2016-03-05, 13:25
|
|
Jag vill inte ha någon avatartext.
Reg.datum: Feb 2008
|
Byta jobb eller inte?
Varning för shit-load med text...
Får eventuellt erbjudande om nytt jobb. Ska jag byta eller inte - om jag nu erbjuds jobbet...
Jobbar nu som lärare, lättjobbat, minimalt med hemarbete, enkla förberedelser - alltså en minimal insats, förutom mötet med eleverna. Gymnasienivå, så jag slipper tjafs, bråk och stoj. Extremt bra arbetstider - hemma ca kl 13.30-16. Börjar ca 08.30. Slipper också mycket tjafs med kollegor eftersom jag jobbar relativt ensam. Tränar på skolans mycket bra gym på håltimmar. Jullov, sportlov, sommarlov, mm. Alltså massor av fördelar. Nackdelarna är lönen - ca 31000kr och just att det är "för enkelt" - alltså ostimulerande. Det är också cykelavstånd.
Det nya jobbet är som relativt hög chef inom socialförvaltningen. Mycket mycket mycket mer att göra, mer tjafs, mer administration (enormt mycket mer), mycket mer ansvar, inte cykelavstånd så jag måste åka bil eller buss, inget gratis gym utan det blir korta pass på lunchen, helt andra arbetstider - 8.00-16.30 (med flextid), inga lov. Fördelarna är lönen - 10000-14000 mer i månaden. Pengar är viktigt för mig... En annan fördel är "prestigen" - taskig barndom där alla bedömde att det skulle gå åt helvete för mig. (Det är i min barndomskommun!)
Kompetens och erfarenhet för båda jobben har jag, inga riktigt små barn att hämta på dagis. Frun tycker inte jag ska byta...
Vad tycker Kollo utifrån denna info?
|
|
|
2016-03-05, 14:00
|
|
Helyllekillen
Reg.datum: Jun 2004
|
Spontant skulle inte jag bytt jobb, känns inte värt det. Om inte annat använd det för att förhandla upp nuvarande lön?
|
|
|
2016-03-05, 14:06
|
|
Barnmorska
Reg.datum: May 2006
|
Pengar och prestige är allt, så klart …
|
|
|
2016-03-05, 14:12
|
|
Jag vill inte ha någon avatartext.
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine
Pengar och prestige är allt, så klart …
|
Det är just det som är kruxet. Som det är nu går det ingen nöd på mig ekonomiskt, men det går bara precis runt. Då har familjen inga dyra vanor. Med högre lön blir det lite behagligare... Naturligtvis känns det skitfånigt att byta jobb bara för pengar och "prestige". Men ärligt talat - hur många är vi som verkligen, genuint, helt uppriktigt kan säga att man struntar helt i det? Jag försökte vara ärlig när jag skrev...
|
|
|
2016-03-05, 14:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Det som jag ser som största problemet med ditt nuvarande jobb (som jag tycker har många fördelar) är att du säger att det inte är stimulerande.
Tänk om du ska fortsätta göra något du inte känner är speciellt givande i ett antal år till.
Däremot verkar arbetstider, inget arbete med sig hem, brist på tjafs och cykelavstånd vara klara fördelar.
Bättre ekonomi är alltid trevligt men oftast så blir vanorna dyrare samtidigt som lönen går upp att man knappt märker skillnad.
Kan inte säga bu eller bä hur du ska göra med arbetet.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”
/ Desmond Tutu
|
|
|
2016-03-05, 14:19
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Prestige ska man skita i. 31 000 är jättemycket pengar, tycker jag. Tjafs är för jävla drygt. Jag säger stanna!
|
Min bantning just nu!
|
|
|
2016-03-05, 14:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
När ett jobb inte längre är stimulerande så brukar jag byta. Kan ju inte vara så svårt att gå tillbaka till läraryrket om gräset nu inte var grönare. Chansen att byta "upp sig" vet man ju inte om den kommer tillbaka i närtid.
Men fritid är ju även det värt en hel del. Fast jag prioriterar ändå stimulerande / utvecklande jobb över det.
|
|
|
2016-03-05, 14:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Finns nästan bara en faktor att ta i beaktning under förutsättningarna, och det är vad du tror att du hade trivts bäst med? Du listar upp saker som "mer ansvar" på ett sätt som får det att låta som något negativt, men beroende på vad du vill få ut av livet så kan det vara något att eftersträva. Jag själv tror jag hade gått under inombords i längden av att jobba med något där jag aldrig utmanas och inte kan utvecklas inom i hög fart. Med det sagt behöver inte det nya jobbet vara bättre, för beskrivningen lät inte skitspännande  Men kontentan är alltså vad du själv tror att du hade trivts bäst med i längden. Inget av jobben behöver vara permanent, så vilket jobb tror du bäst tar dig dit du vill i livet?
|
2016-03-05, 14:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Ta det nya jobbet och utvecklas som människa!
|
|
|
2016-03-05, 14:25
|
|
Mr.KlopFis
Reg.datum: Jan 2007
|
Jag säger byt jobb. Kötta på några år för att senare leta efter ett annat jobb och då har förmodligen ett bättre möjligheter än vad du har nu.
Ser du då långsiktigt kan du ha en bra lön men också ett mera stimulerande jobb. Alternativt ta jobbet och lär er leva på mindre pengar så ni kan bygga upp en ordentlig buffert så pengar inte längre är a och o
|
|
|
|
2016-03-05, 14:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2015
|
Byt. Jag tror det ger bra erfarenhet för framtiden ifall du vill byta och mera cash är absolut aldrig fel. Jag tycker folk i allmänhet är så jävla bekväma av sig nuförtiden, ingen är redo att offra nån extra timme/ vecka på att jobba eller byta jobb ifall arbetsvägen blir lite längre. Jag tycker du skall byta om du endå vet att det är samma skit år ut och år in. Ofta börjar man fundera och beslutet blir aldrig gjort men själv har jag aldrig ångrat mig ännu
|
|
|
2016-03-05, 14:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Tidigare varit inne på att byta yrkesbana en aning med huvudanledningarna pengar och "prestige". Visserligen intresserad av yrket men det kom, helt ärligt, sekundärt. Jag visste att jag skulle klara av det om jag så ville men arbetsbelastningen skulle bli betydligt högre och jag skulle får göra uppoffringar i så fall. Valde att inte ändra yrkesbana och är hitintills nöjd med det.
Hade jag varit dig hade jag inte gjort det. Dels för att arbetsbelastningen kommer bli, förmodar jag, betydligt större dels i tid och dels i "tjafs". Sen att din fru tycker att du inte ska göra det hade varit en väldigt stor anledning till att tacka nej.
Tips från mig
Räkna inte bara på månadslön utan räkna på ungefärlig timlön - gissningsvis blir skillnaden inte lika stor då.
Räkna på vad pendlingen skulle kosta i tid och pengar. Tar pendlingen 1h är det dels tid där du inte får betalt och dels kostar pendlingen i sig.
Be din fru motivera varför hon inte vill att du ska byta arbete. Hur tungt väger hennes åsikt kontra vad du kanske tror att du vill?
Vill du ha utmaningar? Ta något extrajobb eller kolla med chefen om det finns möjlighet att ta på sig fler uppdrag.
Vill du ha mer pengar? Samma sak. Fördelen är att det förmodligen är betydligt lättare att "skala ner", i alla fall om du väljer externt extrajobb, om det skulle uppstå en situation där det behövs. Livskris, vill ta lugnt, vill göra något annat o.s.v. Är du chef så är du chef, väldigt svårt att "skala ner" där utan blir väl snarare att säga upp sig.
Senast redigerad av Exdiaq den 2016-03-05 klockan 14:30.
|
|
|
2016-03-05, 14:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2015
|
Byt tycker jag. Lär ju inte vara några som helst problem att gå tillbaka till läraryrket om det visar sig att du gjort fel val. Då har du i alla fall tjänat lite extra pengar och slipper känna att du inte tog chansen.
|
|
|
2016-03-05, 14:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
... men sen kan jag också förstå oviljan att bli bekväm och inte utmanas. Har själv tänkt göra aktiva val inom yrket för att inte bli bekväm och för att utmanas trots att jag kan få rätt så säker anställning men där jag bara glider runt.
Kan också bli hur bra som helst. Det vet man aldrig förrän efteråt.
Senast redigerad av Exdiaq den 2016-03-05 klockan 14:35.
|
|
|
2016-03-05, 18:06
|
|
Getar
Reg.datum: Sep 2008
|
När ett jobb inte längre är stimulerande söker jag nytt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.
|

|