abbs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 18:56   #5
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Det låter inte orimligt att det är så illa. Arbetslösheten lär vara hög i dessa orter.
Gammal 2016-06-01, 19:00   #6
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Abbs Visa inlägg
Tiden då man kunde leva gott på "skitjobb" är långt gången. Om du är välutbildad och välkvalificerad så kan du få arbete och boende på dagen. Iaf om du börjar arbeta som minister, men då behöver du inte vara välutbildad eller kvalificerad
Det har man väl iof aldrig kunnat. Skillnaden är bara att det är fler skitjobb som kräver utbildning. Snart krävs det väl högskola för att jobba på Donken...
Gammal 2016-06-01, 19:03   #7
tossefar
Besserwisser

Reg.datum: Aug 2004
Man kan ju alltid bosätta sig typ i Enköping och pendla de 40 min det tar med tåg in till Stockholm.
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 19:03   #8
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Nej de hänger ju liksom ihop ..
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 19:27   #9
ViktorC
Man vänjer sig

ViktorCs avatar

Reg.datum: Nov 2011
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Man kan ju alltid bosätta sig typ i Enköping och pendla de 40 min det tar med tåg in till Stockholm.
^This, vet många här (Enköping) som pendlar till Stockholm, nemas problemas. Börjar dock bli drygt att hitta boende här om man inte köper, hyresrätter är det brist på.

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Ingen i hela alliansen verkar ju ha rört en bänkpress under hela deras livstid, jävla överklass.
ViktorC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 19:39   #10
Rolfarsson
Registered User

Rolfarssons avatar

Reg.datum: Jun 2015
Att hitta bostad idag är allt annat än lätt, speciellt hyresrätter, då migrationsverket hyr upp dom flesta.
I min kommun och dom runt mig så är det flera års kötid och då är det kommuner med <15k invånare.
Rolfarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 20:36   #11
Oljeblixten
Knäböj under vattnet?

Reg.datum: Nov 2010
25k invånare där jag bor. På enbart kommunens lägenheter är det 4000 i bostadskö.
Oljeblixten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 20:44   #12
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Har du ett yrke som är en bristvara bör det inte vara några större problem fast du kanske får räkna med att pendla.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 20:55   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Det påminner mig om när jag diskuterade med min mor för några år sedan huruvida jag skulle bryta upp och flytta någonstans. Två saker mamma med bestämdhet hävdade var:
1) Man ska inte flytta någonstans förrän man har jobb där.
2) Man ska inte skaffa jobb någonstans förrän man har bostad där.

Har ännu inte räknat ut hur man löser morsans kniviga dilemma.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 23:16   #14
Kåtlett
Registered User

Kåtletts avatar

Reg.datum: Feb 2015
Citat:
Fast Kiruna är nog inte det lämpligaste exemplet för att statuera exempel för "mindre orter där är lättare att hitta bostad".
Kåtlett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 23:25   #15
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Det har man väl iof aldrig kunnat. Skillnaden är bara att det är fler skitjobb som kräver utbildning. Snart krävs det väl högskola för att jobba på Donken...
Det känns som det är på väg dit, har börjar dyka upp 1-2åriga Butikssäljarutbildningar, då vet man att fan fiskar torsk i kloakvattnet.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:08.