Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-12, 22:46   #1
Damien Thorne
Ondskefullt omen

Damien Thornes avatar

Reg.datum: Feb 2006
Koppla upp 3 datorer till en internetuppkoppling?

Vill ej ha trådlöst. Tror att folk lättare kan hacka sig in på mina datorer då.

Har en fast internetuppkoppling via bredbandsbolaget. Använder en lan-kabel.

Vad ska jag köpa för att koppla upp 3 datorer till internet på bästa och billigaste sättet? Här i stan finns NetonNet, Elgiganten, Mediamarkt, Clas Ohlsson, Kjell och Company.
Gammal 2015-12-12, 22:48   #2
Jockefoten
Registered User

Jockefotens avatar

Reg.datum: Dec 2008
En Router?
http://www.inet.se/produkt/5404614/a...risjakt#/specs

Jag har förra generationen och just nu är det 6 datorer kopplade, ett Playstation och fem telefoner. Funkar felfritt.

Senast redigerad av Jockefoten den 2015-12-12 klockan 22:50.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-12, 22:51   #3
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Yes, en router. Sedan får man se till att wifi-funktionaliteten är inaktiverad.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-12, 22:56   #4
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Men ehh du har nog med kunskap för att kunna säkra upp din dator tillräckligt men den säger dig att ett WiFi med WPA2 är osäkert?
Gammal 2015-12-12, 22:57   #5
goodie
Registered User

goodies avatar

Reg.datum: Mar 2006
Finns router utan wifi
goodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-12, 23:06   #6
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Reg.datum: Feb 2002
Förslagsvis så köper du en switch, om du vill att varje dator ska ha egen IP-adress. Alternativt så köper du en router, även om den har WIFI-funktion, så går det att stänga av wifi.

En switch är nog billigast, finns för under 100-lappen med fem portar (för upp till fyra datorer)

10/100mbit

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283801

10/100/1gig

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498225
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-12, 23:08   #7
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men ehh du har nog med kunskap för att kunna säkra upp din dator tillräckligt men den säger dig att ett WiFi med WPA2 är osäkert?
+1
hmm
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-12, 23:11   #8
Bmwtwinturbo
Registered User

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
Förslagsvis så köper du en switch, om du vill att varje dator ska ha egen IP-adress. Alternativt så köper du en router, även om den har WIFI-funktion, så går det att stänga av wifi.

En switch är nog billigast, finns för under 100-lappen med fem portar (för upp till fyra datorer)

10/100mbit

10/100/1gig

En switch kräver ett gäng fasta ip. Router är mer rimligt
Bmwtwinturbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-12, 23:11   #9
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg

10/100mbit

10/100/1gig

En switch funkar inte om ISP:n bara tillhandahåller en (1) publik IP-adress, vilket de gör med 99% (uppskattad siffra) av alla uppkopplingar.
Gammal 2015-12-13, 00:23   #10
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bmwtwinturbo Visa inlägg
En switch kräver ett gäng fasta ip. Router är mer rimligt
Nej. En switch kräver inte en fast IP adress. De flesta leverantörer i sverige (och ALLA stadsnät) har dynamiska IP-adresser. Vanligvis måste du betala extra för en fast IP-adress, eller ha företag.

Om du trots det får samma IP-adress, beror det på att din dynamiska IP-adress förnyas, och bakomliggande system då föredrar att tilldela samma IP-adress om den fortfarande finns tillgänglig.
Gammal 2015-12-13, 00:28   #11
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
En switch funkar inte om ISP:n bara tillhandahåller en (1) publik IP-adress, vilket de gör med 99% (uppskattad siffra) av alla uppkopplingar.
Nej. Det stämmer inte. I många fall så har du upp till fem dynamiska IP-adresser.

Bredbandsbolaget har fem dynamiska IP-adresser, andra bolag kan ha mindre, men det varierar. I stadsnät får man ibland bara en dynamisk IP-adress, men då har man ofta en drg (digital residential gateway) installerad i lägenheten/huset.

Om du har en VDSL eller ADSL uppkoppling kan du ofta också brygga ditt xDSL-modem så att dina datorer får egen IP-adress och inte bara får den tilldelad från modemet. Det är en vanlig lösning för folk som har problem med att komma åt vissa tjänster om modemet blockerar porterar.
Gammal 2015-12-13, 01:11   #12
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
Tackar för påminnelsen. Bahnhof har börjat köra med interna IP-adresser för användare givet att man inte frågat om en publik, så förstod inte förra helgen varför jag inte fick åtkomst direkt i switchen till PS4:an (min router har fortfarande publikt). Men man kan istället bara requesta publikt IP för enheter som behöver det.
Gammal 2015-12-13, 08:23   #13
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Håller med Tomten, en switch borde vara fullt tillräckligt.
Finns billiga och bra på kjell och company.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-13, 08:51   #14
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Utan relevant tekniskt kunnande (vilket man kan misstänka är fallet här) så är det idiotiskt att chansa genom att köpa en switch. Hur vanligt det är att ISP:n och infrastrukturen gör det smidigt att få det hela att fungera med en switch skulle jag gärna se siffror på.

Citat:
Om du har en VDSL eller ADSL uppkoppling kan du ofta också brygga ditt xDSL-modem så att dina datorer får egen IP-adress och inte bara får den tilldelad från modemet.
Detta var mer än vad jag visste, men jag ställer mig sjukt skeptisk till formuleringen ofta bara utifrån det här inlägget.
Gammal 2015-12-13, 16:41   #15
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Utan relevant tekniskt kunnande (vilket man kan misstänka är fallet här) så är det idiotiskt att chansa genom att köpa en switch. Hur vanligt det är att ISP:n och infrastrukturen gör det smidigt att få det hela att fungera med en switch skulle jag gärna se siffror på.

Detta var mer än vad jag visste, men jag ställer mig sjukt skeptisk till formuleringen ofta bara utifrån det här inlägget.
Håller med att det är dumt att köpa en switch, före man kollar upp hur många IP-adresser man har tillgång till. Informationen är nämligen inte alltid så lätt tillgänglig, så ibland kan man behöva ringa sin ISP och fråga. Om man har bredbandsbolaget i ett stadsnät, så kan det faktiskt hända att man har enbart en dynamisk IP-adress även där, fast då har man som sagt nästan uteslutande en DRG i lägenheten, eller kan få en DRG-installerad för en engångskonstnad.

Ett enkelt sätt att kolla om man bara har ett bredbands-uttag (men flera datorer) är annars att bara plugga in en ny dator, och kolla om den tar en ny IP adress. Om den inte kan ta en IP och helt vägrar ansluta till internet, så finns det en risk att man bara har tillgång till en dynamisk IP. Viktigt att man inte väntar mer än några minuter innan man kopplar in den nya datorn, så inte IP-adressen "släpps" och nya datorn som kopplar in får samma IP.

kolla sin IP gör man lätt genom att starta commandoprompten (cmd.exe) i windows och sen bara skriva "ipconfig" i fönstret.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.