Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-17, 11:40   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Jägare/samlare sov mindre än människor i moderna samhällen

Tl;dr: De sov i genomsnitt 6,5 timme per natt och verkade styra sin sömn efter temperaturen (de sov när det var som kallast), men verkar ändå inte lida av sömbrist.

Citat:
It's tempting to believe that people these days aren't getting enough sleep, living as we do in our well-lit houses with TVs blaring, cell phones buzzing, and a well-used coffee maker in every kitchen. But new evidence reported in the Cell Press journal Current Biology on October 15 shows that three ancient groups of hunter-gatherers--living in different parts of the world without any of those trappings of modern life--don't get any more sleep than we do.

Those traditional people sleep a little under 6.5 hours a night on average. They don't take regular naps. They don't go to sleep at dark, either. In other words, their sleep habits don't look so different from ours, although they usually do wake up before the sun rises.

"The short sleep in these populations challenges the belief that sleep has been greatly reduced in the 'modern world,'" says Jerome Siegel of the University of California, Los Angeles. "This has important implications for the idea that we need to take sleeping pills because sleep has been reduced from its 'natural level' by the widespread use of electricity, TV, the Internet, and so on."

To get a handle on how people slept before the modern era, Siegel and his colleagues looked to three traditional human hunter-gatherer societies: the Hadza of Tanzania, the San of Namibia, and the Tsimane of Bolivia. The researchers recorded the sleeping habits of 94 individuals around the clock to collect data representing 1,165 days in all.

What they found was a surprising similarity across those three groups. "Despite varying genetics, histories, and environments, we find that all three groups show a similar sleep organization, suggesting that they express core human sleep patterns, probably characteristic of pre-modern-era Homo sapiens," Siegel says.

Group sleep time averaged between 5.7 and 7.1 hours, with between 6.9 and 8.5 hours between the beginning and end of the sleep period. Those amounts are at the low end of durations reported in "industrial societies."

Hunter-gatherers sleep an hour more in the winter than they do in the summer. Although they lack electric lights, none of the groups went to sleep with the sun. On average, they stayed up a little over three hours after the sun went down and woke up before sunrise.

It appears that their sleep time may have more to do with temperature than with light. Those ancient groups all went to sleep as the temperature fell and slept through the coldest part of the night.

There is one important way in which hunter-gatherers aren't like us: very few of them suffer from chronic insomnia--a common complaint in the US. That raises an interesting possibility, the researchers say.

"Mimicking aspects of the natural environment experienced by these groups might be effective in treating certain modern sleep disorders, particularly insomnia, a disorder affecting more than 20 percent of the US population," Siegel says.

The authors were supported by the National Institutes of Health, the National Institute on Aging, the National Research Foundation of South Africa, and the National Science Foundation.
http://www.sciencedaily.com/releases...1015131832.htm
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 11:55   #2
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Det är väl kvalitet över kvantitet. Om man spenderar all vaken tid utomhus så lär man sova gott om natten. I teknologiska samhällen så har vi ju artificiellt helspektrumljus efter solnedgången vilket förhindrar melatoninutsöndringen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 12:09   #3
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
"Mimicking aspects of the natural environment experienced by these groups might be effective in treating certain modern sleep disorders, particularly insomnia, a disorder affecting more than 20 percent of the US population," Siegel says.

Hur skulle man lyckas med att efterlikna det här i ett modernt samhälle tänker forskarna? Med jobb, pendling, övertid, räkningar, delat hemarbete, mobiltelefon, bilkö etc etc.

Det är ju inte direkt så att folk som har "modern sleep disorders" kan slippa de flesta av dessa faktorer för att de har "modern sleep disorders".
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 12:18   #4
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg

Hur skulle man lyckas med att efterlikna det här i ett modernt samhälle tänker forskarna? Med jobb, pendling, övertid, räkningar, delat hemarbete, mobiltelefon, bilkö etc etc.

Minskad konsumtion. Vi har bara en planet.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 12:49   #5
Perramja
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tl;dr: De sov i genomsnitt 6,5 timme per natt och verkade styra sin sömn efter temperaturen (de sov när det var som kallast), men verkar ändå inte lida av sömbrist.

http://www.sciencedaily.com/releases...1015131832.htm
6.5 h är väl knappast speciellt lite? Sover sällan mer än så och har aldrig sömnbrist
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 12:51   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
verkar ändå inte lida av sömbrist.
Har inte sovit så länge en natt i mitt liv om jag inte haft hög feber.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 12:58   #7
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Blev avundsjuk =(, kan lätt sova 16h om jag inte blir väckt.
Gammal 2015-10-17, 13:02   #8
Grotesk
Hissen går inte alls

Grotesks avatar

Reg.datum: Mar 2005
Men så lever ingen idag.. just det.
Grotesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 13:02   #9
Jakobson
Registered User

Reg.datum: Aug 2014
Snittade ca 4-5 timmar per dygn när jag stod dörr, eftersom sovklockan var skev resten av veckodagarna också, gick ingen nöd på mig
Jakobson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 13:13   #10
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Grotesk Visa inlägg
Men så lever ingen idag.. just det.
Uppenbarligen gör personerna man studerat det :-)
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 14:22   #11
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Blev avundsjuk =(, kan lätt sova 16h om jag inte blir väckt.
Låter som något du borde kolla upp. Mer än 10h/dygn för en vuxen, i övrigt frisk, vältränad man är något iaf. jag reagerar på.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 14:47   #12
supercharge
Registered User

supercharges avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Minskad konsumtion. Vi har bara en planet.
...Som vi inte ens utnyttjar en bråkdel av. Du vet om att folk har varit helt förvissade om att vi ligger på gränsen till produktionstak med misär runt hörnet sedan 1700-talet och Malthus?

Den mänskliga kreativiteten är obegränsad och misären inträder bara när den hämmas som man kan se tydligt i alla idiotiska kommunistiska experiment vi haft under 1900-talet.
supercharge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 17:26   #13
Ape3
Registered User

Ape3s avatar

Reg.datum: Jan 2008
En av prylarna är ju känd sedan tidigare, kallt i rummet man sover ger bättre sömn än varmare (16-17°C tror jag rekommenderas, eller stämmer det inte... http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4792034). Sen finns det som faktor för att partners delar på sig. Ena partnern är frusen av sig, den andre varm. Ständig källa till diskussion som kan leda till att det inte funkar ihop.

Teorin säger väl något i stil med att vi ska dra in kall luft och kyla ner oss inifrån medan täcket/whatever ska hålla kvar lite värme runt om.
Ape3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 18:45   #14
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Törs man fråga vad du jobbar med, alltså inte specifikt om du inte vill utan lite mer allmänt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 18:57   #15
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Reg.datum: Aug 2012
Vet en kille som aldrig behövt använda klocka om han vet att han går och lägger sig 5 timmar innan han ska upp, han vaknar efter 5 timmar alltid, avundsjuk då jag hör klockjaevelkn ringa varje morgon och jag är trött så jag spyr.
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:56.