2015-05-20, 22:34
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Liv efter döden
Nå, vad tror ni? Finns det något efter döden? Lever vårat medvetande kvar? Hamnar vårat medvetande i en ny kropp till och med?
Jag läste nyligen boken "Till himlen och tillbaka: en neurokirurgs nära döden-upplevelse" ( http://www.dn.se/nyheter/varlden/lak...esokte-himlen/) och den fick mig åtminstone verkligen att ifrågasätta mina tankar om att det inte finns något efter döden. Hade han inte erkänt en uppväxt som kristen hade jag nästan köpt det rakt av
|
|
|
2015-05-20, 22:39
|
|
|
Leg Siúmpba unstrutor,ü¨¨
Reg.datum: Mar 2002
|
Nej, indirekt så kommer ju det vi gjort för att påverka folk leva vidare, men vi själva är körda.
"Enda gången jag backar är när jag tar sats"
|
|
|
2015-05-20, 22:44
|
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Nej, tyvärr.
|
|
|
2015-05-20, 22:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Utan att ha läst boken - vad är det som är grejen? Många komapatienter rapporterar att de har drömt och kommer ihåg känslor och liknande när de vaknar. Han har ju knappast varit hjärndöd.
Försöker inte vara dryg, nyfiken.
|
|
|
2015-05-20, 22:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Stort nej. Finns ingenting som tyder på det och logiskt sett finns det inte heller något att gå på. Det kommer förbli en pipe dream för allmänt förvirrade och religiösa personer.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”
/ Desmond Tutu
|
|
|
2015-05-20, 22:59
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av hampfuz
Utan att ha läst boken - vad är det som är grejen? Många komapatienter rapporterar att de har drömt och kommer ihåg känslor och liknande när de vaknar. Han har ju knappast varit hjärndöd.
Försöker inte vara dryg, nyfiken.
|
Han menar att det som skiljer sig är att hela hans cortex (tror jag?! :P) var helt ur funktion, det vill säga det fanns ingenting som kunde skapa det han upplevde. Citat från artikel i DN från honom: "enligt vår nuvarande kunskap av hjärnan och hur den fungerar så fanns det inte den minsta möjlighet att jag skulle ha kunnat uppleva ens den minsta stund av medvetande under de dagar som jag befann mig i koma".
|
|
|
2015-05-20, 23:00
|
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av hampfuz
|
This. Ingen hjärnaktivitet = inget "liv", alltså nej jag tror verkligen inte på ett livet efter detta.
|
|
|
2015-05-20, 23:08
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2014
|
Vad händer med själen då?
|
|
|
2015-05-20, 23:10
|
|
Reg.datum: Apr 2015
|
Finns det inte folk som varit döda i typ ett tag och sen kommit tillbaka?
|
|
|
2015-05-20, 23:14
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Nu tror jag varken eller, men det finns ju några stensäkra själar hära som säger skarpt nej. Då frågar jag er, exakt vad är det som gör att en människa dör?
|
|
|
2015-05-20, 23:16
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av REDaction
Han menar att det som skiljer sig är att hela hans cortex (tror jag?! :P) var helt ur funktion, det vill säga det fanns ingenting som kunde skapa det han upplevde. Citat från artikel i DN från honom: "enligt vår nuvarande kunskap av hjärnan och hur den fungerar så fanns det inte den minsta möjlighet att jag skulle ha kunnat uppleva ens den minsta stund av medvetande under de dagar som jag befann mig i koma".
|
Såg det citatet, men det säger ju inget. Instrumenten vi använder för att mäta hjärnaktivitet är långt från 100% tillförlitliga. Hade det inte varit någon aktivitet i hjärnbalken alls hade han inte vaknat.
Jag tycker hans beskrivning av sina upplevelser låter som vem som helst som försöker beskriva sina drömmar.
"Sen var det en flygande kvinna med fjärilsvingar, och sen blev det svart och så kom ett ljusklot." skulle kunna vara jag på en söndag.
|
|
|
2015-05-20, 23:17
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Jag var också tvärsäkert inställd på ett nej tidigare, men ju mer tanke jag lagt på hur absurt det ens är att mitt medvetande finns i kombination med interaktion med "vissa substanser" har jag åtminstone blivit mer öppen för idéen att själen finns och lever vidare. Hjälper säkert att jag lyssnat på Persefones platta Spiritual Migration på repeat senaste månaderna.
"I detach from my body
It's not what I really am
It's not what really lives
I know I'm an eternal soul
Quitting and leaving the matter"
Gåshud varje gång
|
2015-05-20, 23:18
|
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2013
|
Ni underskattar kroppens förmåga till självinducerade trippar på dimetyltriptamin.
|
|
|
2015-05-20, 23:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Det har jag fruktansvärt svårt att tro.
|
|
|
|
2015-05-20, 23:34
|
|
|
Proteinfattig vegan
Reg.datum: Mar 2011
|
Wall of text:
Jag har en egen humflumteori som är lite lagom skev, men rolig att tänka på:
Det hävdas från många håll att universum expanderar i skrivande stund och kommer fortsätta att göra så ända tills allt är utspritt långt åt h-e och slutligen sönderfaller i ren energi. Eller något liknande.
Universum, eller iallafall vårt universum består av en begränsad mängd materia.
Ponera att vi har fel och det efter ett tag av expansion börjar falla in i sig själv igen och accelererar i en sådan hastighet att allt till slut blir ett litet tok-kompakt knappnålshuvud som sedan exploderar och ta-da, så har vi ett nytt big bang och hela alltet börjar om igen. Detta rullar på i oändliga cykler för all evighet.
Ponera att för att du ska vara du med det medvetande som är du måste du vara sammansatt på just det sätt som du är nu och allt som har skett under flera miljarder år måste mer eller mindre ha skett som det gjort för att du ens ska finnas.
I en oändlig mängd cykler med en begränsad mängd materia så måste ju just denna sammansättning återuppstå om och om igen, med ett mellanrum på en halv evighet upphöjt till en etta följt av så många nollor som det finns atomer i universum gånger 50 miljarder.
Isåfall kommer du återuppstå. Men om du eller någon annan väljer att göra minsta lilla avsteg från er existens, så fuckar ni upp det för någon annan som föds om 100 år, som då måste vänta en till evighet innan det är deras tur att återfödas.
Lät det här ens i närheten av lite begripligt för någon?
Korta versionen: Ja, om forskarna har fel och jag har rätt i mitt fritidsfilosoferande.
Senast redigerad av BlötSnö den 2015-05-20 klockan 23:35.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.
|

|