2016-05-18, 10:55
|
|
|
Den rättmätige
Reg.datum: Mar 2014
|
RIO 2016: 31 athletes test positive for doping
Citat:
Rio 2016: 31 athletes test positive for doping and face bans after 2008 Olympics samples re-tested
Samples from total of 31 athletes, competing in six different sports
|
http://www.independent.co.uk/sport/g...-a7033956.html
Någon som har sett listan någonstans?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
|
|
|
|
2016-05-18, 11:05
|
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Detta är faktiskt lite intressant för det verkar som att det blir en hel hop till atleter från Peking och London som blir fällda och blir av med sina medaljer samt platser i Rio. Det kan mycket väl vara så att vi får ett av de renaste OS:en på ett halvt sekel nu. Nu ska de bara rulla tillbaka världsrekorden från 80-talet och framåt.
Sen skulle det vara kul om det fanns ett OS för dopade också. Men framförallt så bör alla tävla på lika villkor vilket inte på lång väg är fallet idag med vissa länder som praktiskt taget tvingar sina atleter att dopa sig och använder sin underrättelsetjänst för att byta ut proven innan de analyseras. I samma stund så är dopingkontrollen i andra länder mycket hård och de atleterna har därför ingen chans i vissa sporter.
|
|
|
2016-05-18, 11:27
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler
Detta är faktiskt lite intressant för det verkar som att det blir en hel hop till atleter från Peking och London som blir fällda och blir av med sina medaljer samt platser i Rio. Det kan mycket väl vara så att vi får ett av de renaste OS:en på ett halvt sekel nu. Nu ska de bara rulla tillbaka världsrekorden från 80-talet och framåt.
Sen skulle det vara kul om det fanns ett OS för dopade också. Men framförallt så bör alla tävla på lika villkor vilket inte på lång väg är fallet idag med vissa länder som praktiskt taget tvingar sina atleter att dopa sig och använder sin underrättelsetjänst för att byta ut proven innan de analyseras. I samma stund så är dopingkontrollen i andra länder mycket hård och de atleterna har därför ingen chans i vissa sporter.
|
Ett OS för dopade och ett OS för icke-dopade? Då är man tillbaka i exakt samma situation som idag. Det enda rätta är tillåta doping. Alla tävlar ändå på samma villkor, alla har inte samma gener etc.
|
|
|
2016-05-18, 12:01
|
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cletus
Ett OS för dopade och ett OS för icke-dopade? Då är man tillbaka i exakt samma situation som idag. Det enda rätta är tillåta doping. Alla tävlar ändå på samma villkor, alla har inte samma gener etc.
|
Vad säger du om farhågan att det skulle bli ett dopingrace där den som dopar sig mest vinner och de som inte pallar det kanske dör?
|
|
2016-05-18, 12:05
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Vad säger du om farhågan att det skulle bli ett dopingrace där den som dopar sig mest vinner och de som inte pallar det kanske dör?
|
Man får ju se till att folk dopar sig vettigt, genom information och utbildning. Om det ändå finns idioter som dopar sig till dom dör, så hade dom antagligen gjort det oavsett legalt status.
Detsamma gäller t ex legalisering av droger. Om heroin blev lagligt idag så hade antaglien ingen av oss här börjat skjuta heroin. Dom som börjar med det och dom som dör av överdoser hade med största sannolikhet gjort det ändå. Det handlar liksom inte om huruvida något är lagligt eller inte, folk som fastnar i drogträsk gör det på grund av deras personligheter som dom inte kan styra över (eftersom ingen har fri vilja).
|
|
|
2016-05-18, 12:17
|
|
|
|
Citat:
Detsamma gäller t ex legalisering av droger. Om heroin blev lagligt idag så hade antaglien ingen av oss här börjat skjuta heroin. Dom som börjar med det och dom som dör av överdoser hade med största sannolikhet gjort det ändå. Det handlar liksom inte om huruvida något är lagligt eller inte, folk som fastnar i drogträsk gör det på grund av deras personligheter som dom inte kan styra över (eftersom ingen har fri vilja).
|
Heroinliknelsen haltar på grund av skillnaden i incitament. I vissa sporter blir du mångmiljonär med ära och berömmelse om du är bäst men bara om du inte testar positivt som det ser ut idag. Då blir du en Ben Johnson istället ifall du blir påkommen. De som dopar sig lagom kommer bara lagom högt på resultatlistorna ifall inget stoppar galningarna.
|
|
2016-05-18, 12:23
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
|
Det är redan ett doping race. Kolla sprinters, cyklister, tynglyftare osv.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”
/ Desmond Tutu
|
|
|
2016-05-18, 12:43
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton
|
Till viss del ja. Jag fruktar att det skulle bli värre om det släpps fritt.
Det sänder också signaler till unga idrottsmän att man skall dopa sig annars så har du inget där att göra.
Jag hade inte brytt mig om att börja tävla i så fall (nu blev jag spöad för att jag sög men ändå).
|
|
2016-05-18, 13:00
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton
|
Fast Usain Bolt är ju ren.
|
|
|
2016-05-18, 13:07
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Till viss del ja. Jag fruktar att det skulle bli värre om det släpps fritt.
Det sänder också signaler till unga idrottsmän att man skall dopa sig annars så har du inget där att göra.
Jag hade inte brytt mig om att börja tävla i så fall (nu blev jag spöad för att jag sög men ändå).
|
Bara för att man vill att världen ska se ut på ett visst sätt betyder det inte att den är så.
Man måste vara skapligt naiv för att inte förstå att doping är väldigt vanligt ju högre upp man kommer i listorna.
Om vi säger att du är sprinter då har du nog några idoler i toppen. När 9/10 av toppen åkt fast, de som anses de bästa av de bästa så borde nog poängen gå hem.
Doping är inte trevligt och borde inte finnas men fram till att man hittar en säker metod att testa alla så blir det svårt att stoppa.
De länder som systematiskt dopar sina idrottare kommer ha ett stort övertag i tester också.
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Fast Usain Bolt är ju ren. 
|
Sorry
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”
/ Desmond Tutu
|
|
|
2016-05-18, 13:41
|
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Citat:
|
Hur menar du att det är samma situation som det är idag? Var har du ditt rena OS? Var har du ditt OS där alla är dopade? Jag hoppas det inte finns någon som tror ens i sin vildaste fantasi att alla i OS är rena eller att alla är dopade. Det finns liksom inte på kartan någotdera. Så problemet är det det alltid var att folk inte tävlar på lika villkor.
Hade DOS(dopat OS) och ROS (rent OS) funnits och man lyckades säkerställa att ROS var rent så kunde folk tävla på lika villkor. Med hjälp av obligatoriska dagliga dopingtester flera månader innan och under som sparades i 50 år och straffet för dopingbrott var att en elefant skulle våldta en offentligt(kanske på invigningen eller avslutningen) om man blev påkommen. Då kanske man troligen som dopad atlet välja DOS istället för ROS.
|
|
|
2016-05-18, 13:55
|
|
|
Infochef
Reg.datum: Aug 2015
|
Inte om pengarna fanns i ROS.
|
|
|
2016-05-18, 13:57
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler
Hur menar du att det är samma situation som det är idag? Var har du ditt rena OS? Var har du ditt OS där alla är dopade? Jag hoppas det inte finns någon som tror ens i sin vildaste fantasi att alla i OS är rena eller att alla är dopade. Det finns liksom inte på kartan någotdera. Så problemet är det det alltid var att folk inte tävlar på lika villkor.
Hade DOS(dopat OS) och ROS (rent OS) funnits och man lyckades säkerställa att ROS var rent så kunde folk tävla på lika villkor. Med hjälp av obligatoriska dagliga dopingtester flera månader innan och under som sparades i 50 år och straffet för dopingbrott var att en elefant skulle våldta en offentligt(kanske på invigningen eller avslutningen) om man blev påkommen. Då kanske man troligen som dopad atlet välja DOS istället för ROS.
|
Att man måste dopingtesta alla som tävlar på det icke-dopade OS. Eller ska man gå på heder och samvete? "Nej jag har absolut inte dopat mig, och ska därför tävla på icke-dopat OS"
Obligatoriska dagliga dopingtester, hahaha, ja okej. Det funkar ju i verkligheten.
|
|
|
2016-05-18, 14:54
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Citat:
Att man måste dopingtesta alla som tävlar på det icke-dopade OS. Eller ska man gå på heder och samvete? "Nej jag har absolut inte dopat mig, och ska därför tävla på icke-dopat OS"
Obligatoriska dagliga dopingtester, hahaha, ja okej. Det funkar ju i verkligheten.
|
Haha. Så löjligt naivt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:57.
|

|