2015-05-13, 22:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2013
|
Spartråden!
Inspirerad av diverse poddar och böcker så anser jag att en tråd där vi diskuterar allt som har med sparande att göra kan vara inspirerande samt bra för våra plånböcker och vår väg till ekonomisk frihet! 😄
I denna tråd är det fritt fram att diskutera sparande i alla dess former, budgetfrågor, strategier, mål och allt som vidrör privat sparande både lång och kortsiktigt.
Ännu mer intressant är "Klippet of the week" artiklar ni möjligtvis stöter på ute i affärer som jag hoppas alla vill dela med sig av!
Dela med er av goda tips, trix, aktuella erbjudanden och era frågor givetvis !
|
2015-05-13, 22:49
|
|
|
Registered User
|
Fråga!
Jag har lagt upp ett delmål i mitt sparande om 27 kkr tills augusti. Jag kommer att nå mitt mål sålänge jag avsätter mina 4 kkr/månad som jag avsatt till sparande i min budget. Då jag är väldigt angelägen om att klara mitt mål då jag dels ser det som en personlig utmaning samt att det är ett delmål i min framtida miljon så behöver jag lägga upp en oerhört tight matbudget denna månaden. Några extra räkningar och mitt jävlaranamma om att spara mina 4 kkr lämnar mig med exakt 496 kr / vecka att leva på (resekostnader exkluderat).
Scenariot är:
4 veckor, 496kr/vecka, pågående deff (mycket protein behövs, ca 2200kc varav 150g protein/dag).
496 = ca 71 kr om dagen att leva på.
Så, nu behövs bra tips till ett fungerande matschema baserat på MAX 70 kr/dag.
ÖS PÅ med de bästa tipsen ni har!
|
2015-05-13, 22:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2015
|
1. När det gäller dra ner på träningskostnader (kosttillskott, tillbehör, redskap etc) så spanar jag först på ********** för att se om det finns något intressant på rea. De samlar aktuella reor/erbjudanden från de flesta svenska leverantörerna.
2. Rent allmänt så köper jag ALDRIG på krita och äter mer eller mindre aldrig ute (lätt då man ändå förrsöker deffa).
3. Kom ihåg ränta på ränta-effeket. Dvs det du sparar IDAG kommer ha växt markant inom 10 år på börsen. Obs! då gärna säkra, stabila, stora och konjunkturokänsliga bolag.
Senast redigerad av Mental den 2015-05-13 klockan 23:16.
|
|
|
2015-05-13, 23:07
|
|
|
Getar
Reg.datum: Sep 2008
|
Jag sparar det som blir över varje månad.
|
|
|
2015-05-14, 01:26
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mannfred
1. När det gäller dra ner på träningskostnader (kosttillskott, tillbehör, redskap etc) så spanar jag först på ********** för att se om det finns något intressant på rea. De samlar aktuella reor/erbjudanden från de flesta svenska leverantörerna.
2. Rent allmänt så köper jag ALDRIG på krita och äter mer eller mindre aldrig ute (lätt då man ändå förrsöker deffa).
3. Kom ihåg ränta på ränta-effeket. Dvs det du sparar IDAG kommer ha växt markant inom 10 år på börsen. Obs! då gärna säkra, stabila, stora och konjunkturokänsliga bolag.
|
Med ynka 71 kr blir det inte utemat iaf. Det är mer eller mindre garanterat  Det lutar åt torskfileer vecka nr 1 iaf lr ngt dylikt. Ang bolag som inte är konjukturkänsliga. Vilka skulle det vara? Läkemedel? Axfood och ica gruppen möjligtvis? Jag stoppade in lite i Starbreeze förövrigt vilket verkar växa till ett riktigt bra bolag vad det verkar som. Plus 5% idag om jag inte missminner mig. Sen så plockade jag några kr i gabather racet men det är förvisso inte jätteintresant i sparsammanhang. Kul är det iaf  21 % tot avkastning i portföljen på 2 veckor så jag är nöjd nybörjare som jag ändå är
Citat:
Ursprungligen postat av 4623
Jag sparar det som blir över varje månad.
|
Bra!
Sj lägger jag undan ca 23 % av min disponibla inkomst och detta före räkningar och andra utgifter. Jag rekommenderar denna taktik oavsett %! Om det mot förmodan blir ngt kvar så lägger jag undan det och börjar på ruta 1 på löningsdagen igen
|
2015-05-14, 01:38
|
|
|
Getar
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av sotala
Bra!
Sj lägger jag undan ca 23 % av min disponibla inkomst och detta före räkningar och andra utgifter. Jag rekommenderar denna taktik oavsett %! Om det mot förmodan blir ngt kvar så lägger jag undan det och börjar på ruta 1 på löningsdagen igen 
|
Innan förra månaden har jag lagt undan 0% under lite mer än ett år. Senaste månaden la jag undan 30%. Kommande månad sikta jag på 35%. Men blir snarare 20-25%.
|
|
|
2015-05-14, 05:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Började nörda ner mig i sparande och lite allmän privatekonomi för ca ett halvår sedan, det är riktigt kul att spara!
Månadssparar mycket långsiktigt i billiga, breda index-aktiefonder och sparar tillsammans med tjejen i räntefonder för kontantinsats till lägenhet.
Vad som hjälper när det kommer till att hålla nere sina kostnader är att ha testat att varit student i några år. Gärna med visst månadssparande under tiden.
En annan bra sak om man vill spara men inte alltid lyckas hålla i sina pengar är att lägga undan en bestämd summa så snabbt lönen kommer in. Folk brukar anpassa sina utgifter till vad de har kvar att leva för.
|
skog, smuts & träning
-
|
|
|
2015-05-14, 06:07
|
|
|
Grov som en bofink!
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av sotala
496 = ca 71 kr om dagen att leva på.
Så, nu behövs bra tips till ett fungerande matschema baserat på MAX 70 kr/dag.
ÖS PÅ med de bästa tipsen ni har! 
|
Är väl inget matschema du behöver utan bara att handla billig mat.
Jag tipsar om:
Matvete - Billigt, lagom med kolisar och mycket fibrer samt protein.
Kyckling
Bönor
Ris
Potatis
Tonfisk på burk
Sådär! Bara att handla snålt och leva snålt.
Inte shoppa, inte dra på dig massa avbetalningar.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
|
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 ⇦ klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
|
|
|
2015-05-14, 06:14
|
|
|
Grov som en bofink!
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av jaosef
Började nörda ner mig i sparande och lite allmän privatekonomi för ca ett halvår sedan, det är riktigt kul att spara!
Månadssparar mycket långsiktigt i billiga, breda index-aktiefonder och sparar tillsammans med tjejen i räntefonder för kontantinsats till lägenhet.
Vad som hjälper när det kommer till att hålla nere sina kostnader är att ha testat att varit student i några år. Gärna med visst månadssparande under tiden.
En annan bra sak om man vill spara men inte alltid lyckas hålla i sina pengar är att lägga undan en bestämd summa så snabbt lönen kommer in. Folk brukar anpassa sina utgifter till vad de har kvar att leva för.
|
Så sant så!
Finns ju massa vardagsknep på hur man kan spara. Visst, kan kännas löjligt men varje sparad krona växer snabbt.
- Duscha inte hemma, duscha på gymmet efter träningen. (Om man betalar vatten hemma själv som jag gör).
- Häng ut tvätten på vädring istället för att köra i torktumlaren. (Om man betalar elen som jag gör).
- Ställ ned elementen en grad eller två (om man betalar el....)
-Ät inte mat ute, ta med matlådor, gör storkok av mat, frys in.
- Finns det billig råvara, tex kyckling på extrapris, storhandla och frys in!
- Handla kläder på Ullared! Seriöst, kan få en helt ny garderob där för 2000 spänn!
- Kör med billigaste tandkrämen, tvålen, deon. De flesta märken luktar lika gott, men prisskillnaden är enorm!
- Köp mindre bensintörstig bil om man pendlar till jobb. (Samåk om möjligt).
Nu blev det hjärnstopp så här tidigt på morgonen men tror tanken gick fram i alla fall.
Grejen är väl att ha en någorlunda vettig inkomst men viktigare är att inte öka sin levnadsstandard för mycket i proportion till sin inkomst. Dra inte på sig massa avbetalningar, abonnemang eller kapitalvaror i onödan.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
|
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 ⇦ klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
|
|
|
2015-05-14, 10:43
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk
Är väl inget matschema du behöver utan bara att handla billig mat.
Jag tipsar om:
Matvete - Billigt, lagom med kolisar och mycket fibrer samt protein.
Kyckling
Bönor
Ris
Potatis
Tonfisk på burk
Sådär! Bara att handla snålt och leva snålt.
Inte shoppa, inte dra på dig massa avbetalningar.
|
Vad kul att det finns fler med sparande som intresse! Oavsett vad målet är
Ja näe jag syftade väl egentligen på att utgå från en billig basvara varpå det typ blir ett shema  men du kom med bra förslag där så jag aka försöka grotta mig in i vad man kan göra med bönor
Citat:
Så sant så!
Finns ju massa vardagsknep på hur man kan spara. Visst, kan kännas löjligt men varje sparad krona växer snabbt.
- Duscha inte hemma, duscha på gymmet efter träningen. (Om man betalar vatten hemma själv som jag gör).
- Häng ut tvätten på vädring istället för att köra i torktumlaren. (Om man betalar elen som jag gör).
- Handla kläder på Ullared! Seriöst, kan få en helt ny garderob där för 2000 spänn!
- Kör med billigaste tandkrämen, tvålen, deon. De flesta märken luktar lika gott, men prisskillnaden är enorm!
Nu blev det hjärnstopp så här tidigt på morgonen men tror tanken gick fram i alla fall.
Grejen är väl att ha en någorlunda vettig inkomst men viktigare är att inte öka sin levnadsstandard för mycket i proportion till sin inkomst. Dra inte på sig massa avbetalningar, abonnemang eller kapitalvaror i onödan.
|
Javisst! Varje krona är en vinstkrona!
Jag har faktiskt köpt en Clio III och bytt ifrån en bmw v6 så jag spara hela 0.4 dl/mil. Galet! Tänk er att genomsnittet vi bilägare kör är 1500 mil. Dvs 600 liter (0.4dl/mil) spar jag då per år. Totalt ca 8000 kr. Tänk dig 8 kkr med 10%avkastning årligen i 10 år. Det blir drygt 134 tusen kr=en ny bil.
-Andra bra tips jag kan dela med av är att planera, skriva ner och strikt följa en budget. Jag har den på mitt kylskåp personligen för där påminner den mig om ditt mål. Nu är det bara utmaningen att klara av det som är kvar!
-Dra ut mobilladdare och dylikt från väggen. Stäng av tv på knapp/sladd etc.--Om du ska göra något särskilt. En resa eller något dylikt så sätt gärna upp ett separat buffertsparande för detta ändamålet utöver ditt sedvanliga sparande.
-Ta ALDRIG blancolån utan spara det själv!
-Personligen så avstår jag ifrån att bläddra i reklamtidningar för att hitta billiga varor då dem oftast skapar ett köpsug på något annat onödigt.
-Planera matschema veckovis och undvik att köpa på dig ett jättelager med något superbilligt erbjudande för det hamnar oftast längs bak i frysen och förblir ouppätet.
-Handla på 2a sortering. Ex själv skall jag åka och handla på dafgårds fabriksförsäljning nästa månad. 2 kr/pizza typ & lite annat smått och gott.
Om du vet något liknande försäljningsställe så dela med dig av denna!
Senast redigerad av sotala den 2015-05-14 klockan 10:45.
|
|
|
2015-05-15, 06:49
|
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Så sant så!
|
Definitionen av snål och inte ekonomisk går någonstans runt två grejor från den listan.
Mitt tips är att ha en realistisk budget och spara varje månad. Sätt av en slant direkt när lönen kommer.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2015-05-15, 08:59
|
|
|
Nambla-SYD
Reg.datum: Mar 2003
|
Har alltid haft intresse för sparande och börsen, men en sak som oftast reagerar på är när folk ska komma med spartips så är det oftast småsummor på utgiftssidan man tänker på. Någon krona billigare på pastan och glödlampan tex, att man oftast tänker på utgiftssidan istället för intäktssidan. Förstår att inte alla har jobb där man kan få till någon timme extra då och då men många kan.
Jobbar jag någon timme extra per vecka så blir det några tusen extra i månaden, istället för att lägga tid på att jaga någon krona billigare pasta som kan bli någon hundralapp i minskade utgifter. Självklart skulle det bästa vara att göra bägge delarna men känner att jobbar jag lite extra så kan jag unna mig att inte behöva tänka på de små kronorna men ändå gå större i plus varje månad.
|
|
|
2015-05-15, 09:03
|
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas W
Har alltid haft intresse för sparande och börsen, men en sak som oftast reagerar på är när folk ska komma med spartips så är det oftast småsummor på utgiftssidan man tänker på. Någon krona billigare på pastan och glödlampan tex, att man oftast tänker på utgiftssidan istället för intäktssidan. Förstår att inte alla har jobb där man kan få till någon timme extra då och då men många kan.
Jobbar jag någon timme extra per vecka så blir det några tusen extra i månaden, istället för att lägga tid på att jaga någon krona billigare pasta som kan bli någon hundralapp i minskade utgifter. Självklart skulle det bästa vara att göra bägge delarna men känner att jobbar jag lite extra så kan jag unna mig att inte behöva tänka på de små kronorna men ändå gå större i plus varje månad.
|
Fast är inte det väldigt vanligt sagt att det är låga utgifter som gör dig rik inte höga intäkter? Iofs kan det vara så att man säger det i förhållande till sin inkomst och då är det ju intetsägande. Med andra ord: "För att få pengarna att växa behöver du ha pengar kvar efter att du betalat alla dina räkningar" - No shit.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2015-05-15, 09:05
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Fast är inte det väldigt vanligt sagt att det är låga utgifter som gör dig rik inte höga intäkter? Iofs kan det vara så att man säger det i förhållande till sin inkomst och då är det ju intetsägande. Med andra ord: "För att få pengarna att växa behöver du ha pengar kvar efter att du betalat alla dina räkningar" - No shit.
|
Precis. Högre inkomster genererar oftast större utgifter. Så en stor del hänger just på sparandet.
|
2015-05-15, 09:21
|
|
|
Amatör
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas W
|
Majoriteten har väl ändå inte möjlighet att jobba någon timme extra? Jag känner åtminstone inte många som på eget initiativ kan välja att jobba över och få betalt för det. Alla kan å andra sidan minska sina utgifter.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.
|

|