2015-11-02, 20:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2015
|
Förbrända kcal per pass?
Tjena!
Undrar hur många kalorier man förbränner ungefär på ett gympass. Förstår att det är mycket individuellt och att det beror på vilka muskelgrupper och hur man väljer att träna osv osv... Men någon genomsnittlig siffra bör det väl finnas? Skumläst lite på nätet men det var väldigt abstrakt info så jag tänkte att det kanske finns någon erfaren person här som kan dela vidare kunskapen
Kön: man
Ålder: 17-18
Längd: 177cm
Vikt: 68kg på tom mage
Har väl ingen utstickande metabolism, tror den förhåller sig till genomsnittet.
//SEW
Senast redigerad av SEW den 2015-11-02 klockan 20:11.
|
|
|
2015-11-02, 20:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Låt säga att du lyfter 100 kg i mark, en sträcka på 1.2 meter, 30 gånger..
100*1.2*9.81*30/4182 = 8.44... Så säg ca 100-150 kcal på ett pass?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av Ghettospelarn den 2015-11-02 klockan 20:27.
|
|
|
2015-11-02, 21:10
|
|
Scarpa the chef
Reg.datum: Aug 2012
|
Styrke=inte så mkt, dock är ju inte bränna kalorier den stora meningen med det heller...
Kondition= mkt mer, bra för just kondition och kcal förbränn.
|
|
|
2015-11-02, 21:13
|
|
Registered User
|
Vill veta hur många kalorier jag bränner för att nå upp till en specifik mängd kalorier.
|
|
|
2015-11-02, 21:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2014
|
Har använt ett Pulsband och system (Iqniter) som beräknar Kcal åtgång via ett förhållande mellan BMR, puls och andningsfrekvens och jag landade mellan 1000-1300 Kcal under en tidsåtgång på 60-75 minuter. (Rätt få set men hårda, Arbetspulsen vid topset var cirka 95% av teoretiska maxpulsen (8-15 reps/set).
Så Kcal åtgången via Styrketräning tror jag är bra högre än vad dom flesta tror. (Därmed inte sagt att min siffra var helt korrekt)
|
|
|
2015-11-02, 22:53
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ghettospelarn
Låt säga att du lyfter 100 kg i mark, en sträcka på 1.2 meter, 30 gånger..
100*1.2*9.81*30/4182 = 8.44... Så säg ca 100-150 kcal på ett pass?
Eller är jag helt ute och cyklar?
|
Du har nog missuppfattat marklyften... du har dessutom glömt bort den biomekaniska verkningsgraden... annars är det rätt tänkt, bortsett från att du även bränner lite energi i den excentriska delen.
Är det frivändningar du menar. Eller är du 4+ meter lång?  För i marklyft så lyfter man runt ~25-30% av sin längd i normala fall.
Senast redigerad av Gerdler den 2015-11-02 klockan 22:55.
|
|
|
2015-11-03, 00:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av ddr
Har använt ett Pulsband och system (Iqniter) som beräknar Kcal åtgång via ett förhållande mellan BMR, puls och andningsfrekvens och jag landade mellan 1000-1300 Kcal under en tidsåtgång på 60-75 minuter. (Rätt få set men hårda, Arbetspulsen vid topset var cirka 95% av teoretiska maxpulsen (8-15 reps/set).
Så Kcal åtgången via Styrketräning tror jag är bra högre än vad dom flesta tror. (Därmed inte sagt att min siffra var helt korrekt)
|
Din siffra är nog ungefär dubbelt så stor som verklig kaloriförbrukning, om man är snäll.
|
2015-11-03, 01:38
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Intressant!
Känns som något som skulle kunna ge ganska bra siffror. Dock är ju metabolismen fortfarande en betydande faktor. Men inte så mucket att göra åt det..
Ska försöka få ut ett snittvärde på pulsen under alla veckans 6 pass så kommer jag lite närmare att besvara frågan. Skulle väl påstå att jag tränar så att jag blir slut, men har ju inte världens bästa kondition för tillfället heller så det är ju inte så förvånande.
Tack för din hjälp iallafall!
|
|
|
2015-11-03, 06:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Citat:
|
1300 Kcal för intensiv styrketräning under 75 minuter är rena fantasisiffror. Det skulle innebära att jag som startar mina styrketräningspass med 60-120 minuter kondition skulle bränna helt astronomiska mängder energi.
Om man enbart tittar på energiåtgången och tidsfrekvensen skulle det mycket väl kunna handla om ett konditionspass men, ett styrketräningspass kan jag nästan garantera är omöjligt att göra av med 1300 Kcal på en timme.
|
|
|
2015-11-03, 07:43
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott
1300 Kcal för intensiv styrketräning under 75 minuter är rena fantasisiffror. Det skulle innebära att jag som startar mina styrketräningspass med 60-120 minuter kondition skulle bränna helt astronomiska mängder energi.
Om man enbart tittar på energiåtgången och tidsfrekvensen skulle det mycket väl kunna handla om ett konditionspass men, ett styrketräningspass kan jag nästan garantera är omöjligt att göra av med 1300 Kcal på en timme.
|
Vad är det för typ av kondition du sysslar med i två timmar innan ditt styrkepass? Är det löpning i lågt tempo kommer du åtminstone 15-18 km och då borde du inte vara rädd för kalorier.
|
|
|
2015-11-03, 09:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler
Du har nog missuppfattat marklyften... du har dessutom glömt bort den biomekaniska verkningsgraden... annars är det rätt tänkt, bortsett från att du även bränner lite energi i den excentriska delen.
Är det frivändningar du menar. Eller är du 4+ meter lång?  För i marklyft så lyfter man runt ~25-30% av sin längd i normala fall.
|
60 cm upp och 60 cm ner...  Otydligt uttryckt och uppenbarat värdligt förenklat.. Så ja det är säkerligen betydligt fler faktorer än så jag har försummat.. Min poäng var bara att det inte är några jättemängder... 1000-1500 kcal på ett styrkepass, utöver vad man hade bränt under samma tid om man låg hemma på soffa istället, inte en chans..?
|
|
|
2015-11-03, 11:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2014
|
Citat:
|
Stämmer dina beräkningar så borde jag hamna på ett konstant kaloriunderskott de senaste tre åren och nu inte väga någonting.
|
|
|
2015-11-03, 11:51
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ghettospelarn
60 cm upp och 60 cm ner...  Otydligt uttryckt och uppenbarat värdligt förenklat.. Så ja det är säkerligen betydligt fler faktorer än så jag har försummat.. Min poäng var bara att det inte är några jättemängder... 1000-1500 kcal på ett styrkepass, utöver vad man hade bränt under samma tid om man låg hemma på soffa istället, inte en chans..?
|
Jo, det är nog korrekt. Man kan säkert få ganska god förbränning på ett cirkelpass men det är ju inte ett styrkepass. Det ligger liksom i sakens natur att konditionsträning är träning med målet att förbränna så mycket kalorier per tidsenhet som är möjligt över lång tid. Därför är det vida överlägset styrketräning i energiåtgång. Alltså om vi talar nettoförbrukning så är det två-fem gånger mer kalorier per tidsenhet beroende på kondition och densitet på styrkepasset. Jag styrketränar med ganska låg densitet(lång vila, låga reps) och hög intensitet(hög vikt) så det blir ganska låg förbränning.
|
|
|
2015-11-03, 11:54
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av SEW
Vill veta hur många kalorier jag bränner för att nå upp till en specifik mängd kalorier.
|
Det enda sättet att få reda på det är att göra ganska omfattande laboratorietest.
Jag ser inte heller någon större mening med att veta det utom i väldigt specifika fall då det som är intressant är hela dagens eller t o m en längre tidsperiods intag och förbrukning.
|
|
2015-11-03, 12:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
|
Det är nog knappt att man når de siffrorna ens vid ren konditionsträning under samma tid, om man inte är tung eller kör intensivt.
Senast redigerad av Yeahvlen den 2015-11-03 klockan 12:21.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:23.
|

|