2015-06-12, 10:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Frasade till i axeln
Tjenare. När jag körde militärpress i dag så kände/hörde jag, när jag skulle sänka stången, hur det frasade till i muskulaturen i höger axel. Sen ett litet poppande ljud. Fick inte ont, men tappade kraften. Det är på framsidan av axeln, typ just ovanför armhålan. För någon halvtimme sedan var det. Har inte ont nu, kan röra axeln i alla riktningar utan smärta, men om jag bär/lyfter något med högerhanden så känner jag som en liten låsning och lätt ömhet i området jag beskrev. Nåt som låter riskabelt? Hur göra med vila?
|
|
2015-06-12, 10:08
|
|
Registered User
|
Känns ungefär som att ett par "muskler/senor glidit fel". Anatomin känns normal så vitt jag kan känna. Livrädd för att nåt sånt här ska hända nu som påverkar träningen den här ultraviktiga månaden.
Senast redigerad av Depzon den 2015-06-12 klockan 10:15.
|
|
|
2015-06-13, 09:41
|
|
Registered User
|
Känns inte värre i dag i alla fall. Men det är lite skumt, det är i axeln det känns ömt när jag rör armen ovanför huvudet, och i biceps övre fäste det är ömt när jag lyfter något. Jag tycker att gropen mellan axel- och bicepsmusklerna är större än förut, som att nåt är lite insjunket. Biceps ser större ut efter det här, haha. Eller, lite mer av en "peak" än jag haft förut. Kan det vara nåt som är på fel plats?
Har tid till sjukgymnast nästa vecka, han sa att jag kan köra övningar i gymmet som inte gör ont. Men det är ju alltid hundra frågor man har kring specifika övningar osv. Om man ska försöka koppla bort axel (och eventuellt biceps) så gott det går, eller låta dem få vara med lite som stödmuskler i övningar? Och det här med att träna den skadade delen lätt, jag har aldrig förstått det riktigt? Inte för att jag fått det tipset men, det känns ju som det klassiska tipset till nån som gjort illa sig. Mina axlar är ju redan starka, liksom, bara det att jag gjort illa mig. Kan inte se hur man skulle tjäna på att köra med femkiloshantlar om man brukar köra på trettiofemkilos, annat än typ "astronaut som inte vill förtvina"-syfte. Nog för att jag hoppas det här är över på någon vecka ...
Senast redigerad av Depzon den 2015-06-13 klockan 09:45.
|
|
|
2015-06-13, 09:56
|
|
Registered User
|
I axeln känns det mer normalt ömt/ont, som bara efter ett litet litet missöde på gymmet, av typen som brukar gå över snart. I biceps övre fäste när jag lyfter något (typ +5 kg), det är där det känns som att "något har hänt". Eller om det finns något fäste för axelmusklerna som går så pass långt ner att det känns som biceps.
|
|
2015-06-13, 14:08
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Det är ju svårt att säga. "Ovanför armhålan" är lite väl diffust. Se bilden nedan.
Det finns muskler som fäster på tuberculum och runtomkring. Biceps ena fäste urspringer från processus coracoideus, som jag tycker är mer "ovanför armhålan" än tuberculum. Att du tycker att biceps har mer peak kan ju betyda att den faktiskt gått av, men jag har aldrig sett någon kliniskt (förutom riktigt gamla människor). Borde det inte göra riktigt ont? Hur funkar det att köra bicepscurls?
Vänta tills du kommer till din sjukgymnast. Är det via vårdcentralen/rehabmottagning eller en idrottsmottagning?
|
|
2015-06-14, 00:31
|
|
Registered User
|
Ja det är biceps som efter skadan känns mest påverkad, men kan inte avgöra om det är båda övre fästena eller bara ena som är påverkade. Men just när det hände, så kändes det som att det var axeln, och det var ju också i en axelövning. När jag sänkte stången i militärpressen så tror jag den hamnade för långt ut från kroppen, det var nog med stången typ i ögonhöjd som det hände. Har inte testat göra bicepscurls ännu under kontrollerade former, men lyfter jag något tungt föremål där biceps engageras så gör det måttligt ont men främst en känsla av att biceps fått sig en törn och inte vill vara med om nåt tungt arbete. Jag kan spänna biceps allt vad jag orkar utan att det gör ont. Inte minsta smärta i vila och inte smärta vid palpation någonstans.
Angående bilden så torde det engagerade området åtminstone vara medialt om caput humeri-strecket.
Kan muskelfästen/senor för axlarna råka slinta och dra med sig nåt bicepsfäste "i fallet"? Förstår inget av hur sånt funkar. Men om nåt sitter där det inte ska sitta borde det väl göra ont i vila?
Det är rehabmottagning i primärvården.
|
|
2015-06-14, 13:22
|
|
Registered User
|
I dag på gymmet när jag var lite uppumpad så visade skadan sitt anskrämliga medusa(biceps)huvud. Det är väl med all sannolikhet det långa huvudet som har gått av. Kan det vara på annat sätt om det ser ut så här? Lär väl inte vara något partiellt, utan totalt?
Den friska vänsterarmen:
Den abnorma högerarmen:
|
|
2015-06-14, 13:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
Det ser helt klart ut som en totalruptur av senan till biceps långa huvud. Bör bedömas av ortopedkirurg inom kort (ev. operation bör utföras de närmaste veckorna efter skadetillfället).
|
|
|
2015-06-14, 13:52
|
|
Registered User
|
Jag jobbar på sjukhus som har ortopedkirurger, de kanske kan trolla fram en tid åt mig, har annars sjukgymnasten på onsdag.
Jag märkte inte det här hemma, eftersom det är väldigt liten skillnad om jag gör en dubbelbiceps framför spegeln i normalt tillstånd. Det framträdde dock extremt tydligt på gymmet.
|
|
2015-06-14, 15:31
|
|
Registered User
|
Dock kan iofs sjukgymnasten inte remittera en till någon röntgen, vilket vore bra att få gjort så snart som möjligt.
Tankarna som mest kretsar i huvudet är ju i vilken mån man kommer kunna träna och återfå styrka om det inte görs någon operation vs om det görs operation.
|
|
2024-05-27, 09:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Depzon
Tjenare. När jag körde militärpress i dag så kände/hörde jag, när jag skulle sänka stången, hur det frasade till i muskulaturen i höger axel. Sen ett litet poppande ljud. Fick inte ont, men tappade kraften. Det är på framsidan av axeln, typ just ovanför armhålan. För någon halvtimme sedan var det. Har inte ont nu, kan röra axeln i alla riktningar utan smärta, men om jag bär/lyfter något med högerhanden så känner jag som en liten låsning och lätt ömhet i området jag beskrev. Nåt som låter riskabelt? Hur göra med vila?
|
Låter som bicepssenan som frasade till sig så jag tror att du ska ta det lugnt ett tag så att du inte får en ruptur/partiell eller får den helt avsliten.
Vid artroskopi så ser man tydligt att senan är fransad vid den här typen av besvär. Om det är illa kapas den och eventuellt skruvas fast igen på kaput i stället för ursprungsfästet.
Senast redigerad av Anders The Peak den 2024-05-27 klockan 09:51.
|
|
|
2024-05-27, 10:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
Låter som bicepssenan som frasade till sig så jag tror att du ska ta det lugnt ett tag så att du inte får en ruptur/partiell eller får den helt avsliten.
Vid artroskopi så ser man tydligt att senan är fransad vid den här typen av besvär. Om det är illa kapas den och eventuellt skruvas fast igen på kaput i stället för ursprungsfästet.
|
Kan säkert även vara infraspinatus som har på liknande sätt fått en törn.
Bicepssenan brukar man kunna identifiera i och med att biceps ofta ändrar en aning sin form om senan dras ut av en partiell ruptur.
|
|
2024-05-27, 10:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Hur länge ska han ta det lugnt då? Det är ca 9 år sen skadan nu.
|
2024-07-08, 14:23
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN
Hur länge ska han ta det lugnt då? Det är ca 9 år sen skadan nu.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.
|

|